Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Globalizacja a bezpieczeństwo żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Globalizacja a bezpieczeństwo żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Zdzisław Domiszewski <Zdzislaw.Domiszewski@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość wiedzy z zakresu prawa żywnościowego i podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami i problemami związanymi z globalizacją ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do kompleksowego wpływu globalizacji na bezpieczeństwo żywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Ćwiczenie organizacyjne, zasady BHP, przebiegu przedmiotu, wprowadzenie itp. | 2 |
T-A-2 | Historia globalizacji z uwzględnieniem obrotu żywnością Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji pierwotnej Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w produkcji żywności Identyfikacja zagrożeń globalizacji dla bezpieczeństwa żywności w handlu i dystrybucji Współczesne tendencje rozwoju rynku żywności na świecie Światowe koncerny żywnościowe – za i przeciw Sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w globalnym obrocie żywnością Wpływ globalizacji na lokalne ekosystemy Porównanie strategii przedsiębiorstw wobec globalizacji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – miejsce i sposób produkcji Idee świadomego wyboru produktów żywnościowych – właściwości żywności | 22 |
T-A-3 | Analiza wybranego segmentu rynku żywności – zagadnienie problemowe | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowywanie zagadnień problemowych | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach |
M-2 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym |
M-3 | Metody przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, prezentacje – w zależności od ćwiczenia Możliwość zastosowania technik multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie założeń dyskusji i gier oraz studium przypadków |
S-3 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przebiegu okresowych osiągnięć studenta w czasie trwania przedmiotu |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne korygujące efekty osiągnięć studenta |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | ZBJZ_1A_W02 | R1A_W02 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-A-2 | M-2 | S-1, S-2 |
ZBJZ_1A_PO10-20_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne problemy związane z globalizacją | ZBJZ_1A_W02 | R1A_W02 | InzA_W03, InzA_W04 | C-2 | T-A-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_U01 Student potrafi oceniać i analizować wpływ globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności | ZBJZ_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2 |
ZBJZ_1A_PO10-20_U02 Student umie szacować i planować postępowanie dostosowujące działania w łańcuchu żywnościowym do wymagań rynku globalnego | ZBJZ_1A_U01 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03 | C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | ZBJZ_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ZBJZ_1A_PO10-20_K02 Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe konsekwencje określonych postaw na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz społeczności | ZBJZ_1A_K02 | R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_W01 Student jest w stanie definiować zagrożenia z zakresu globalizacji i bezpieczeństwa żywności w obrocie globalnym | 2,0 | |
3,0 | Student jest w stanie zdefinować podstawowe zagrożenia globalizacji dla bezpieczeństwa żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_PO10-20_W02 Student potrafi rozpoznawać faktycznie istotne problemy związane z globalizacją | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym stopniu potrafi krytycznie przeanalizować problemy związane z globalizacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_U01 Student potrafi oceniać i analizować wpływ globalizacji na konkretne segmenty rynku żywności | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi wskazać wpływ działań globalnych na konkretne segmenty rynku żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_PO10-20_U02 Student umie szacować i planować postępowanie dostosowujące działania w łańcuchu żywnościowym do wymagań rynku globalnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaproponować podstawowe działania dostosowujące działania w łańcuchu żywnościowym do wymagań rynku globalnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_PO10-20_K01 Student nabywa postawy postrzegania relacji pomiędzy środowiskiem lokalnym a gospodarką globalną | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowy wpływ globalnej gospodarki na środowisko lokalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_PO10-20_K02 Student wykształca w sobie wrażliwość na możliwe konsekwencje określonych postaw na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz społeczności | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi powiązać w stopniu dostatecznym różne postawy na rynku z efektami dla przedsiębiorstw i społeczności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bauman Z, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa, 2000
- Harold J, Koniec globalizacji: czego nauczył nas wielki kryzys?, Wyd. Naukowe Scholar, 2010
- Kowalczyk S, Bezpieczeństwo żywności w dobie globalizacji, Oficyna Wyd. SGH, Warszawa, 2009
- Miklaszewski S., Molendowski E, Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków, Wyd. Difin, Warszawa, 2009
- Sobiecki R, Globalizacja a funkcje polskiego rolnictwa, Wyd SGH, Warszawa, 2007
- Stiglitz J, Globalizacja, PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Zgodne z tematyką artykuły w prasie krajowej i zagranicznej