Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Energia geotermalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energia geotermalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zasady funkcjonowania geotermalnych źródeł energii oraz pomp ciepła. Opanowanie wiedzy z zakresu energetycznych stref geotermalnych oraz sposobów i urządzeń do pozyskiwania energii z ich zasobów. |
C-2 | Nauczenie klasyfikacji zasobów geotermalnych oraz określania ich wydajność z uwzględnieniem zasady gospodarowania źródłami geotermalnymi. |
C-3 | Uświadomienie ograniczeń związanych z wiedzą i umiejętnościami z zakresu geotermii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans energetyczny ziemi. Energia geotermalna, potencjał energetyczny, strefy energetyczne wód geotermalnych i ich parametryzacja. Ujęcia wód geotermalnych w Polsce. Systemy przekazywania i rozprowadzania ciepła. Pompy ciepła w instalacjach geotermalnych. Problemy magazynowania energii. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | wykonanie pracy kontrolnej | 25 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej wykonanej przez słuchaczy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A02_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe zasady funkcjonowania geotermalnych źródeł energii oraz pomp ciepła. Posiada wiedzę z zakresu energetycznych stref geotermalnych oraz zna sposoby i urządzenia do pozyskiwania energii z ich zasobów. | PZE_10-_W05 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A02_U01 Słuchacz potrafi sklasyfikować zasoby geotermalne oraz potrafi określić ich wydajność, zachowując zasady gospodarowania źródłami geotermalnymi. | PZE_10-_U05 | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A02_K01 Słuchacz jest świadomy swoich ograniczeń związanych z wiedzą i umiejętnościami z zakresu geotermii | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02 | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A02_W01 Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe zasady funkcjonowania geotermalnych źródeł energii oraz pomp ciepła. Posiada wiedzę z zakresu energetycznych stref geotermalnych oraz zna sposoby i urządzenia do pozyskiwania energii z ich zasobów. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania pracy kontrolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A02_U01 Słuchacz potrafi sklasyfikować zasoby geotermalne oraz potrafi określić ich wydajność, zachowując zasady gospodarowania źródłami geotermalnymi. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania pracy kontrolnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A02_K01 Słuchacz jest świadomy swoich ograniczeń związanych z wiedzą i umiejętnościami z zakresu geotermii | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowym poziomie świadomości | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2013
- Oniszk-Popławska A., Zowsik M., Ciepło z wnętrza ziemi, Ecbrec., Gdańsk - Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Rodowicz K., Pompy ciepła., PWN, Warszawa, 1990