Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Rośliny energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Rośliny energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT1 6 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie podstawowych zasad zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
C-2Opanowanie umiejętności dobrania odpowiednich gatunkiów roślin na cele energetyczne w zależności od lokalnych warunków środowiskowych.
C-3Uświadomienia ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych w kontekście warunków charakteryzujących środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych.6
6
wykłady
T-W-1Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1udział w zajęciach terenowych6
A-T-2przygotowanie do zagadnień omawianych na zajęciach10
A-T-3czas na dojazd.4
A-T-4wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury24
A-W-3wykonanie pracy kontrolnej20
A-W-4konsultacje6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
M-2pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wykonania pracy kontrolnej
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania sprawozdania z zajęć terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A07_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne. Orientuje się w wymaganiach klimatyczno-glebowych podstawowych roślin z tej grupy. Zna podstawowe zasady zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
PZE_10-_W03C-1, C-2, C-3T-T-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A07_U01
Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne do lokalnych warunków środowiskowych. Potrafi oszacować wielkości osiąganych plonów przez popularne rośliny uprawiane na cele energetyczne w konkretnych warunkach przyrodniczych.
PZE_10-_U03C-2, C-1, C-3T-W-1, T-T-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A07_K01
Słuchacz jest świadomy ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych z uwagi na zmieniające się warunki pogodowe oraz niedoszacowanie potrzeb nawozowych roślin.
PZE_10-_K02C-3T-T-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A07_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne. Orientuje się w wymaganiach klimatyczno-glebowych podstawowych roślin z tej grupy. Zna podstawowe zasady zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A07_U01
Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne do lokalnych warunków środowiskowych. Potrafi oszacować wielkości osiąganych plonów przez popularne rośliny uprawiane na cele energetyczne w konkretnych warunkach przyrodniczych.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A07_K01
Słuchacz jest świadomy ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych z uwagi na zmieniające się warunki pogodowe oraz niedoszacowanie potrzeb nawozowych roślin.
2,0
3,0przy podstawowej świadomości ryzyka błędu popełonionego przy planowaniu plantacji roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Podkówka W. red., Biogaz rolniczy. Odnawialne żródla energii. Teoria, praktyczne zastosowanie., PWRiL, Warszawa, 2012
  2. Berkowska K., Przydatność różnych roślin na cele energetyczne, Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie., Warszawa, 2004
  3. Gradziuk P., Grzybek A., Kowalczyk K., Kościk B., Biopaliwa, AR w Lublinie - Instytut Nauk Rolniczych w Zamościu, Zamość, 2003
  4. Celińska A., Charakterystyka różnych gatunków upraw energetycznych w aspekcie ich wykorzystania w energetyce zawodowej, Polityka Energetyczna. Tom 12. Zeszyt 2/1, 2009
  5. Stańczyk K., Ludwik M., Uprawy roślin energetycznych - możliwości zagospodarowania nieużytków i użytków rolnych, na których produkcja rolnicza jest nieopłacalna., Prace Naukowe GIG Górnictwo i Środowisko nr 3., 2003

Literatura dodatkowa

  1. Jasińska Z., Kostecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2003
  2. Weber H., Odpady roślinne źródłem energii., Gospodarka Paliwami i Energią nr 5., 2000

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych.6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku.10
10

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1udział w zajęciach terenowych6
A-T-2przygotowanie do zagadnień omawianych na zajęciach10
A-T-3czas na dojazd.4
A-T-4wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2studiowanie literatury24
A-W-3wykonanie pracy kontrolnej20
A-W-4konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A07_W01Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne. Orientuje się w wymaganiach klimatyczno-glebowych podstawowych roślin z tej grupy. Zna podstawowe zasady zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W03Ma podstawową wiedzę dotyczącą produkcji roślinnej w zakresie wytwarzania biomasy wykorzystywanej w odnawialnych źródłach energii, obejmującą charakterystykę roślin uprawianych na cele energetyczne.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie podstawowych zasad zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
C-2Opanowanie umiejętności dobrania odpowiednich gatunkiów roślin na cele energetyczne w zależności od lokalnych warunków środowiskowych.
C-3Uświadomienia ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych w kontekście warunków charakteryzujących środowisko.
Treści programoweT-T-1Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych.
T-W-1Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wykonania pracy kontrolnej
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A07_U01Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne do lokalnych warunków środowiskowych. Potrafi oszacować wielkości osiąganych plonów przez popularne rośliny uprawiane na cele energetyczne w konkretnych warunkach przyrodniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U03Orientuje się w zakresie specyfiki i uwarunkowań produkcji roślinnej ukierunkowanej na wytwarzanie biomasy wykorzystywanej w obszarze proekologicznych źródeł energii.
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności dobrania odpowiednich gatunkiów roślin na cele energetyczne w zależności od lokalnych warunków środowiskowych.
C-1Opanowanie podstawowych zasad zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych.
C-3Uświadomienia ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych w kontekście warunków charakteryzujących środowisko.
Treści programoweT-W-1Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku.
T-T-1Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
M-2pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wykonania pracy kontrolnej
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A07_K01Słuchacz jest świadomy ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych z uwagi na zmieniające się warunki pogodowe oraz niedoszacowanie potrzeb nawozowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
Cel przedmiotuC-3Uświadomienia ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych w kontekście warunków charakteryzujących środowisko.
Treści programoweT-T-1Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych.
T-W-1Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wykonania pracy kontrolnej
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonania sprawozdania z zajęć terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowej świadomości ryzyka błędu popełonionego przy planowaniu plantacji roślin energetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0