Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Siłownie wiatrowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Siłownie wiatrowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących budowy, parametrów pracy i sposobu użytkowania oraz znaczenia dla gospodarki i ochrony środowiska siłowni wiatrowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową. | 2 |
2 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności. | 3 |
T-W-2 | Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin. | 2 |
T-W-3 | Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi. | 2 |
T-W-4 | Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 2 |
A-A-2 | Studiowanie literatury | 7 |
A-A-3 | Wykonanie sprawozdania | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 18 |
A-W-3 | Wykonanie opracowania na zadany temat | 14 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A08_W01 Słuchacz zna podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru, a także pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. | PZE_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A08_U01 Słuchacz jest w stanie omówić podstawowe pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące instalacji wykorzystującej energię wiatru oraz ocenić opłacalność budowy siłowni wiatrowej w określonych warunkach. | PZE_10-_U05 | — | C-1 | T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A08_K01 Słuchacz jest świadomy znaczenia energii wiatrowej dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A08_W01 Słuchacz zna podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru, a także pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A08_U01 Słuchacz jest w stanie omówić podstawowe pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące instalacji wykorzystującej energię wiatru oraz ocenić opłacalność budowy siłowni wiatrowej w określonych warunkach. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A08_K01 Słuchacz jest świadomy znaczenia energii wiatrowej dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości znaczenia i oddziaływania energii wiatrowej na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym., WNT, Warszawa, 2007
- Lubośny Z., Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym., WNT, Warszawa, 2009
- Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania., PAK, Warszawa, 2008
- Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe., KaBe, Krosno, 2009
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii., Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2010