Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Parazytozy pokarmowe w hotelarstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytozy pokarmowe w hotelarstwie | ||
Specjalność | menadżer hotelarstwa i gastronomii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość zoologii i biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagrożeń parazytologicznych, związanych z pokarmem i wodą |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rozprzestrzenienia geograficznego epidemiologii, dróg przenoszenia i zapobiegania parazytozom pokarmowym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Parazytozy pokarmowe wywołane przez pierwotniaki | 10 |
T-L-2 | Parazytozy wywołane przez płazińce | 8 |
T-L-3 | Zakażenia pokarmowe spowodowane obecnością nicieni | 8 |
26 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie pasożytnictwa, choroby pasożytniczej. Rodzaje szkodliwego działania pasożytów: działanie mechaniczne, toksyczne, immunologiczne, objadanie z pokarmu. | 10 |
T-W-2 | Rozprzestrzenianie chorób pasożytniczych w świecie; przyczyny i skutki. Surowce i produkty spożywcze źródłem zakażeń. Drogi zarażenia, wektory, prewencja. | 12 |
T-W-3 | Pasożytnicze choroby zakaźne jako choroby zawodowe. | 4 |
26 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 26 |
A-L-2 | studiowanie literatury tematycznej, przygotowanie do zajęć | 40 |
A-L-3 | przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu | 24 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 26 |
A-W-2 | Studiowanie źródeł dotyczących tematyki przedmiotu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z demonstracją preparatów mikoskopowych i makroskopowych oraz ćwiczenia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin obejmujący zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym,mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów. | TOW_2A_W04 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu całkowicie eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym. | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, ma swiadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników. | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_W01 Student posiada wiedzę na temat dróg przenoszenia i zapobiegania chorobom pasożytniczym,mającym źródło w pokarmie i wodzie. Potrafi zdefiniować czynniki warunkujące rozwój i rozmnażanie patogenów w środowisku, rozpoznać i zdefiniować źródła zarażenia, drogi wnikania i rozprzestrzeniania się pasożytów. | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy merytoryczne. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy. | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował biegle materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_U01 Student posiada umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy oraz z literatury fachowej, co pozwoli mu całkowicie eliminować wystąpienie chorób pasożytniczych związanych z wodą i żywnością oraz skutecznie zapobiegać parazytozom pokarmowym. | 2,0 | Student: nie posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, nie potrafi prawidłowo interpretować wyników badań i wyciągać wniosków |
3,0 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, popełnia błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków | |
3,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych konsumenta, popełnia sporadyczne błędy w interpretacji wyników i wyciąganiu wniosków | |
4,0 | Student: Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, nie popełnia błędów w interpretacji wyników, ma kłopoty z prawidłowym wnioskowaniem | |
4,5 | Student: posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywności w stopniu podstawowym, które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia parazytoz, nie popełnia błędów w interpretacji wyników oraz prawidłowym wyciąganiem wniosków | |
5,0 | Student posiada umiejętność zaprojektowania i wykonania prostych zadań parazytologicznych dotyczących surowców lub żywnościi , które to zadania mają na celu zmniejszenie lub całkowitą likwidację wystąpienia chorób pasożytniczych, potrafi wykorzystać biegle opanowaną wiedzę w celu samodzielnej analizy uzyskanych wyników, potrafi także prawidłowo formułować wnioski |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_PO4-4mhig_K01 Student ma świadomość zagrożeń parazytologicznych, spowodowanych doborem nieodpowiedniej jakości surowca do produkcji żywności, ma swiadomość związku miedzy warunkami przygotowywania a zagrożeniami parazytologicznymi przygotowywanej żywności, a tym samym zdrowia konsumenta. Ma świadomość znaczenia zawodowej odpowiedzialności za przygotowanie żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Wykazuje dbałość o stałe uzupełnianie wiedzy własnej pochodzącej z kompetentnych, fachowych źródeł oraz wykazuje aktywną postawę w zachęcaniu do takiego postępowania współpracowników. | 2,0 | Student: nie ma świadomości wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka, nie docenia wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych w stopniu dostatecznym. Nie potrafi współdziałać i pracować w grupie |
3,0 | Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia zarażeń pasożytami w stopniu dostatecznym. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
3,5 | Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację parazytoz. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,0 | Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczenie zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
4,5 | Student: ma świadomość wpływu patsożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób pasożytniczych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości. Potrafi współdziałać i pracować w grupie | |
5,0 | Student: ma świadomość wpływu pasożytów na stan zdrowotności człowieka. Jest świadomy wagi odpowiedniego doboru surowców oraz wpływu odpowiedniego doboru procesów technologicznych i przechowalnictwa na eliminację zagrożeń wystąpienia chorób odzwierzęcych. Rozumie znaczeni zawodowej odpowiedzialności za produkcję żywności bezpiecznej i wysokiej jakości, konieczność stałego poszerzania wiedzy. Potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać i pracować w grupie |
Literatura podstawowa
- Cianciara J., Juszczyk J., Choroby zakaźne i pasożytnicze. Lublin, 2007, Czelej, Lublin, 2007
Literatura dodatkowa
- Buczek A., Choroby pasożytnicze - epidemiologia, diagnostyka, objawy, Drukarnia LIBER, Lublin, 2003