Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii
Sylabus przedmiotu Stan obecny i perspektywy rozwoju PZE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Proekologiczne źródła energii | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Stan obecny i perspektywy rozwoju PZE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce. | 3 |
T-W-2 | Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną. | 3 |
T-W-3 | Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej. | 4 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 25 |
A-W-3 | Wykonanie opracowania na zadany temat | 20 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny połączony z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego opracowania |
S-2 | Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A09_W01 Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii z odnawialnych źródeł, zna poszczególne rodzaje OZE, ich zalety i ograniczenia. | PZE_10-_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A09_U01 Słuchacz studiów podyplomowych umie rozróżnić i omówić rodzaje odnawialnych źródeł energii, ich zalety i wady. | PZE_10-_U01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
PZE_10-_A09_K01 Słuchacz ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia OZE dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska. | PZE_10-_K02, PZE_10-_K03, PZE_10-_K01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A09_W01 Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii z odnawialnych źródeł, zna poszczególne rodzaje OZE, ich zalety i ograniczenia. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności i kompletności opracowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A09_U01 Słuchacz studiów podyplomowych umie rozróżnić i omówić rodzaje odnawialnych źródeł energii, ich zalety i wady. | 2,0 | |
3,0 | przy 60% poprawności i kompletności opracowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PZE_10-_A09_K01 Słuchacz ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia OZE dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska. | 2,0 | |
3,0 | przy podstawowej świadomości ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu obecnego stanu i perspektyw rozwoju PZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2010
- Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2007
- Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe., Wyd. KaBe, Krosno, 2009
- Hoffman M., Małe elektrownie wodne. Poradnik., Nabba, Warszawa, 1992
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii., Wyd. Politechniki Szczecińskiej., Szczecin, 2008
- Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce., Wyd. Politechniki Szczecińskiej., Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, System doradztwa energetycznego w zakresie budynków. Materiały pomocnicze i narzędzia., Biblioteka FPE, Warszawa, 2012