Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie i zastosowanie biopaliw płynnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie i zastosowanie biopaliw płynnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>, Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy procesów chemicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z rodzajami biopaliw płynnych, metodami i procesami ich wytwarzania oraz zastosowaniem w praktyce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne aspekty wytwarzania wybranych biopaliw płynnych. Wstępne przygotowanie surowców do produkcji biopaliw. Analiza efektywności procesu wytwarzania biodiesla na drodze transestryfikacji. Wytwarzanie bioetanolu – technologia procesu fermentacji alkoholowej, destylacji i rektyfikacji. Podstawowe metody oceny jakości wytworzonych biopaliw (wyznaczanie charakterystyki lepkości dynamicznej, badanie właściwości tribologicznych). Ocena podstawowych parametrów pracy urządzeń zasilanych biopaliwami. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biopaliwa – definicja, rodzaje. Generacje biopaliw płynnych (1, 2, 3 generacja – w teorii i w praktyce). Charakterystyka i właściwości biomasy do produkcji biopaliw płynnych oraz metody jej konwersji (termochemiczne, biochemiczne, fizykochemiczne). Biopaliwa syntetyczne (metody BtL) i biopaliwa przyszłości (biowodór). Substraty, technologie i urządzenia techniczne do produkcji biopaliw płynnych. Struktura wykorzystania biopaliw płynnych w Polsce i w Europie, najważniejsze regulacje prawne. Ekologiczne i ekonomiczne skutki produkcji paliw. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Konsultacje. | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdania z praktycznej realizacji procesu wytwarzania i zastosowania biopaliw płynnych. | 18 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Pokaz, eksperyment. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A15_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych potrafi określić rodzaje biopaliw płynnych i scharakteryzować najważniejsze z nich, zna podstawowe parametry oceny ich jakości. Ponadto posiada wiedzę w zakresie dostępnych surowców, metod ich konwersji oraz technologii służących wytwarzaniu biopaliw płynnych oraz potrafi omówić możliwości zastosowania biopaliw płynnych jako źródła energii. Zna regulacje prawne dotyczące biopaliw. | PZE_10-_W07, PZE_10-_W06 | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A15_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych nabywa umiejętności samodzielnego przeprowadzania eksperymentów laboratoryjnych i weryfikacji wyników prowadzonych doświadczeń. Na podstawie zdobytej wiedzy, w oparciu o dostępne technologie, posiada umiejętność produkowania wybranych biopaliw płynnych i przetwarzania ich na energię w urządzeniach do tego przeznaczonych. Posiada umiejętność pracy samodzielnej i w zespole. | PZE_10-_U06 | — | C-1 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A15_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych rozumie znaczenie energii odnawialnej we współczesnym świecie. Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności nabytych w toku zajęć w zakresie wytwarzania i wykorzystywania biopaliw płynnych i rozumie, że należy je uzupełniać, aktualizować. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A15_W01 Słuchacz Studiów Podyplomowych potrafi określić rodzaje biopaliw płynnych i scharakteryzować najważniejsze z nich, zna podstawowe parametry oceny ich jakości. Ponadto posiada wiedzę w zakresie dostępnych surowców, metod ich konwersji oraz technologii służących wytwarzaniu biopaliw płynnych oraz potrafi omówić możliwości zastosowania biopaliw płynnych jako źródła energii. Zna regulacje prawne dotyczące biopaliw. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% odpowiedzi prawidłowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A15_U01 Słuchacz Studiów Podyplomowych nabywa umiejętności samodzielnego przeprowadzania eksperymentów laboratoryjnych i weryfikacji wyników prowadzonych doświadczeń. Na podstawie zdobytej wiedzy, w oparciu o dostępne technologie, posiada umiejętność produkowania wybranych biopaliw płynnych i przetwarzania ich na energię w urządzeniach do tego przeznaczonych. Posiada umiejętność pracy samodzielnej i w zespole. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności wykonania zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A15_K01 Słuchacz Studiów Podyplomowych rozumie znaczenie energii odnawialnej we współczesnym świecie. Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności nabytych w toku zajęć w zakresie wytwarzania i wykorzystywania biopaliw płynnych i rozumie, że należy je uzupełniać, aktualizować. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości ograniczenia swojej wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich uzupełaniania i aktualizowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Klimiuk E., Pawłowska M., Pokój T., Biopaliwa. Technologie dla zrównoważonego rozwoju., PWN, Warszawa, 2012
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, 2007
- Bocheński C. I., Biodiesel - biopaliwo rolnicze., Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Ryms M. Lewandowski W. M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2013