Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Małe elektrownie wodne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Małe elektrownie wodne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiedzy o małych elektrowniach wodnych, ich konstrukcji i przeznaczeniu. Poznanie sposobu oszacowywania zasobów energetycznych cieków wodnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy zagospodarowania energetycznego rzeki. Rodzaje elektrowni wodnych i ich klasyfikacja. | 2 |
T-W-2 | Wyznaczanie mocy i produkcji energii oraz systemy regulacyjne małych elektrowni wodnych. | 2 |
T-W-3 | Rodzaje i charakterystyka turbin, urządzenia hydrotechniczne i pomocnicze elektrowni (regulatory turbin, generatory, przekładnie, zamknięcia, rurociągi, urządzenia do montażu, kraty). | 2 |
T-W-4 | Struktura nakładów inwestycyjnych na małe elektrownie wodne, opłacalność energetycznego zagospodarowania małych spadów. Współpraca elektrowni wodnych z systemem energetycznym. | 3 |
T-W-5 | Wpływ na środowisko małych elektrowni wodnych. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 30 |
A-W-3 | wykonanie opracowania na zadany temat | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena ciągła |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A05_W01 Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą małych elektrowni wodnych. Zna konstrukcję, przeznaczenie i warunki pracy elementów składowych małych elektrowni wodnych. Zna sposoby oszacowywania zasobów energetycznych cieków wodnych. | PZE_10-_W05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A05_U01 Słuchacz studiów podyplomowych umie określać podstawowe parametry instalacji małych elektrowni wodnych, opracowuje krzywe do obliczeń hydroenergetycznych i potrafi oszacować zasoby energetyczne cieków wodnych. | PZE_10-_U05 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A05_K01 Słuchacz jest świadomy znaczenia wykorzystania małych elektrowni wodnych, pozatechnicznych aspektów i wpływu na środowisko naturalne ich stosowania. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A05_W01 Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą małych elektrowni wodnych. Zna konstrukcję, przeznaczenie i warunki pracy elementów składowych małych elektrowni wodnych. Zna sposoby oszacowywania zasobów energetycznych cieków wodnych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A05_U01 Słuchacz studiów podyplomowych umie określać podstawowe parametry instalacji małych elektrowni wodnych, opracowuje krzywe do obliczeń hydroenergetycznych i potrafi oszacować zasoby energetyczne cieków wodnych. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% kompletności i poprawności wykonania postawionego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A05_K01 Słuchacz jest świadomy znaczenia wykorzystania małych elektrowni wodnych, pozatechnicznych aspektów i wpływu na środowisko naturalne ich stosowania. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości znaczenia małych elektrowni wodnych i ich wpływu na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Anuszczyk J., Maszyny elektryczne w energetyce. Zagadnienia wybrane., WNT, Warszawa, 2006
- Depczyński W., Szamowski A., Budowle i zbiorniki wodne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 1999
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2011