Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Chłodnictwo i przechowalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chłodnictwo i przechowalnictwo
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kryża <Krzysztof.Kryza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 20 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia / Biochemia
W-2Fizyka
W-3Biologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń3
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie3
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem3
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych3
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów3
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"3
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl23
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych3
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach3
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców3
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych3
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców3
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu3
T-L-14Uzupełnienie ćwiczeń laboratoryjnych3
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń3
45
wykłady
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych c.d.2
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności2
T-W-4Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)1
T-W-5Technologia częściowego zamrażania2
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport.2
T-W-7Technologia i technika rozmrażania2
T-W-8Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-9Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności2
T-W-10Zasady i sposoby przechowywania niechłodniczego surowców i produtków żywnościowych.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach45
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim15
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych15
90
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
TZiZ_1A_W18R1A_W03, R1A_W05InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_D2tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W07C-1T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-1T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-10, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_D2tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
TZiZ_1A_U02R1A_U02C-1T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-10, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K07C-1T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-10, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_D2tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-L-9, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-13, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-10, T-L-3, T-L-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2tiz_W01
Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
TZiZ_1A_D2tiz_W02
Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2tiz_U01
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
TZiZ_1A_D2tiz_U02
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D2tiz_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
TZiZ_1A_D2tiz_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski W, Technologia obróbki chłodniczej., 2011
  2. Postolski J., Gruda Z, Zamrażanie żywności, W-wa, 2002
  3. Horubała A, Podstawy przechowywania żywności, W-wa, 2011
  4. Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, W-wa, 2011
  5. Bykowski P., Sikorski Z.E., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977
  6. Stodolnik L., Zarzycki B., Szczepanik G., Chłodnictwo (Miniskrypt), AR Szczecin, Szczecin, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Fodemski T., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze - Poradnik, Wyd. Nauk.-Techn, W-wa, 2000
  2. Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Wydawnictwo AR Szczecin, Szczecin, 1977
  3. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych. Miniskrypt, AR Szczecin, Szczecin, 1980
  4. Podeszewski Z., Technologia zabezpieczenia surowców rybnych. Tom I., AR Szczecin, Szczecin, 1978
  5. Postolski J., Gruda Z., Zamrażanie żywności., WNT, W-wa, 1985
  6. Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Politechnika Łódzka, Łódź, 1995
  7. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności., Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, szkolenie z obsługi urządzeń i aparatów, omówienie spsobu wykonania ćwiczeń3
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie3
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem3
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych3
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów3
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"3
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl23
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych3
T-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach3
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców3
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych3
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców3
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu3
T-L-14Uzupełnienie ćwiczeń laboratoryjnych3
T-L-15Zaliczenie części praktycznej i teoretycznej ćwiczeń3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych2
T-W-2Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych c.d.2
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności2
T-W-4Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)1
T-W-5Technologia częściowego zamrażania2
T-W-6Warunki i zasady zamrażania poszczególnych grup towarowych żywności. Trwałość, transport.2
T-W-7Technologia i technika rozmrażania2
T-W-8Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)2
T-W-9Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności2
T-W-10Zasady i sposoby przechowywania niechłodniczego surowców i produtków żywnościowych.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach45
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim15
A-L-3Przygotowanie do zajęć15
A-L-4Przygotowanie do kolokwiów cząstkowych15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Analiza wskazanej literatury18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_W01Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania chłodniczego i zamrazalniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-W-1Cel i ogólne zasady chłodniczego utrwalania żywności. Technologia i technika schładzania surowców i produktów żywnościowych
T-W-3Zasady i sposoby schładzania poszczególnych grup towarowych żywności
T-W-5Technologia częściowego zamrażania
T-W-4Technologia i technika podmrażania (głębokiego chłodzenia -super chilling)
T-W-7Technologia i technika rozmrażania
T-W-8Utrwalanie surowców metodą sublimacyjnego suszenia (liofilizacja)
T-W-9Zastosowanie promieni jonizujących do utrwalania surowców schładzanych i mrożonych. Złożone, połączone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu poznania procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_W02Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności w czasie chłodniczego i zamrazalniczego zabezpeczania, przechowywania i rozmrazania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu wpływu środowiska zewnetrznego na przechowywaną żywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,0Student posiada dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
5,0Student posiada znakomitą umiejętność wyszukania, zrozumienia, analizy problemu, zinterpretowania informacji i wyciągnięcia właściwych wniosków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie, potrafi zrealizować zadanie w wyznaczonym terminie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,0Student posiada dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
5,0Student posiada znakomitą umiejętność pracy indywidualnej i w zespole, zrealizacji zadania w wyznaczonym terminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, nie wyznacza kierunków własnego rozwoju i kształcenia
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności, zadowalająco rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, znakomicie rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D2tiz_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Poznanie procesów zachodzacych podczas chłodniczego i zamrażalniczego przechowywania żywności
Treści programoweT-L-9Oznaczanie glazury na mrożonych surowcach
T-L-8Wpływ szybkości zamrażania na strukturę histologiczną oraz rodzaj kryształów w tkankach roślinnych i zwierzęcych
T-L-7Proces zamrażania surowców w oziębionym roztworze NaCl i CaCl2
T-L-6Proces zamrażania "freeze flo"
T-L-5Oznaczanie czasu i szybkości zamrażania surowców i produktów
T-L-13Pomiar przylepności i twardości tkanki mięśniowej surowców poddanych chłodniczemu utrwalaniu
T-L-12Oznaczanie wodochłonności mrożonych surowców
T-L-4Oznaczanie temperatury krioskopowej surowców i produktów spożywczych
T-L-11Wpływ metody rozmrażania na ubytki / przyrosty masy surowców mięsnych
T-L-10Oznaczanie szybkości rozmrażania surowców
T-L-3Technologia schładzania surowca lodem
T-L-2Wyznaczanie ciepła właściwego i współczynnika przewodzenia ciepła na podstawie zawartości wody w produkcie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena formująca: Odpowiedź ustna
S-4Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności dotyczących pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności dotyczacych pracy własnej oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie