Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Zabezpieczenie surowców rybnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zabezpieczenie surowców rybnych | ||
Specjalność | technologia żywności pochodzenia wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna / chemia / biochemia |
W-2 | Fizyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wstępne, szklenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie | 2 |
T-L-3 | Technologia schładzania surowca lodem | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów rybnych | 2 |
T-L-5 | Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów rybnych | 2 |
T-L-6 | Proces zamrażania "freeze flo" | 2 |
T-L-7 | Proces zamrażania surowców rybnych w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2 | 2 |
T-L-8 | Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach rybnych | 2 |
T-L-9 | Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach | 2 |
T-L-10 | Proces rozmrażania | 2 |
T-L-11 | Solenie surowców rybnych | 2 |
T-L-12 | Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców rybnych | 2 |
T-L-13 | Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców rybnych poddanych chłodniczemu utrwalaniu | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych | 2 |
T-W-2 | Technologia i technika schładzania surowców i produktów rybnych c.d. | 1 |
T-W-3 | Zasady i sposoby schładzania poszczególnych rybnych grup towarowych | 1 |
T-W-4 | Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling) | 1 |
T-W-5 | Technologia częściowego zamrażania | 1 |
T-W-6 | Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport chłodniczy | 2 |
T-W-7 | Technologia i technika rozmrażania | 2 |
T-W-8 | Utrwalanie surowców rybnych metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja) | 1 |
T-W-9 | Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania rybnych surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Analiza wskazanej literatury | 0 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 0 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin testowy |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. | TZiZ_1A_W18 | R1A_W03, R1A_W05 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
TZiZ_1A_D8tzpw_W02 Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania. | TZiZ_1A_W22 | R1A_W04, R1A_W07 | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | TZiZ_1A_U01 | R1A_U01 | InzA_U04 | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
TZiZ_1A_D8tzpw_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | TZiZ_1A_U02 | R1A_U02 | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | TZiZ_1A_K01 | R1A_K01, R1A_K07 | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
TZiZ_1A_D8tzpw_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-L-5, T-L-12, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-11, T-L-13 | M-2, M-1 | S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_W01 Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania surowców rybnych | |
TZiZ_1A_D8tzpw_W02 Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne |
3,0 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne ale z licznymi błędami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywane surowce rybne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków | |
TZiZ_1A_D8tzpw_U02 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie | 2,0 | Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
3,0 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami | |
3,5 | Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie | |
5,0 | Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_D8tzpw_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy). | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia | |
TZiZ_1A_D8tzpw_K02 Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | 2,0 | Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie |
3,0 | Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
3,5 | Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
4,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
4,5 | Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | |
5,0 | Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie |
Literatura podstawowa
- Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
- Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
- Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
- Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
- Stodolnik L., Zarzycki B., Szczepanik G., Chłodnictwo (Miniskrypt), AR Szczecin, Szczecin, 2005
Literatura dodatkowa
- Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
- Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1977
- Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
- Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
- Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
- Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Politechnika Łódzka, Łódź, 1995
- Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008