Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Ekonomia menadżerska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomia menadżerska | ||
Specjalność | towaroznawstwo żywności | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Gospodarki Rybackiej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Wawrzyniak <Wawrzyniec.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Brocki <Wojciech.Brocki@zut.edu.pl>, Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>, Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Niezbędna jest wiedza z zakresu makroekonomii i mikroekonomii oraz zarządzania. |
W-2 | Znajomość mikroekonomii i makroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności przez studentów stosowania: -narzędzi analizy mikroekonomicznej w podejmowaniu decyzji menedżerskich; -wyznaczania podaży i popytu na produkty przedsiębiorstwa; -uwzględniania ryzyka w decyzjach kierowniczych; -uwzględniania roli otoczenia biznesowego w podejmowaniu decyzji. |
C-2 | Celem jest nabycie przez studentów umiejętności stosowania: 1. narzędzi analizy mikroekonomicznej w podejmowaniu decyzji menedżerskich, 2. wyznaczaniapodaży i popytu na produkty przedsiębiorstwa, 3. uwzględnienia ryzyka w decyzjach kierowniczych, 4. uwzglednienia roli otoczenia biznesowego w podejmowaniu decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczna analiza tresci przedstawionej na wykladach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel i zasada podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-2 | Elementy teorii gier strategicznych | 1 |
T-W-3 | Teoria podejmowania decyzji w szczególnych interaktywnych warunkach, w sytuacjach konfliktowych. | 1 |
T-W-4 | Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiębiorstw w warunkach konkurencji doskonałej i niedoskonałej (cele działania przedsiębiorstwa, funkcje popytu i podaży przedsiębiorstwa). | 3 |
T-W-5 | Strategie i praktyki cenowe w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-6 | Analiza SWOT | 1 |
T-W-7 | Efekty zewnętrzne w ekonomii (otoczenie prawno-administracyjne funkcjonowania przedsiębiorstw). | 1 |
T-W-8 | Cele i zasady podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie | 1 |
T-W-9 | Teoria podejmowania decyzji | 1 |
T-W-10 | Menadzer i niepewnosc | 1 |
T-W-11 | Decyzje produkcyjne i cenowe przedsiebiorstw | 1 |
T-W-12 | Strategie i praktyki cenowe w przedsiebiorstwie | 1 |
T-W-13 | Przedsiebiorstwo w zglobalizowanej gospodarce | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praktyczna analiza- przygotowanie studentow, case study i analiza | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy i ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
M-3 | Konwersatorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie w oparciu o 2 kolokwia podsumowujące |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B15tz_W01 Efektem kształcenia powinno być nabycie wiedzy o sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa i podejmowaniu decyzji w przedsiebiorstwie | TOW_2A_W08, TOW_2A_W11 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2 |
TOW_2A_B15tz_W02 Przyswojenie wiedzy o decyzjach podejmowanych w przedsiebiorstwie. | TOW_2A_W08, TOW_2A_W11 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W11 | InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-2 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B15tz_U01 Efektem ksztalcenia powinno być nabycie umiejętności myślenia logicznego i analizowania procesów gospodarczych, kreatywność i zdolność do podejmowania decyzji. Także umiejętność posłygiwania sie narzędziami ekonomicznymi. | TOW_2A_U02, TOW_2A_U07, TOW_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-2 | T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3 | S-1 |
TOW_2A_B15tz_U02 Nabycie umiejetności praktycznych i teoretycznych w zakresie zarzadzania przedsiebiorstwem i podejmowania decyzji menedzerskich. | TOW_2A_U02, TOW_2A_U07, TOW_2A_U12 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08 | C-1 | T-W-11, T-W-12 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B15tz_K01 Aktywna postawa wobec problemów , odwaga w ich rozwiązywaniu, kompetencja. | TOW_2A_K07 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-7, T-W-10 | M-1, M-3 | S-1 |
TOW_2A_B15tz_K02 Zdolność do zrobienia kariery i osiagniecia sukcesu w przedsiębiorstwie. kreatywnośc w działaniu | TOW_2A_K07 | S2A_K02, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-2 | T-W-6, T-W-10 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B15tz_W01 Efektem kształcenia powinno być nabycie wiedzy o sposobie funkcjonowania przedsiębiorstwa i podejmowaniu decyzji w przedsiebiorstwie | 2,0 | Brak znajomosci pełnego materiału |
3,0 | Powierzchowna znajomosc pełnego materiału przedstawionego na zajeciach | |
3,5 | Student powinien dosc dobrze opanowac przedstawiony materiał | |
4,0 | Student powinien dobrze opanowac przedstawiony materiał | |
4,5 | Student powinien ponad dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału | |
5,0 | Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału | |
TOW_2A_B15tz_W02 Przyswojenie wiedzy o decyzjach podejmowanych w przedsiebiorstwie. | 2,0 | brak znajomości pełnego materiału |
3,0 | powierzchowna znajomość pełnego materiału | |
3,5 | dość dobre opanowanie materiału | |
4,0 | dobre opanowanie materiału | |
4,5 | ponad dobre opanowanie materiału | |
5,0 | bardzo dobre opanowanie materiału |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B15tz_U01 Efektem ksztalcenia powinno być nabycie umiejętności myślenia logicznego i analizowania procesów gospodarczych, kreatywność i zdolność do podejmowania decyzji. Także umiejętność posłygiwania sie narzędziami ekonomicznymi. | 2,0 | brak pełnej wiedzy i umiejetnosci jej wykorzystania |
3,0 | powierzchowna znajomosc całosci materiału i nieduza mozliwosc jego wykorzystania | |
3,5 | powierzchowna znajomosc całosci materiału , wybrane zagadnienia lepiej poznane i nieduza mozliwosc jego wykorzystania | |
4,0 | dobra znajomosc całosci materiału i mozliwosc jego efektywnego wykorzystania | |
4,5 | ponad dobra znajomosc całosci materiału i mozliwosc jego wykorzystania | |
5,0 | Student powinien bardzo dobrze znac pełen zakres przedstawionego materiału i umiec wykorzystac go efektywnie w praktyce | |
TOW_2A_B15tz_U02 Nabycie umiejetności praktycznych i teoretycznych w zakresie zarzadzania przedsiebiorstwem i podejmowania decyzji menedzerskich. | 2,0 | brak pełnej wiedzy |
3,0 | powierzchowna wiedza dot całości materiału | |
3,5 | powierzchowna wiedza dot calości materiału , wybrane fragmenty poznane lepiej | |
4,0 | dobra wiedza z calości materialu | |
4,5 | ponad dobra wiedza z calosci materiału | |
5,0 | pelna wiedza z całości materiału |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B15tz_K01 Aktywna postawa wobec problemów , odwaga w ich rozwiązywaniu, kompetencja. | 2,0 | brak aktywnosci |
3,0 | 3,0 dostateczna aktywnosc na zajeciach | |
3,5 | 3,5 dosc dobra aktywnosc na zajeciach | |
4,0 | 4,0 dobra aktywnosc na zajeciach | |
4,5 | 4,5 ponad dobra aktywnosc na zajeciach | |
5,0 | 5,0 wybitna aktywnosc na zajeciach | |
TOW_2A_B15tz_K02 Zdolność do zrobienia kariery i osiagniecia sukcesu w przedsiębiorstwie. kreatywnośc w działaniu | 2,0 | brak aktywności |
3,0 | dostateczna aktywność na zajęciach | |
3,5 | dość dobra aktywność na zajęciach | |
4,0 | dobra aktywność na zajęciach | |
4,5 | ponad dobra aktywność na zajęciach | |
5,0 | wybitna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menadżerska, PWE, Warszawa, 1998
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Bieniok H., Halama H., Ingram M., Podejmowanie decyzji menadżerskich., AE, Katowice, 2006
- Bieniok H., Halama H., Ingram M., Podejmowanie decyzji menadżerskich, AE, Katowice, 2006
- Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i koperacja.Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN, Warszawa, 2004