Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Kolektory słoneczne i fotoogniwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kolektory słoneczne i fotoogniwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych parametrów charakteryzujących promieniowanie słoneczne i zasady działania fotoogniw i kolektorów słonecznych. |
C-2 | Umiejętność zidentyfikowania podstawowych parametrów funkcjonalnych prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej. |
C-3 | Nauczenie świadomości skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej fotoogniwa. | 2 |
2 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Wyjazd terenowy w celu pokazania pracy przykładowej instalacji solarnej. | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych. | 13 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | wykonanie sprawozdania | 8 |
15 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach terenowych | 5 |
A-T-2 | czas na dojazd | 5 |
A-T-3 | wykonanie sprawozdania | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | wykonanie opracowania | 20 |
A-W-4 | przygotowanie do wykładów | 7 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
M-2 | zajęcia laboratoryjne |
M-3 | pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej samodzielnie wykonanej przez słuchaczy na temat wybranych zagadnień omawianych na wykładach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń terenowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A03_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz zna zasadę działania fotoogniw i kolektorów słonecznych. | PZE_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A03_U01 Słuchacz potrafi zidentyfikować podstawowe parametry funkcjonalne prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej. | PZE_10-_U05 | — | C-2 | T-L-1, T-T-1, T-W-1 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A03_K01 Słuchacz ma świadomość skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02 | — | C-3 | T-L-1, T-W-1, T-T-1 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A03_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz zna zasadę działania fotoogniw i kolektorów słonecznych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania pracy kontrolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A03_U01 Słuchacz potrafi zidentyfikować podstawowe parametry funkcjonalne prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych i z zajęć terenowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A03_K01 Słuchacz ma świadomość skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii., Wydawnictwo WNT, Warszawa 2013, 2013
Literatura dodatkowa
- Jarzębski Z., Energia słoneczna, PWN, Warszawa, 1990