Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: towaroznawstwo żywności
Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo napojów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Towaroznawstwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk społecznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Towaroznawstwo napojów | ||
Specjalność | menadżer hotelarstwa i gastronomii | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Alchimowicz <Michal.Alchimowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z chemii |
W-2 | Wiedza z biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie studentów specjalności Usługi turystyczne do praktycznej umiejętności zasad przygotowywania i zastosowania napojów alkoholowych. |
C-2 | Posiadanie umiejętności odpowiedniego doboru napoju w zależności od warunków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne, schemat pracy | 1 |
T-L-2 | Wykrywanie zafałszowań napojów alkoholowych. | 1 |
T-L-3 | Ocena towaroznawcza wód mineralnych. | 2 |
T-L-4 | Oznaczanie barwy soków owocowych. | 2 |
T-L-5 | Ocena jakości kawy i herbaty | 2 |
T-L-6 | Ocena towaroznawcza i zastosowanie napojów typu instant. | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie zawartości ekstraktu w miodach pitnych | 2 |
T-L-8 | Prezentacja samodzielnie opracowanych zagadnień problemowych | 2 |
T-L-9 | Pisemne zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Podział i specyfika. Struktura wykorzystania w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-2 | Historia i pochodzenie. Rodzaje napojów. Napoje alkoholowe gorące. Poncz. Krupnik | 2 |
T-W-3 | Napoje alkoholowe niskoprocentowe zimne: piwo jasne, porter, piwo słodowe, koktajle alkoholowe, aperitify. | 1 |
T-W-4 | Napoje alkoholowe wysokoprocentowe. Wódka czysta. Wódka gatunkowa. Wódki półwytrawne, słodkie. Koniaki. Winiaki - Brandy. Likiery. Whisky. Absynt. | 1 |
T-W-5 | Wina i miody pitne. | 1 |
T-W-6 | Napoje bezalkoholowe gorące. Mleko. Kawa. Herbata. Kakao. Czekolada. Koktajle mleczne. | 1 |
T-W-7 | Produkcja i skład chemiczny. Asortymenty handlowe. Klasyfikacja. Opakowania i przechowywanie. Badanie jakości. | 1 |
T-W-8 | Napoje bezalkoholowe zimne. Wody mineralne. Gazowane. Lemoniada. Soki. Musy. Koktajle. Energetyczne. | 2 |
11 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Opracowanie zagadnienia problemowego | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 11 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 19 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka, metody aktywizujące |
M-2 | Ćwiczenia realizowane samodzielnie i w zespołach. |
M-3 | Samodzielna praca nad zagadnieniem problemowym. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność i aktywność na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena formująca: Przedstawienie efektów pracy nad wybranym zagadnieniem problemowym. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_W01 Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe | TOW_2A_W01 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_W02 Student potrafi zdefiniować różnice pomiędzy miodami pitnymi i zna metody kształtowania jakości poprzez modyfikacje metod produkcji | TOW_2A_W02 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-6, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
TOW_2A_B4mhig_W05 Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów | TOW_2A_W05 | S2A_W01, S2A_W05, S2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_W12 Student umie rozpoznać kody kulturowe związane ze spożyciem napojów alkoholowych i zna podstawy historii ważniejszych grup napojów | TOW_2A_W12 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W09, S2A_W10 | InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_W16 Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych w zależności od skali produkcji | TOW_2A_W16 | S2A_W01, S2A_W02, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W10, S2A_W11 | InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_U01 Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów | TOW_2A_U01 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-9 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_U02 Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania | TOW_2A_U03 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08 | InzA2_U01, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_U03 Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku | TOW_2A_U05 | S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10 | InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_U04 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | TOW_2A_U07 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U10 | InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06 | C-1, C-2 | T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_U05 Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej | TOW_2A_U15 | S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_K01 Student jest świadomy zmian zachodzących w prawie dotyczącym napojów i zmian tenedencji rynkowych wymuszających konieczność ciągłego dokształcania. Potrafi zorganizować proces uszenia się innych osób | TOW_2A_K01 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
TOW_2A_B4mhig_K02 Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się | TOW_2A_K08 | S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07 | InzA2_K02 | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_W01 Student umie definować i rozróżniać napoje alkoholowe i bezalkoholowe | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe podobieństwa i różnice między napojami | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_W02 Student potrafi zdefiniować różnice pomiędzy miodami pitnymi i zna metody kształtowania jakości poprzez modyfikacje metod produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student umie zdefiniować różnice między poszczególnymi miodami pitnymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_W05 Student umie scharakteryzować podstawowe zasady produkcji napojów alkoholowych i bezalkoholowych i potrafi wskazać wpływ różnych procesów na jakość i bezpieczeństwo napojów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe etapy produkcji najważniejszych grup napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_W12 Student umie rozpoznać kody kulturowe związane ze spożyciem napojów alkoholowych i zna podstawy historii ważniejszych grup napojów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawy kultury spożywania i degustacji napojów alkoholowych i umie określić historyczne pochodzenie najbardziej charakterystycznych napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_W16 Student zna ograniczenia prawne związane z produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych w zależności od skali produkcji | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać podstawowe zasady prawne produkcji i wprowadzania do obrotu napojów z poszczególnych grup | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_U01 Student potrafi poszukiwać informacji dotyczących charakterystycznych napojów alkoholowych i bezalkoholowych, wykorzystuje zdobyte informacje do porównywania jakości napojów | 2,0 | |
3,0 | Student umie wyszukiwać podstawowe informacje potrzebne do uzyskania ćwiczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_U02 Potrafi analizować przyczyny określonych wad produktów i sposoby zapobiegania w procesie produkcji i przechowywania | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe przyczyny wad wybranych napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_U03 Student potrafi zaproponować modyfikacje napojów w celu poprawy ich wartości żywieniowej i pozycji na rynku | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe cechy charakterystyczne poszczególnych grup napojów z punktu widzenia żywienia człowieka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_U04 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie nadzoru i organizacji dystrybucji napojów w zakładach gastronomicznych i umie wskazać charakterystyczne dla danego regionu napoje | 2,0 | |
3,0 | Student umie wymienić i opisać najbardziej charakterystyczne napoje regionalne i tradycyjne, zna podstawy podawania napojów alkoholowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_U05 Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności do kształtowania własnej kariery zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi funkcjonować w grupie i samodzielnie kreować wybrane problemy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TOW_2A_B4mhig_K01 Student jest świadomy zmian zachodzących w prawie dotyczącym napojów i zmian tenedencji rynkowych wymuszających konieczność ciągłego dokształcania. Potrafi zorganizować proces uszenia się innych osób | 2,0 | |
3,0 | Student umie wskazać zmiany w prawie dotyczącym napojów i potrafi zorganizować w podstawowym zakresie pracę innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TOW_2A_B4mhig_K02 Student potrafi zdefiniować ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów. Ma świadomość konieczności dalszego dokształcania się | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe ograniczenia związane z produkcją i dystrybucją napojów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arens - Azevedo U., Grimpe E., Rosomm - Grolms M, Furst W., Schuler K., Technologia gastronomiczna z obsługą gości. Cz. III, Wyd. Rea, Warszawa, 1999
- Baxter J., Świat kawy, English Books, Kraków, 1975
- Falarz A., Mataczyńska G, Towaroznawstwo wybranych artykułów spożywczych i nieżywnościowych, OWP Adam, Warszawa, 1997
- Gwiazdowski K, Poradnik baristy, Oficyna Wydawnicza Read Me, Warszawa, 2004
- Hrankowski H, Kawa, surowce, technologia, WNT, Warszawa, 1976
- Kolożyn Krajewska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 1997
- Krauze S, Zarys nauk o żywności, PZWL, Warszawa, 1975
- Lempka A. (red), Towaroznawstwo. Produkty spożywcze, PWE, Warszawa, 1985
- Pijanowski E., Dłużewski M., Dłużewska A., Jarczyk A, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 1996
- Nicolin M., Herbata dla smakoszy, Oficyna Wydawnicza Kallcope, Warszawa, 1993
- Sikorski Z, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WNT, Warszawa, 1994
- Świderski F. (red), Towaroznawstwo produktów spożywczych. Teoria i ćwiczenia, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
- Świderski F. (red), Towaroznawstwo żywności przetworzonej, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999