Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Praca końcowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Praca końcowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 25 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności w zakresie funkcjonowania podstawowych instalacji PZE.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach PZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji PZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji PZE i wykonywanie schematów tych instalacji. Przedstawienie i rozdanie słuchaczom tematów pac końcowych wraz z podaniem indywidualnych założeń dla poszczególnych prac. Omówienie zakresu pracy i zasad dotyczących jej wykonania (struktura pracy, strona tytułowa, podpisy rysunków, tytuły tabel, sposób cytowania pozycji literatury, bibliografia itp.). Wskazanie słuchaczom źródeł informacji potrzebnych do wykonania pracy końcowej.25
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2konsultacje10
A-P-3wykonanie pracy końcowej135
A-P-4studiowanie literatury10
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1seminarium
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena poprawności wykonania projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A06_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna zasadę działania urządzeń funkcjonujących w instalacjach PZE i sposoby sterowania nimi. Zna metody oceny potencjału energetycznego PZE i podstawowe zasady obowiązujące przy projektowaniu instalacji PZE.
PZE_10-_W09C-1T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A06_U01
Słuchacz potrafi wykonać prosty projekt instalacji PZE uwzględniając zapotrzebowanie energetyczne oraz dostępność potencjału źródła energii. Ma podstawy do samodzielnego pogłębiania umiejętności związanych z projektowaniem bardziej złożonych instalacji PZE.
PZE_10-_U07, PZE_10-_U05C-1T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A06_K01
Słuchacz rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego. Jest świadomy swoich ograniczeń w zakresie projektowania instalacji PZE.
PZE_10-_K02, PZE_10-_K01C-1T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A06_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna zasadę działania urządzeń funkcjonujących w instalacjach PZE i sposoby sterowania nimi. Zna metody oceny potencjału energetycznego PZE i podstawowe zasady obowiązujące przy projektowaniu instalacji PZE.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A06_U01
Słuchacz potrafi wykonać prosty projekt instalacji PZE uwzględniając zapotrzebowanie energetyczne oraz dostępność potencjału źródła energii. Ma podstawy do samodzielnego pogłębiania umiejętności związanych z projektowaniem bardziej złożonych instalacji PZE.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A06_K01
Słuchacz rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego. Jest świadomy swoich ograniczeń w zakresie projektowania instalacji PZE.
2,0
3,0przy podstwowym poziomie świadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klugmann-Radziemska E., Odnawialne źródła energii, przykłady obliczeniowe, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach PZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji PZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji PZE i wykonywanie schematów tych instalacji. Przedstawienie i rozdanie słuchaczom tematów pac końcowych wraz z podaniem indywidualnych założeń dla poszczególnych prac. Omówienie zakresu pracy i zasad dotyczących jej wykonania (struktura pracy, strona tytułowa, podpisy rysunków, tytuły tabel, sposób cytowania pozycji literatury, bibliografia itp.). Wskazanie słuchaczom źródeł informacji potrzebnych do wykonania pracy końcowej.25
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2konsultacje10
A-P-3wykonanie pracy końcowej135
A-P-4studiowanie literatury10
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A06_W01Słuchacz studiów podyplomowych zna zasadę działania urządzeń funkcjonujących w instalacjach PZE i sposoby sterowania nimi. Zna metody oceny potencjału energetycznego PZE i podstawowe zasady obowiązujące przy projektowaniu instalacji PZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W09Ma wiedzę o zasadach projektowania instalacji związanych z proekologicznymi źródłami energii, obejmującą dobór wybranych urządzeń do planowanej produkcji energii.
Cel przedmiotuC-1Podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów.
Treści programoweT-P-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach PZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji PZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji PZE i wykonywanie schematów tych instalacji. Przedstawienie i rozdanie słuchaczom tematów pac końcowych wraz z podaniem indywidualnych założeń dla poszczególnych prac. Omówienie zakresu pracy i zasad dotyczących jej wykonania (struktura pracy, strona tytułowa, podpisy rysunków, tytuły tabel, sposób cytowania pozycji literatury, bibliografia itp.). Wskazanie słuchaczom źródeł informacji potrzebnych do wykonania pracy końcowej.
Metody nauczaniaM-1seminarium
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena poprawności wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A06_U01Słuchacz potrafi wykonać prosty projekt instalacji PZE uwzględniając zapotrzebowanie energetyczne oraz dostępność potencjału źródła energii. Ma podstawy do samodzielnego pogłębiania umiejętności związanych z projektowaniem bardziej złożonych instalacji PZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U07Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dla nieskomplikowanych instalacji proekologicznych źródeł energii z zastosowaniem małych siłowni wiatrowych, ogniw fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych oraz pieców na biomasę i na ich podstawie dobrać urządzenia występujące w ofercie handlowej.
PZE_10-_U05Umie ocenić możliwości zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej.
Cel przedmiotuC-1Podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów.
Treści programoweT-P-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach PZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji PZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji PZE i wykonywanie schematów tych instalacji. Przedstawienie i rozdanie słuchaczom tematów pac końcowych wraz z podaniem indywidualnych założeń dla poszczególnych prac. Omówienie zakresu pracy i zasad dotyczących jej wykonania (struktura pracy, strona tytułowa, podpisy rysunków, tytuły tabel, sposób cytowania pozycji literatury, bibliografia itp.). Wskazanie słuchaczom źródeł informacji potrzebnych do wykonania pracy końcowej.
Metody nauczaniaM-1seminarium
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena poprawności wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A06_K01Słuchacz rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego. Jest świadomy swoich ograniczeń w zakresie projektowania instalacji PZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
PZE_10-_K01Ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i racjonalnego nią gospodarowania.
Cel przedmiotuC-1Podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów.
Treści programoweT-P-1Ocena dostępności proekologicznych nośników energii. Oszacowanie i porównanie potencjału teoretycznego i technicznego. Wyznaczanie zapotrzebowania energetycznego odbiorników w instalacjach PZE. Dobór urządzeń do projektowanej instalacji. Obliczanie efektywności energetycznej i ekonomicznej instalacji PZE. Określenie zasad użytkowania i obsługiwania projektowanej instalacji. Przykładowe obliczenia występujące przy projektowaniu wybranych instalacji PZE i wykonywanie schematów tych instalacji. Przedstawienie i rozdanie słuchaczom tematów pac końcowych wraz z podaniem indywidualnych założeń dla poszczególnych prac. Omówienie zakresu pracy i zasad dotyczących jej wykonania (struktura pracy, strona tytułowa, podpisy rysunków, tytuły tabel, sposób cytowania pozycji literatury, bibliografia itp.). Wskazanie słuchaczom źródeł informacji potrzebnych do wykonania pracy końcowej.
Metody nauczaniaM-1seminarium
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena poprawności wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstwowym poziomie świadomości
3,5
4,0
4,5
5,0