Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo używek:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo używek
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Marek Szczygielski <Marek.Szczygielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 13 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa umiejętność pracy w laboratorium

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu towaroznawstwa używek
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu towaroznawczej oceny używek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne (BHP w laboratorium, zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń)2
T-L-2Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego2
T-L-3Ocena zawartości łodyżek2
T-L-4Wykrywanie zafałszowań herbat2
T-L-5Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej2
T-L-6Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe1
13
wykłady
T-W-1Podział i specyfika używek. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie2
T-W-2Historia i pochodzenie herbaty. Produkcja herbaty.2
T-W-3Klasyfikacja herbat. Gatunki handlowe herbat.2
T-W-4Wartość odżywcza i właściwości herbaty oraz jej naparów. Zafałszowania herbat. Ocena jakości.2
T-W-5Światowy rynek kawy. Międzynarodowa Umowa Kawowa. Spożycie kawy.1
T-W-6Produkcja kawy surowej. Główne kryteria klasyfikacyjne kawy. Właściwości kawy oraz jej naparów.2
T-W-7Proces produkcji kakao. Klasyfikacja kakao. Wartość odżywcza ziarna kakaowego.1
T-W-8Zaliczenie1
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń7
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa używek oraz przeprowadzania oceny towaroznawczej jakości kawy, herbaty, kakao i wyrobów z tytoniu.
TZiZ_1A_W07R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-1_U01
Posiada wiedzę oraz umiejętność znajdowania informacji dotyczących towaroznawczej oceny używek, przeprowadzenia analiz i formułowania na podstawie uzyskanych wyników wniosków i opinii.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO2-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera.
TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K07InzA_K01C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-1_W01
Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa używek oraz przeprowadzania oceny towaroznawczej jakości kawy, herbaty, kakao i wyrobów z tytoniu.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu towaroznawczej charakterystyki i oceny kawy i herbaty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-1_U01
Posiada wiedzę oraz umiejętność znajdowania informacji dotyczących towaroznawczej oceny używek, przeprowadzenia analiz i formułowania na podstawie uzyskanych wyników wniosków i opinii.
2,0
3,0Potrafi przygotować i przeprowadzić podstawowe analizy w zakresie towaroznawstwa używek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO2-1_K01
Ma świadomość własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera.
2,0
3,0Jest świadomy posiadanej wiedzy, nie odczuwa potrzeby dalszego kształcenia się. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arens-Azevedo U., Grimpe E., Rosomm-Grolms M., Furst W., Schuler K., Technologia gastronomiczna z obsługą gości. Cz. III., Rea, Warszawa, 1999
  2. Baxter J., Świat kawy, English books, 1975
  3. Falarz A., Mataczyńska G., Towaroznawstwo artykułów spożywczych i nieżywnościowych, Oficyna Wyd. Poligraficzna Adam., Warszawa, 1997
  4. Gwiazdowski K., Poradnik baristy, Oficyna wyd. Read, Warszawa, 2004
  5. Hrankowski H., Kawa, surowce, technologia, WNT, Warszawa, 1976
  6. Pettigrew J., Królestwo herbaty, Wyd. Książkowe Twój Styl, Warszawa, 1997
  7. Rum L., Kawa. Legenda, historia, anegdota, Oficyna Wyd. Jan Akieleszek z synami, Wrocław, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Kłobucki J., Wpływ spożycia używek na wartość odżywczą białka, wykorzystanie energii oraz biodostępność składników mineralnych, ART, Olsztyn, 1999
  2. Kołożyn-Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo Żywności, WSiP, Warszawa, 1997
  3. Nicolin M., Herbata dla smakoszy, Oficyna Wyd. Kalliope, Warszawa, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne (BHP w laboratorium, zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń)2
T-L-2Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego2
T-L-3Ocena zawartości łodyżek2
T-L-4Wykrywanie zafałszowań herbat2
T-L-5Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej2
T-L-6Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe1
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział i specyfika używek. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie2
T-W-2Historia i pochodzenie herbaty. Produkcja herbaty.2
T-W-3Klasyfikacja herbat. Gatunki handlowe herbat.2
T-W-4Wartość odżywcza i właściwości herbaty oraz jej naparów. Zafałszowania herbat. Ocena jakości.2
T-W-5Światowy rynek kawy. Międzynarodowa Umowa Kawowa. Spożycie kawy.1
T-W-6Produkcja kawy surowej. Główne kryteria klasyfikacyjne kawy. Właściwości kawy oraz jej naparów.2
T-W-7Proces produkcji kakao. Klasyfikacja kakao. Wartość odżywcza ziarna kakaowego.1
T-W-8Zaliczenie1
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Bieżące przygotowanie się do ćwiczeń7
A-L-3Konsultacje4
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Studiowanie literatury naukowej10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-1_W01Posiada wiedzę z zakresu towaroznawstwa używek oraz przeprowadzania oceny towaroznawczej jakości kawy, herbaty, kakao i wyrobów z tytoniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W07Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą badań surowców i produktów spożywczych a w szczególności metod analizy i oceny jakości żywności. Posiada wiedzę na temat nowych technik analizy instrumentalnej. Posiada wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej surowców i produktów żywnościowych. Zna najważniejsze systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu towaroznawstwa używek
Treści programoweT-L-2Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego
T-L-3Ocena zawartości łodyżek
T-L-4Wykrywanie zafałszowań herbat
T-L-5Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej
T-L-6Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego
T-W-1Podział i specyfika używek. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie
T-W-2Historia i pochodzenie herbaty. Produkcja herbaty.
T-W-3Klasyfikacja herbat. Gatunki handlowe herbat.
T-W-4Wartość odżywcza i właściwości herbaty oraz jej naparów. Zafałszowania herbat. Ocena jakości.
T-W-5Światowy rynek kawy. Międzynarodowa Umowa Kawowa. Spożycie kawy.
T-W-6Produkcja kawy surowej. Główne kryteria klasyfikacyjne kawy. Właściwości kawy oraz jej naparów.
T-W-7Proces produkcji kakao. Klasyfikacja kakao. Wartość odżywcza ziarna kakaowego.
T-W-8Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu towaroznawczej charakterystyki i oceny kawy i herbaty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-1_U01Posiada wiedzę oraz umiejętność znajdowania informacji dotyczących towaroznawczej oceny używek, przeprowadzenia analiz i formułowania na podstawie uzyskanych wyników wniosków i opinii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu towaroznawczej oceny używek
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia organizacyjne (BHP w laboratorium, zapoznanie słuchaczy z kryteriami oceniania i wykonywania ćwiczeń)
T-L-2Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego
T-L-3Ocena zawartości łodyżek
T-L-4Wykrywanie zafałszowań herbat
T-L-5Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej
T-L-6Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przygotować i przeprowadzić podstawowe analizy w zakresie towaroznawstwa używek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO2-1_K01Ma świadomość własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, pracuje w grupie przyjmując pozycję lidera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu towaroznawczej oceny używek
Treści programoweT-L-2Technika przygotowania i ocena jakości naparu herbacianego
T-L-3Ocena zawartości łodyżek
T-L-4Wykrywanie zafałszowań herbat
T-L-5Identyflkacja kawy Inki i kawy śniadaniowej
T-L-6Oznaczanie sedymentacji proszku kakaowego
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena z odpowiedzi ustnej/ pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest świadomy posiadanej wiedzy, nie odczuwa potrzeby dalszego kształcenia się. Pracuje w grupie, niechętnie przyjmuje pozycję lidera.
3,5
4,0
4,5
5,0