Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>, Elżbieta Daczkowska-Kozon <Elzbieta.Daczkowska-Kozon@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mikrobiologia ogólna |
W-2 | podstawy technologii zywności |
W-3 | Podstawy biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | uświadomienie studentom możliwej roli mikroorganizmów w żywności i specyfiki związanej z surowcem i zastosowanym procesem przetwórczym, |
C-2 | uswiadomienie studentom związku między ilościa i rodzajem obecnych mikroorganizmów a jakością/trałościa i bezpieczeństwem zdrowotnym żywnosci |
C-3 | zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w analizie mikrobiologicznej zywności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody oznaczania mikroorganizmów w zywności. Analiza ilościowa: Metody oznaczania ogólnej liczby bakterii / grzybów mikroskopowych. Metodyka oznaczeń. | 4 |
T-L-2 | Pośrednie metody oznaczania liczby mikroorganizmów w zywności: metody płytkowe, miana i NPL | 6 |
T-L-3 | Metody bezpośrednie określania liczby mikroorganizmów, przykłady, zastosowanie. | 4 |
T-L-4 | Analiza jakościowa. Wyrózniki stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej zywności. Bakterie wskaźnikowe - obowiazujące kryteria. | 6 |
T-L-5 | Bakterie chorobotworcze - Schemat postępowania przy analizie zywności ukierunkowanej na wybrane patogeny (Salmonella spp., Listeria monocytogenes); izolacja i identyfikacja do gatunku. | 6 |
T-L-6 | Aktywność enzymatyczna mikroorganizmów a jakość zywności. Mikroflora resztkowa - mozliwości wzrostowe w warunkach chlodniczego przechowywania zywności - zwiazek z trwałością | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia rozwoju mikrobiologii zywności. | 2 |
T-W-2 | Główne grupy mikroorganizmów w żywnosci; kryteria podziału, specyfika ziązana z rodzajem/źródłem surowca i procesem przetwórczym. | 2 |
T-W-3 | Źródła i drogi przenoszenia mikroorganizmów w zywności; zanieczyszczenie pierwotne, wtórne. | 2 |
T-W-4 | Czynniki wpływające na wzrost mikroorganizmów w żywności. Skutecznośc bójcza czynników stosowanych w produkcji żywności. Mozliwośc kontroli mikroorganizmów. | 2 |
T-W-5 | Reakcja mikroorganizmów na stres w środowisku żywności; adaptacja, uszkodzenie, VNC | 2 |
T-W-6 | żywność jako nośnik mikroorganizmów pożytecznych | 2 |
T-W-7 | Mikroflora zepsucia - specyfika związana z: rodzajem produktu -grupą towarową i zastosowanym procesem technologicznym. | 6 |
T-W-8 | Wskaźniki mikrobiologiczne w żywności (w. jakości, zepsucia, b. patogennych) | 2 |
T-W-9 | Patogeny jelitowe i inne bakterie chorobotwórcze w żywności | 4 |
T-W-10 | Wirusy w zywności. Pokarmowa droga infekcji wirusowych. | 2 |
T-W-11 | Toksynotwórczość mikroorganizmów | 2 |
T-W-12 | Kryteria mikrobiologiczne stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | aktywny udział w zajęciach praktycznych | 30 |
A-L-2 | bieżace przygotowywanie się do zajęć | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie literatury z omawianego zakresu | 30 |
A-W-3 | przygotowywanie się do egzaminu | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady tematyczne z wykorzystaniem sprzętu audiowizualnego |
M-2 | wykonywanie specjalistycznych, ilościowych i jakościowych, analiz mikrobiologicznych wybranych surowców / produktów spozywczych w kierunku różnych grup / gatunków mikroorganizmów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowania teoretycznego studenta do zajęc praktycznych z przedmiotu |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach praktycznych: umiejętności organizowania warsztatu pracy, sprawności w przeprowadzaniu analiz, umiejetności interpretacji uzyskanych wyników |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: egzamin testowy z przedmiotu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą związku miedzy obecnością i liczebnością okreslonych mikroorganizmów w żywności a jakoscią / trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym rożnego typu produktów spożywczych. | ZBJZ_1A_W05 | R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZBJZ_1A_D28_W02 Zna: mozliwe źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, drogi przenoszenia mikroorganizmow w środowisku produkcji zywności, czynniki środowiskowe skuteczne w hamowaniu /eliminacji mikroorganizmów. | ZBJZ_1A_W03, ZBJZ_1A_W04, ZBJZ_1A_W05 | R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-4 |
ZBJZ_1A_D28_W03 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej zywności, metody oznaczeń ilościowych i sposoby identyfikacji mikroorganizmówl | ZBJZ_1A_W12 | R1A_W04, R1A_W05 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-1, C-2, C-3 | T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_U01 Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów o szczegolnym znaczeniu dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi je oznaczać w żywności | ZBJZ_1A_U01, ZBJZ_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ZBJZ_1A_D28_U02 zna wyrózniki jakosciowe i kryteria obowiązujące w ocenie jakości mikrobiologicznej zywności i umie własciwie interpretować uzyskane wyniki. | ZBJZ_1A_U02 | R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U03, InzA_U05 | C-2, C-3 | T-W-12, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_K01 student ma świadomosc zagrożeń wynikających z obecności okreslonego typu mikroorganizmów w zywności. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_W01 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą związku miedzy obecnością i liczebnością okreslonych mikroorganizmów w żywności a jakoscią / trwałością oraz bezpieczeństwem zdrowotnym rożnego typu produktów spożywczych. | 2,0 | |
3,0 | ma wyrywkowa wiedzę na temat patogenów i bakterii zepsucia , ich cechproduktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_D28_W02 Zna: mozliwe źródła zanieczyszczeń mikrobiologicznych zywności, drogi przenoszenia mikroorganizmow w środowisku produkcji zywności, czynniki środowiskowe skuteczne w hamowaniu /eliminacji mikroorganizmów. | 2,0 | |
3,0 | ma ograniczoną wiedzę dotycząca źródeł i drog przenoszenia wybranych bakterii chorobotórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_D28_W03 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej zywności, metody oznaczeń ilościowych i sposoby identyfikacji mikroorganizmówl | 2,0 | |
3,0 | potrafi wymienic wyrózniki stosowane w ocenie jakości mikrobiologicznej i okreslic obowiązujące kryteria ilościowe, nie wie jednak jak to zrobic praktycznie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_U01 Student posługuje się poprawnym nazewnictwem binominalnym mikroorganizmów o szczegolnym znaczeniu dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i potrafi je oznaczać w żywności | 2,0 | |
3,0 | zna poprawne nazewnictwo i metody oznaczanie jedynie wybranych patogenów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZBJZ_1A_D28_U02 zna wyrózniki jakosciowe i kryteria obowiązujące w ocenie jakości mikrobiologicznej zywności i umie własciwie interpretować uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | wie jak izolowac okreslone mikroorganizmy z zywności, nie potrafi ich jednak zidentyfikować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_D28_K01 student ma świadomosc zagrożeń wynikających z obecności okreslonego typu mikroorganizmów w zywności. | 2,0 | |
3,0 | nie zna wszystkich zagrożeń wynikających z obecnościokreślonych mikroorganizmów w żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczość., PWN, W-wa, 2009, 1
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z. (red.), Mikrobiologia techniczna. T1. Mikroorganizmy i środowiska ich występowania, PWN, W-wa, 2009, 1
- Zaleski S., Mikrobiologia zywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- Błażejak S., I. Gientka, Wybrane zagadnienia z mikrobiologii żywności, Wyd. SGGW, W-wa, 2010, 1
- Daczkowska-Kozon E., Dąbrowski W., Mikrobiologia żywności: skrypt do ćwiczeń z mikrobiologii żywności. cz 1, Wyd. AR, Szczecin, 2003, 4
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena żywności, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000
- Ray J.M., M.J. Loessner, D.A. Golden, Modern food microbiology, Springer Sc. + Business Media Inc., USA, 2011, 7
Literatura dodatkowa
- Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Słownik bakterii ciekawych pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011
- Nicklin J., K. Graeme-Cook, R. Killington, Mikrobiologia. Krótkie wykłady, PWN, W-wa, 2012, 2
- Anonim, Zbiór norm ISO-PN z zakresu analityki mikrobiologicznej żywności, PKN, W-wa, 2013
- Jałosińska M., Mikrobiologia żywności, Wyd. Format AB, W-wa, 2006, 1
- Gawęcki J., Z.Libudzisz, Mikroorganizmy w żywności i żywieniu, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2010, 3