Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Rośliny energetyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rośliny energetyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z botaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie podstawowych zasad zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych. |
C-2 | Opanowanie umiejętności dobrania odpowiednich gatunkiów roślin na cele energetyczne w zależności od lokalnych warunków środowiskowych. |
C-3 | Uświadomienia ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych w kontekście warunków charakteryzujących środowisko. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wyjazd w celu poznania przykładowej plantacji roślin energetycznych. | 6 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biomasa jako odnawialne zasoby energetyczne - tradycyjnie uprawiane gatunki oraz gatunki alternatywnie wykorzystywane. Charakterystyka roślin o dużym potencjale produkcyjnym biomasy na cele energetyczne. Wymagania klimatyczno-glebowe roślin energetycznych. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych, organoleptycznych i energetycznych otrzymywanego surowca w zależności od uprawianego gatunku. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | udział w zajęciach terenowych | 6 |
A-T-2 | przygotowanie do zagadnień omawianych na zajęciach | 10 |
A-T-3 | czas na dojazd. | 4 |
A-T-4 | wykonanie sprawozdania z zajęć terenowych | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 24 |
A-W-3 | wykonanie pracy kontrolnej | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 6 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z dyskusją |
M-2 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania pracy kontrolnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonania sprawozdania z zajęć terenowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A07_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne. Orientuje się w wymaganiach klimatyczno-glebowych podstawowych roślin z tej grupy. Zna podstawowe zasady zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych. | PZE_10-_W03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-T-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A07_U01 Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne do lokalnych warunków środowiskowych. Potrafi oszacować wielkości osiąganych plonów przez popularne rośliny uprawiane na cele energetyczne w konkretnych warunkach przyrodniczych. | PZE_10-_U03 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A07_K01 Słuchacz jest świadomy ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych z uwagi na zmieniające się warunki pogodowe oraz niedoszacowanie potrzeb nawozowych roślin. | PZE_10-_K02 | — | C-3 | T-T-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A07_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne. Orientuje się w wymaganiach klimatyczno-glebowych podstawowych roślin z tej grupy. Zna podstawowe zasady zakładania, prowadzenia i zbioru plantacji roślin energetycznych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A07_U01 Słuchacz potrafi dobrać odpowiednie gatunki roślin uprawianych na cele energetyczne do lokalnych warunków środowiskowych. Potrafi oszacować wielkości osiąganych plonów przez popularne rośliny uprawiane na cele energetyczne w konkretnych warunkach przyrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadnia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A07_K01 Słuchacz jest świadomy ryzyka popełnienia błędu przy planowaniu wielkości plantacji roślin energetycznych z uwagi na zmieniające się warunki pogodowe oraz niedoszacowanie potrzeb nawozowych roślin. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości ryzyka błędu popełonionego przy planowaniu plantacji roślin energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Podkówka W. red., Biogaz rolniczy. Odnawialne żródla energii. Teoria, praktyczne zastosowanie., PWRiL, Warszawa, 2012
- Berkowska K., Przydatność różnych roślin na cele energetyczne, Wojewódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie., Warszawa, 2004
- Gradziuk P., Grzybek A., Kowalczyk K., Kościk B., Biopaliwa, AR w Lublinie - Instytut Nauk Rolniczych w Zamościu, Zamość, 2003
- Celińska A., Charakterystyka różnych gatunków upraw energetycznych w aspekcie ich wykorzystania w energetyce zawodowej, Polityka Energetyczna. Tom 12. Zeszyt 2/1, 2009
- Stańczyk K., Ludwik M., Uprawy roślin energetycznych - możliwości zagospodarowania nieużytków i użytków rolnych, na których produkcja rolnicza jest nieopłacalna., Prace Naukowe GIG Górnictwo i Środowisko nr 3., 2003
Literatura dodatkowa
- Jasińska Z., Kostecki A., Szczegółowa uprawa roślin, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2003
- Weber H., Odpady roślinne źródłem energii., Gospodarka Paliwami i Energią nr 5., 2000