Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki informacyjne z elementami statystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie bezpieczeństwem i jakością żywności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki informacyjne z elementami statystyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Balejko <Jerzy.Balejko@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomosc informatyki na poziomie szkoły sredniej |
W-2 | Umiejetnosc obsługi komputera w stopniu dobrym |
W-3 | Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejetnosci przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz |
C-4 | Przekazanie wiedzy z zakresu technologii informacyjnych |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia elektronicznych dokumentów róznych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW |
C-7 | Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji |
C-8 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego |
C-9 | Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych |
C-10 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. |
C-11 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW. |
C-12 | Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Technologia informacyjna jako zespół środków ( hardware, software, technologie przesyłania danych) służących do posługiwania się informacją | 6 |
T-L-2 | Proces przetwarzania informacji - klasyfikacja danych, sortowanie danych, agregacja danych, wykonanie obliczeń, selekcja. | 2 |
T-L-3 | Metody przygotowania danych eksperymentalnych do przeprowadzenia analizy statystycznej | 4 |
T-L-4 | Praca w środowisku programów ststystycznych | 3 |
T-L-5 | Ćwiczenia z wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do analizy i opracowania danych | 3 |
T-L-6 | Wnioskowanie statystyczne w oparciu o analizę danych przy pomocy programu sSatistica | 6 |
T-L-7 | Wizualizacja i graficzna interpretacja wyników analiz statystycznych | 4 |
T-L-8 | Statystyczne programy komputerowe na bazie Sieci Neuronowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy statystyki opisowej | 3 |
T-W-2 | Zmienna losowa i jej rozkłady | 2 |
T-W-3 | Badania statystyczne ze względu na jedną cechę - zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez | 6 |
T-W-4 | Badania statystyczne ze względu na dwie cechy - korelacje, regresja liniowa | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 1 |
A-L-3 | Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń | 30 |
61 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 20 |
A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-W-4 | przygotowanie się do zaliczenia | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe) |
M-3 | Ćwiczenia rachunkowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykladach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady |
S-3 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań |
S-5 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-6 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia audytoryjne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | ZBJZ_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6 |
ZBJZ_1A_A3-1_W02 Posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań. | ZBJZ_1A_W01 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-4 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne | ZBJZ_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07 | C-8 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-6, T-L-8 | M-3 | S-5, S-6 |
ZBJZ_1A_A3-1_U02 Potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych | ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-8, C-9 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-4 | M-3 | S-5, S-6 |
ZBJZ_1A_A3-1_U03 Potrafi wykorzystać komputer do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. | ZBJZ_1A_U09, ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-10 | T-L-5, T-L-7 | M-2 | S-3, S-4 |
ZBJZ_1A_A3-1_U04 Potrafi tworzyć elektroniczne dokumenty różnych formatów, prezentacje multimedialne i strony WWW. | ZBJZ_1A_U10, ZBJZ_1A_U11 | R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09, R1A_U10 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-11 | T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_K01 Jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K02, ZBJZ_1A_K03, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-8, C-9 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-1, T-L-4, T-L-2 | M-3 | S-5, S-6 |
ZBJZ_1A_A3-1_K02 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | ZBJZ_1A_K01, ZBJZ_1A_K04, ZBJZ_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08 | InzA_K01, InzA_K02 | C-12 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_W01 Posiada wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | |
ZBJZ_1A_A3-1_W02 Posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań, ale z licznymi brakami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań, ale z pewnymi niedociągnięciami | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu technologii informacyjnych i ich zastosowań |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne | 2,0 | Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego | |
5,0 | Student posiada wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego | |
ZBJZ_1A_A3-1_U02 Potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych | 2,0 | Student nie potrafi opracowywać i prezentować wyników analiz statystycznych |
3,0 | Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | Student potrafi dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych | |
4,5 | Student potrafi bardzo dobrze opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych | |
5,0 | Student znakomicie potrafi opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych | |
ZBJZ_1A_A3-1_U03 Potrafi wykorzystać komputer do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych, ale z licznymi niedociągnięciami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych, ale z pewnymi brakami. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. | |
ZBJZ_1A_A3-1_U04 Potrafi tworzyć elektroniczne dokumenty różnych formatów, prezentacje multimedialne i strony WWW. | 2,0 | Student nie potrafi tworzyć elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW. |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW, ale z licznymi brakami. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW, ale z pewnymi niedociągnięciami. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW. | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność tworzenia elektronicznych dokumentów różnych formatów, prezentacji multimedialnych i stron WWW. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZBJZ_1A_A3-1_K01 Jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań | 2,0 | Student nie jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań |
3,0 | Student jest częściowo zdolny do krytycznej oceny wyników badań | |
3,5 | Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań w zadowalającym stopniu | |
4,0 | Student jest zdolny do krytycznej oceny wyników badań | |
4,5 | Student jest w znacznym stopniu zdolny do krytycznej oceny wyników badań | |
5,0 | Student jest w pełni zdolny do krytycznej oceny wyników badań | |
ZBJZ_1A_A3-1_K02 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. |
Literatura podstawowa
- Waverka P, Reid D, Word 2000 - kompendium wiedzy, PLJ, Warszawa, 1999
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
- Hyb W., Myszewski J., Tablice matematyczne. Cz. II. Statystyka matematyczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Tustanowska-Kamrowska Krystyna, Techniki komputerowe bez stresu i lęku. Ćwiczenia, Wyd politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003
- Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 1996
- Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, StatSoft Polska, Kraków, 1999