Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Warunki prawne rozwoju PZE w Polsce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Warunki prawne rozwoju PZE w Polsce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Inni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania społeczeństwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z warunkami rozwoju PZE w aspekcie ustawy o OZE i rozporządzeń wykonawczych do ustaw oraz ustaleń dotyczących zasad przyznawania funduszy UE na energetykę odnawialną na lata 2015-2030. Poznanie podstawowych przepisów i aktów prawnych w zakresie promowania PZE, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju. |
C-2 | Nauczenie interpretowania przepisów prawnych związanych z: ustawę o OZE, prawem energetycznym, prawem ochrony środowiska. Zorientowanie odnośnie przygotowywania wniosku o środki z pomocy publicznej na rozwój instalacji PZE. |
C-3 | Wykształcenie poglądu na: ważność problematyki stosowania instalacji proekologicznych źródeł energii w systemie energetycznym kraju, konieczność stosowania i promowania PZE jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz własnej rodziny, a także zwiększenia zainteresowania w społeczeństwie technologiami PZE. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przepisy prawa oddziałujące na inwestycje w PZE: uwarunkowania prawne i rynkowe proekologicznych źródeł energii w Polsce i UE (Pakiet klimatyczny, dyrektywa 2009/28/WE, krajowe zobowiązania oraz „Krajowy Plan Działań" na 2020, 2030, 2050 r.), ustawa o OZE, prawo energetyczne, prawo budowlane, prawo administracyjne, przepisy podatkowe, prawo cywilne i handlowe, oddziaływanie środowiskowe wykorzystywania źródeł energii, normy ograniczające wykorzystanie niektórych źródeł energii, rodzaje barier w sektorze energetycznym, warunki lokalne. Charakterystyka rynku energetyki prosumenckiej: uwarunkowania prawne mikro/małych instalacji, ceny/taryfy energii elektrycznej dla odbiorców końcowych, podatki, bilans korzyści i nakładów z posiadania własnego źródła zasilania, procedury inwestycyjne mikroinstalacji, funkcjonowanie sieci smart grid i off grid mikroinstalacji, negocjowanie i zmiana umów oraz ich parametrów, negocjowanie i zmiana taryf, zmiana dostawców, zapytania ofertowe o cenę i inne parametry nośników energii. Źródła finansowania PZE: opracowywanie studiów wykonalności i wniosków o kredyt i dotacje (zgodnie z nowymi wymaganiami UE) na wybrane inwestycje (mechanizmy finansowe, programy europejskie i krajowe, środki regionalne, dokumenty towarzyszące aplikowaniu o środki finansowe). | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji | 25 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady prowadzone z materiałem źródłowym (ustawami) oraz w oparciu o prezentacje multimedialne połączone z dyskusją. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-2 | Ocena formująca: ocena udziału i zaangażowania w dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A11_W01 Słuchacz studiów podyplomowych poznaje warunki rozwoju PZE w aspekcie ustawy o OZE i rozporządzeń wykonawczych do ustawy oraz ustaleń dotyczących zasad przyznawania funduszy UE na energetykę odnawialną na lata 2015-2030. Zna podstawowe przepisy i akty prawne w zakresie promowania PZE, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju. Zna bieżące instrumenty finansowe wspomagające rozwój PZE w Polsce. | PZE_10-_W01, PZE_10-_W02 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A11_U01 Słuchacz potrafi interpretować przepisy prawne związane z: ustawę o OZE, prawem energetycznym, prawem ochrony środowiska. Orientuje się w zakresie przygotowywania wniosku o środki z pomocy publicznej na rozwój instalacji PZE. | PZE_10-_U01, PZE_10-_U02 | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A11_K01 Słuchacz ma świadomość: ważności problematyki stosowania instalacji proekologicznych źródeł energii w systemie energetycznym kraju, konieczności stosowania i promowania PZE jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz własnej rodziny, a także konieczności zwiększenia zainteresowania w społeczeństwie technologiami PZE. | PZE_10-_K01, PZE_10-_K02, PZE_10-_K03 | — | C-3 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A11_W01 Słuchacz studiów podyplomowych poznaje warunki rozwoju PZE w aspekcie ustawy o OZE i rozporządzeń wykonawczych do ustawy oraz ustaleń dotyczących zasad przyznawania funduszy UE na energetykę odnawialną na lata 2015-2030. Zna podstawowe przepisy i akty prawne w zakresie promowania PZE, ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju. Zna bieżące instrumenty finansowe wspomagające rozwój PZE w Polsce. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności i kompletności wykonania postawionego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A11_U01 Słuchacz potrafi interpretować przepisy prawne związane z: ustawę o OZE, prawem energetycznym, prawem ochrony środowiska. Orientuje się w zakresie przygotowywania wniosku o środki z pomocy publicznej na rozwój instalacji PZE. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności i kompletności wykonania postawionego zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A11_K01 Słuchacz ma świadomość: ważności problematyki stosowania instalacji proekologicznych źródeł energii w systemie energetycznym kraju, konieczności stosowania i promowania PZE jako gwaranta bezpieczeństwa energetycznego kraju oraz własnej rodziny, a także konieczności zwiększenia zainteresowania w społeczeństwie technologiami PZE. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości wymogu stosowania i promowania proekologicznych źródeł energii jako czynnika bezpieczeństwa energetycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o odnawialnych źródłach energii ., Dz.U. 2015 poz. 478. Ustawa z dnia 20 lutego r., Warszawa, 2015
- Rewizorski M., Rosicki R., Ostant W., Wybrane aspekty bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej., Wydawnictwo Delfin, Warrszawa, 2013
- Czarnecka M. (red)., Konsument na rynku energii elektrycznej, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa, 2013