Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Profilaktyka skutków współczesnego stylu życia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka skutków współczesnego stylu życia | ||
Specjalność | menadżer hotelarstwa i gastronomii | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii organicznej i biochemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umijętności i kompetencji w zakresie profilaktyki żywieniowej chorób niezakaźnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena spożycia kofeiny z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 4 |
T-L-2 | Ocena spożycia soli z całodzienną racją pokarmową. Propozycje działań korekcyjnych i profilaktycznych | 4 |
T-L-3 | Ocena wielkości spożycia alkoholu. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 4 |
T-L-4 | Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 4 |
T-L-5 | Ocena poziomu stresu i umiejętności radzenie sobie z nim. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 4 |
T-L-6 | Ocena dziennego wydatku energetycznego oraz częstotliwości aktywności fizycznej. Propozycje działań korygujących i profilaktycznych. | 4 |
T-L-7 | Test zaliczeniowy | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kawa - zagrożenie czy ochrona ? | 2 |
T-W-2 | Używki a ryzyko chorób nowotworowych. | 2 |
T-W-3 | Nowe spojrzenie na szkodliwość nadmiernego spożycia soli. | 1 |
T-W-4 | Za i przeciw spożyciu alkoholu | 2 |
T-W-5 | Wpływ alkoholu na procesy zachodzące w wątrobie i na rozwój zespołu metabolicznego | 2 |
T-W-6 | Palenie tytoniu a rozwój dzieci i młodzieży, choroby sercowo- naczyniowe. | 2 |
T-W-7 | Tyrania szczupłego ciała i jej konsekwencje (wzorce lansowane przez media, odchudzanie, niedożywienie, głodzenie). | 2 |
T-W-8 | Samoocena masy ciała, własnej sylwetki i obraz siebie, a postawy wobec własnego zdrowia. | 2 |
T-W-9 | Metabolizm w głodzie krótkotrwałym i długotrwałym (zmiany hormonalne, w czynności układów, zdolności wysiłkowej). | 2 |
T-W-10 | Stres - zjawisko fizjologiczne czy patologiczne? | 2 |
T-W-11 | Fizjologiczne reakcje na stres przewlekły i traumatyczny. | 2 |
T-W-12 | Związek stresu szkolnego z dolegliwościami zdrowotnymi występującymi u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. | 2 |
T-W-13 | Rola aktywności fizycznej w prewencji chorób cywilizacyjnych. | 1 |
T-W-14 | Formy aktywności fizycznej preferowane w różnych etapach ontogenezy człowieka. | 1 |
T-W-15 | Efektywność aktywności fizycznej w utrzymywaniu prawidłowej masy ciała | 1 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 26 |
A-L-2 | analiza wskazanej literatury | 20 |
A-L-3 | przygotowanie do testu | 10 |
A-L-4 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 15 |
A-L-5 | przygotowanie do zajeć | 20 |
91 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 26 |
A-W-2 | przygotowanie się do testu końcowego | 2 |
A-W-3 | godziny kontaktowe z nauczycielem | 3 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test końcowy |
S-2 | Ocena formująca: ocena ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_W01 Ma rozszerzoną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | TOW_2A_W09 | S2A_W01 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury. | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_PO5-2mhig_U02 Student ma umiejętność proponowania działań profilaktycznych dotyczących stylu życia, w tym związanego z żywieniem człowieka. | TOW_2A_U06 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_PO5-2mhig_U03 Student posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | TOW_2A_U15 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_K01 Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych. | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TOW_2A_PO5-2mhig_K02 Ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. | TOW_2A_K04 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K05, S2A_K07 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_W01 Ma rozszerzoną wiedzą z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
3,5 | Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
4,5 | Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu wpływu negatywnych czynników stylu życia, w tym błędów żywieniowych, na stan zdrowia człowieka. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_U01 Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania i integracji informacji dotyczących profilaktyki współczesnego stylu życia a pochodzących z fachowej literatury. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących profilaktyki z różnych źródeł specjalistycznej literatury |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące profilaktyki z wielu źródeł specjalistycznej literatury | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego przygotowywania postępowania profilaktycznego | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego przygotowania postępowania profilaktycznego z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru. | |
TOW_2A_PO5-2mhig_U02 Student ma umiejętność proponowania działań profilaktycznych dotyczących stylu życia, w tym związanego z żywieniem człowieka. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia. |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia. | |
3,5 | Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem niewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem ewielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa. | |
4,5 | Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim. | |
5,0 | Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętności zaproponowania działań profilaktycznych w zakresie negatywnych skutków wspólczesnego stylu życia z wykorzystaniem wielu pozycji specjalistycznego piśmiennictwa, w tym programów profilaktycznych o zasięgu ogólnopolskim regionalnym i miejscowym. | |
TOW_2A_PO5-2mhig_U03 Student posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | 2,0 | Student nie posiada umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. |
3,0 | Student posiada w stopniu dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | |
3,5 | Student posiada w stopniu ponad dostatecznym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | |
4,0 | Student posiada w stopniu dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | |
4,5 | Student posiada w stopniu ponad dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. | |
5,0 | Student posiada w stopniu bardzo dobrym umiejętność wykorzystnia zdobytej wiedzy z zakresu profilaktyki negatywnych skutków wspólczesnego życia w planowaniu dalszej kariery zawodowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO5-2mhig_K01 Ma świadomość potrzeby ustawicznego dokształcania się w zakresie profilaktyki zdrowotnej, programów profilaktycznych. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę profilkatyki i programów profilaktycznych w zachowaniu zdrowia. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy i umiejętności, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę profilaktyki prozdrowotnej i progamów profilaktycznych, ale posługuje się nimi w bardzo ograniczonym zakresie. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu profilkatki prozdrowotnej i programów pprofilaktycznych, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Zapoznaje się z najnowszymi programiami profilkatycznymi o zasięgu ogólnokrajowym. | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu profilaktyki prozdrowotnej. Będzie zdolny w zależności od potrzeb do wyboru i uczestnictwa w programach profilaktycznych o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub miejscowym. | |
TOW_2A_PO5-2mhig_K02 Ma świadomość możliwości wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. |
3,0 | Student uzyskał podstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. | |
3,5 | Student uzyskał ponadpodstawowe kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. | |
4,0 | Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W niewielkim stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych. | |
4,5 | Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał innych osób w działaniach edukacyjnych. | |
5,0 | Student uzyskał kompetencje, by rozumieć potrzebę wykorzystania swojej wiedzy i umiejetności z zakresu profilaktyki w edukacji z tego zakresu innych osób. W znacznym stopniu wykorzystuje potencjał i możliwości innych osób w działaniach edukacyjnych. |
Literatura podstawowa
- Bulska J., Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi, Impuls, Kraków, 2008, I
- Januszewicz P., Socha P., Mazur A (red.), Żywienie w zdrowiu publicznym.Cz. 1., Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2009, I
- Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawcza BRANTA, Bydgoszcz, 2001
- Nosko J., Zachowania zdrowotne i zdrowie publiczne, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2005
- Tuszyńska-Bogucka V., Bogucki J., Styl zycia a zdrowie, Czelej, Lublin, 2005, VIII
Literatura dodatkowa
- Ostrowska A, Styl życia a zdrowie, Instytu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 1999
- Czerniawska O. (red.), Style życia w starości, WSHE, Łódź, 1998