Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | ZBJZ_1A_C20_W01 | Student potrafi: nazwać i definiować podstawowe grupy związków chemicznych występujących w żywności, opisać i scharakteryzować najważniejszę typy przemian w produktach żywnościowych w oparciu o przykłady reakcji chemicznych |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZBJZ_1A_W01 | Ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, matematyki, statystyki, fizyki i nauk pokrewnych. |
---|
ZBJZ_1A_W04 | Ma wiedzę w zakresie uwarunkowań pomiędzy jakoscią i składem żywności a funkcjonowaniem organizmu człowieka. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W04 | ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
R1A_W05 | wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W02 | zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
InzA_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-1 | Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu chemii żywności, czynników chemicznych i fizycznych wpływajacych na składniki żywności podczas ich przetwarzania. |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Organizacja pracy w laboratorium, zasady utylizacji odpadów chemicznych oraz ogólne zasady udzielania pierwszej pomocy. Zasady opracowywania wyników z przeprowadzonych doświadczeń i formułowania wniosków. |
---|
T-L-2 | Bufory - porównywanie właściwości roztworów buforowych |
T-L-3 | Barwniki roślinne - określanie właściwości wybranych barwników naturalnych |
T-L-4 | Reakcje nieenzymatycznego brunatnienia żywności - wytwarzanie oraz właściwości karmeli spożywczych |
T-L-5 | Hydrokoloidy w żywności - określanie podstawowych właściwości,żelowanie, otrzymywanie i oznaczanie właściwości układów emulsyjnych i koloidalnych |
T-L-6 | Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności peroksydazy |
T-L-7 | Enzymy w żywności - określanie właściwości i aktywności ureazy |
T-L-8 | Spulchniacze - rozkład chemiczny i termiczny |
T-W-1 | Wprowadzenie - podstawowe definicje, budowa i główne składniki żywności - ich znaczenie i najważniejsze przemiany chemiczne w żywności Woda i związki mineralne - własności fizyczne i chemiczne oraz funkcje wody, aktywność wody; makro- i mikroelementy wystepujące w żywności (bioelementy, niezbędne pierwiastki śladowe, równowaga kwasowo-zasadowa). |
T-W-2 | Sacharydy - podział, klasyfikacja, struktura, izomeria, własciwości chemiczne i funkcjonalne, metody oznaczania, najważniejsze reakcje chemiczne. |
T-W-3 | Lipidy - podział, nomenklatura najważniejszych kwasów tłuszczowych, budowa a właściwości fizyko- chemiczne, reakcje charakterystyczne, metody oznaczania ilościowego i jakościowego lipidów. |
T-W-4 | Białka - nomenklatura i podział, struktura, budowa chemiczna, własciwości, najważniejsze aminokwasy, bialka żywności i ich właściwości funkcjonalne, chemiczne przemiany białek, metody oznaczania ilościowe i jakościowe. |
T-W-5 | Niebiałkowe związki azotowe występujące w żywności - wolne aminokwasy, aminy i ich pochodne. Podstawowe reakcje chemiczne w żywności (reakcje Mailarda itp.). |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin testowy |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,0 | W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
3,5 | W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
4,0 | W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
4,5 | W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |
5,0 | W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru:
W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie. |