Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Wytwarzanie i zastosowanie biogazu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytwarzanie i zastosowanie biogazu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Patrycja Sałagan <Patrycja.Salagan@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, mikrobiologii oraz ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z podstawowymi parametrami charakteryzującymi proces fermentacji beztlenowej, zasadą działania biogazowni oraz planowaniem inwestycji biogazowych. |
C-2 | Umiejętność identyfikacji podstawowych etapów procesu technologicznego. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności do wytwarzania i zastosowania biogazu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena organoleptyczna kiszonek. Oznaczenie zawartości suchej masy, suchej masy organicznej, odczynu pH substratu. Wyliczenie proporcji substratów, przygotowanie substratów do fermentacji oraz nastawienie fermentacji. Prowadzenie oznaczeń ilości i jakości biogazu. Opracowanie i interpretacja otrzymanych wyników badań laboratoryjnych. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fermentacja beztlenowa (metanowa) – podstawowe zagadnienia, parametry środowiska i procesu fermentacji, substraty wykorzystywane do produkcji biogazu, proces technologiczny, metody szacowania wydajności substratów i ich mieszanin, budowa biogazowni – uwarunkowania lokalizacyjne i ograniczenia technologiczne, przykładowe rozwiązania instalacji do produkcji biogazu, możliwości wykorzystania pulpy pofermentacyjnej, podstawowe zagadnienia dotyczące badań laboratoryjnych (normy, sprzęt), etapy procesu inwestycyjnego. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdania z praktycznej realizacji procesu wytwarzania i zastosowania biogazu | 18 |
46 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Zajęcia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdanie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A14_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe pojęcia z zakresu procesu fermentacji metanowej, parametrów środowiskowych i właściwości fizykochemicznych substratów. Orientuje się w etapach procesu technologicznego oraz możliwościach zagospodarowania pofermentu. Zna podstawowe zasady szacowania wydajności substratów do produkcji biogazu w odniesieniu do całości procesu technologicznego. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu procesu inwestycyjnego. | PZE_10-_W10, PZE_10-_W06, PZE_10-_W07 | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A14_U01 Słuchacz studiów podyplomowych potrafi wskazać różnice w technologiach wykorzystywanych do produkcji biogazu. Ma podstawy do samodzielnej interpretacji parametrów eksploatacyjnych instalacji biogazowej oraz dobiera podstawowe urządzenia ciągu technologicznego biogazowni. Samodzielnie potrafi przeprowadzić podstawowe badania fizykochemiczne w zakresie charakterystyki substratów do produkcji biogazu oraz analizuje otrzymane wyniki. | PZE_10-_U06, PZE_10-_U08 | — | C-2, C-3 | T-L-1 | M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A14_K01 Słuchacz studiów podyplomowych jest świadomy swoich ograniczeń związanych z wiedzą i umiejętnościami z zakresu technologii pozyskiwania biogazu oraz analiz laboratoryjnych, w tym interpretacji wyników badań, rozumie potrzebę dalszego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym. | PZE_10-_K02, PZE_10-_K03, PZE_10-_K01 | — | C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A14_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe pojęcia z zakresu procesu fermentacji metanowej, parametrów środowiskowych i właściwości fizykochemicznych substratów. Orientuje się w etapach procesu technologicznego oraz możliwościach zagospodarowania pofermentu. Zna podstawowe zasady szacowania wydajności substratów do produkcji biogazu w odniesieniu do całości procesu technologicznego. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu procesu inwestycyjnego. | 2,0 | |
3,0 | przy 60 % prawidłowych odpowiedzi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A14_U01 Słuchacz studiów podyplomowych potrafi wskazać różnice w technologiach wykorzystywanych do produkcji biogazu. Ma podstawy do samodzielnej interpretacji parametrów eksploatacyjnych instalacji biogazowej oraz dobiera podstawowe urządzenia ciągu technologicznego biogazowni. Samodzielnie potrafi przeprowadzić podstawowe badania fizykochemiczne w zakresie charakterystyki substratów do produkcji biogazu oraz analizuje otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | przy 60 % poprawności wykonania zadania praktycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A14_K01 Słuchacz studiów podyplomowych jest świadomy swoich ograniczeń związanych z wiedzą i umiejętnościami z zakresu technologii pozyskiwania biogazu oraz analiz laboratoryjnych, w tym interpretacji wyników badań, rozumie potrzebę dalszego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości ograniczenia swojej wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich uzupełaniania i aktualizowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Podkówka W. (red.), Biogaz rolniczy odnawialne źródło energii. Teoria i praktyczne zastosowanie., Powszechne Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2012
- Węglarzy K., Podkówka W. (red.), Agrobiogazownia, Instytut Zootechniki Państwowy Instytut Badawczy, Grodziec Śląski, 2010
- Romaniuk W., Głaszczka A., Biskupska K., Analiza rozwiązań instalacji biogazowych dla gospodarstw rodzinnych i farmerskich, Instytut Technologiczno-Przyrodniczy, Falenty, 2012