Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Stan obecny i perspektywy rozwoju PZE:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Stan obecny i perspektywy rozwoju PZE
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce.3
T-W-2Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną.3
T-W-3Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Wykonanie opracowania na zadany temat20
A-W-4Konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny połączony z dyskusją

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego opracowania
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A09_W01
Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii z odnawialnych źródeł, zna poszczególne rodzaje OZE, ich zalety i ograniczenia.
PZE_10-_W01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A09_U01
Słuchacz studiów podyplomowych umie rozróżnić i omówić rodzaje odnawialnych źródeł energii, ich zalety i wady.
PZE_10-_U01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A09_K01
Słuchacz ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia OZE dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
PZE_10-_K02, PZE_10-_K03, PZE_10-_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A09_W01
Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii z odnawialnych źródeł, zna poszczególne rodzaje OZE, ich zalety i ograniczenia.
2,0
3,0przy 60% poprawności i kompletności opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A09_U01
Słuchacz studiów podyplomowych umie rozróżnić i omówić rodzaje odnawialnych źródeł energii, ich zalety i wady.
2,0
3,0przy 60% poprawności i kompletności opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A09_K01
Słuchacz ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia OZE dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
2,0
3,0przy podstawowej świadomości ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu obecnego stanu i perspektyw rozwoju PZE
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2010
  2. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2007
  3. Wolańczyk F, Elektrownie wiatrowe., Wyd. KaBe, Krosno, 2009
  4. Hoffman M., Małe elektrownie wodne. Poradnik., Nabba, Warszawa, 1992
  5. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii., Wyd. Politechniki Szczecińskiej., Szczecin, 2008
  6. Nowak W., Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce., Wyd. Politechniki Szczecińskiej., Szczecin, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, System doradztwa energetycznego w zakresie budynków. Materiały pomocnicze i narzędzia., Biblioteka FPE, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce.3
T-W-2Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną.3
T-W-3Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej.4
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury25
A-W-3Wykonanie opracowania na zadany temat20
A-W-4Konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A09_W01Słuchacz studiów podyplomowych ma wiedzę dotyczącą stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii z odnawialnych źródeł, zna poszczególne rodzaje OZE, ich zalety i ograniczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W01Ma wiedzę obejmującą znaczenie energii dla społeczeństwa, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych w proekologicznych źródłach energii, udział poszczególnych form PZE na świecie i w Polsce, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej, przewidywane trendy w polityce energetycznej, dodatkowe możliwości pozyskiwania energii (np. ogniwa wodorowe, paliwa trzeciej generacji.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-3Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej.
T-W-2Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną.
T-W-1Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% poprawności i kompletności opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A09_U01Słuchacz studiów podyplomowych umie rozróżnić i omówić rodzaje odnawialnych źródeł energii, ich zalety i wady.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U01Orientuje się w zakresie: znaczenia energii dla społeczeństwa, aktualnych źródeł energii, udziału poszczególnych form PZE na świecie i w Polsce, dodatkowych możliwości pozyskiwania energii, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-3Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej.
T-W-2Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną.
T-W-1Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego opracowania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% poprawności i kompletności opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A09_K01Słuchacz ma świadomość znaczenia rozwoju nowych technologii przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych. Zdaje sobie sprawę ze znaczenia OZE dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
PZE_10-_K03Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
PZE_10-_K01Ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i racjonalnego nią gospodarowania.
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie stanu obecnego i perspektyw rozwoju systemów stosowanych przy pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1Znaczenie energii, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych przy pozyskiwaniu energii z proekologicznych źródeł , udział poszczególnych form OZE na świecie i w Polsce.
T-W-3Przewidywane trendy, ogniwa wodorowe i paliwa trzeciej generacji jako dodatkowe możliwości pozyskiwania energii, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej.
T-W-2Instalacje wykorzystujące energię słoneczną, wiatrową, spadku wód, geotermalną.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny połączony z dyskusją
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena przygotowanego opracowania
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowej świadomości ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu obecnego stanu i perspektyw rozwoju PZE
3,5
4,0
4,5
5,0