Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZBJZ_1A_D33_U01 | Student posiada umiejetność samodzielnego tworzenia i koordynacji zintegrowanych systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności, oraz pełnienia roli aktywnego partnera i negocjatora w zakładzie w relacjach z auditorami jednostek certyfikujących i przedstawicielami organów nadzoru żywnościowego, a także nabędzie umiejętności samodzielnego śledzenia zmian polskiego i wspólnotowego prawa żywnościowego w warunkach członkostwa Polski w Unii Europejskiej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZBJZ_1A_U04 | Potrafi przygotować dokumentację niezbędną do wdrożenia i certyfikacji systemów jakości w zakładach przetwórstwa spożywczego |
---|
ZBJZ_1A_U07 | Potrafi wskazać wpływ jakości żywności na bezpieczeństwo i ochronę zdrowia publicznego |
ZBJZ_1A_U08 | Potrafi scharakteryzować zagrożenia dla środowiska powstające przy produkcji żywności oraz zaplanować metody i sposoby zagospodarowania odpadów. |
ZBJZ_1A_U11 | Stosuje podstawowe technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i jakością żywności. Umie przeprowadzić analizy statystyczne wyników eksperymentów |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U01 | posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U04 | wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom oraz ich zaangażowanie w ocenę obecnego systemu zasad zarządzania jakością w aspekcie konkurencyjności i przedsiębiorczości w zintegrowanej Europie. Uzyskana wiedza służyć będzie aktywizacji oraz kreowaniu innowacyjności i przedsiębiorczości. Ponadto studenci zostaną zapoznani z międzynarodowymi systemami zarządzania jakością, bezpieczeństwem żywności oraz z integracją systemów zarządzania w jednostkach organizacyjnych |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Systemy zarządzania jakością Quality Management Systems (QMS) - informacje ogólne |
---|
T-W-2 | Wymagania ISO 9001, ISO 19011, ISO 14001, EMAS i OHSAS/PN-N-18001, |
T-W-3 | ISO 22000 – system zarządzania bezpieczeństwem żywności i ISO 17025 |
T-W-4 | System bezpieczeństwa żywności HACCP |
T-W-5 | Dobre praktyki i EurepGAP/GlobalGAP |
T-W-6 | Międzynarodowy standard żywności IFS (International Food Standard) food |
T-W-7 | BRC global standards |
T-W-8 | Kształtowania jakości produktów żywnościowych w świetle standardów światowych, akredytacji, certyfikacji, notyfikacji, oraz normalizacji i walidacji, |
T-W-9 | Zarządzania zasobami ludzkimi w świetle TQM, |
T-W-10 | Integracja systemów zarządzania, |
T-W-11 | Organizacja łańcucha żywnościowego oraz jego monitoringu |
T-A-1 | Aktualne przepisy prawa żywnościowego obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa żywności |
T-A-2 | Terminologia stosowana w systemie zarządzania bezpieczeństwem żywności |
T-A-3 | Wymagania normy PN-EN ISO 22000:2006 "Systemy zarządzania bezpieczeństwem żywności – wymagania dla każdej organizacji w łańcuchu żywnościowym" |
T-A-4 | Opracowanie dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO 22000:2006 |
T-A-5 | Opracowywanie programu warunków wstępnych, analizy zagrożeń, oceny środków nadzoru, planu HACCP i procedur systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności |
T-A-6 | Wymagania FSSC 22000 (Food Safety System Certification 22000) |
T-A-7 | Identyfikowalność w łańcuchu żywnościowym |
T-A-8 | Standardy jakościowe dla sieci handlowych |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Metoda projektów |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin w formie testu |
---|
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć audytoryjnych na podstawie ustnej odpowiedzi na zadany temat |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Potrafi tworzyć elementy zintegrowanego systemu zarzadzania jakością |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |