Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (S2)
specjalność: menadżer hotelarstwa i gastronomii

Sylabus przedmiotu Opakowania w gastronomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opakowania w gastronomii
Specjalność menadżer hotelarstwa i gastronomii
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mizielińska <Malgorzata.Mizielinska@zut.edu.pl>, Agnieszka Romanowska-Osuch <Agnieszka.Romanowska-Osuch@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 26 1,00,50egzamin
laboratoriaL1 26 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa znajomość chemii, chemii żywności, biochemii, matematyki
W-2Podstawowa znajomość chemii, chemii żywności, biochemii, matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1zasady BHP obowiązujące w laboratorium, Pakowanie w MAP2
T-L-2WVTR folii biodegradowalnych/kompozytowych2
T-L-3Badanie szczelności opakowań1
T-L-4Dobór warunków zgrzewu folii biodegradowalnych1
T-L-5opakowania celulozowe2
T-L-6Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.1
T-L-7Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.1
T-L-8Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.1
T-L-9Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.2
T-L-10Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.2
T-L-11Kolokwium I (test)1
T-L-12Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.2
T-L-13Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań1
T-L-14Wytyczne do projektowania i doboru opakowań stosowanych w gastronomii , podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym.1
T-L-15Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-16Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-17Kolokwium II (test) i zaliczenie przedmiotu2
26
wykłady
T-W-1Definicje i podział opakowań2
T-W-2Naturalne i syntetyczne opakowania - przegląd i właściwości2
T-W-3Metody przedłużania trwałości produktu w opakowaniu2
T-W-4Opakowania biodegradowalne w gastronomii2
T-W-5Opakowania bioaktywne w gastronomii2
T-W-6Opakowania inteligentne w gastronomii2
T-W-7Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych1
T-W-8Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).2
T-W-9Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-10Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań.2
T-W-11Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).2
T-W-12Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).2
T-W-13Informacje na opakowaniach stosowanych w gastronomii i oznakowanie różnych towarów (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań).1
T-W-14Certyfikacja opakowań stosowanych w gastronomii oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Zagadnienia recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).2
26

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie sprawozdania z uzyskanych wyników10
A-L-3przygotowanie do kolokwium8
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów30
91
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładów3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz do egzaminu2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
S-3Ocena formująca: Obserwacja aktywności podczas zajęć laboratoryjnych (sprawozdania z doświadczeń laboratoryjnych)
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_2A_W07S2A_W01, S2A_W07, S2A_W10InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
TOW_2A_U15S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
TOW_2A_K01S2A_K01, S2A_K03, S2A_K05, S2A_K06, S2A_K07InzA2_K02C-1T-W-14M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_W01
Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_U01
Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
2,0
3,0Pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_2A_PO1-6mhig_K01
Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czerniawski B., Michniewicz J., Opakowania do Żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
  2. Nierzwicki W., Opakowania, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1zasady BHP obowiązujące w laboratorium, Pakowanie w MAP2
T-L-2WVTR folii biodegradowalnych/kompozytowych2
T-L-3Badanie szczelności opakowań1
T-L-4Dobór warunków zgrzewu folii biodegradowalnych1
T-L-5opakowania celulozowe2
T-L-6Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.1
T-L-7Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.1
T-L-8Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.1
T-L-9Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.2
T-L-10Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.2
T-L-11Kolokwium I (test)1
T-L-12Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.2
T-L-13Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań1
T-L-14Wytyczne do projektowania i doboru opakowań stosowanych w gastronomii , podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym.1
T-L-15Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.2
T-L-16Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety2
T-L-17Kolokwium II (test) i zaliczenie przedmiotu2
26

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i podział opakowań2
T-W-2Naturalne i syntetyczne opakowania - przegląd i właściwości2
T-W-3Metody przedłużania trwałości produktu w opakowaniu2
T-W-4Opakowania biodegradowalne w gastronomii2
T-W-5Opakowania bioaktywne w gastronomii2
T-W-6Opakowania inteligentne w gastronomii2
T-W-7Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych1
T-W-8Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).2
T-W-9Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.2
T-W-10Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań.2
T-W-11Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).2
T-W-12Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).2
T-W-13Informacje na opakowaniach stosowanych w gastronomii i oznakowanie różnych towarów (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań).1
T-W-14Certyfikacja opakowań stosowanych w gastronomii oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Zagadnienia recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).2
26

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2przygotowanie sprawozdania z uzyskanych wyników10
A-L-3przygotowanie do kolokwium8
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-5Przygotowanie się do kolokwiów30
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach26
A-W-2opanowanie materiału prezentowanego podczas wykładów3
A-W-3przygotowanie do zaliczenia oraz do egzaminu2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-6mhig_W01Student posiada podstawową wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_W07Ma poszerzoną wiedzę z zakresu opakowań środków spożywczych i artykułów nieżywnościowych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko i człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_W01ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S2A_W07ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych systemów norm i reguł (prawnych, organizacyjnych, zawodowych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-L-6Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-7Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-8Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-9Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.
T-L-10Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-L-12Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.
T-L-13Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań
T-L-14Wytyczne do projektowania i doboru opakowań stosowanych w gastronomii , podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym.
T-L-15Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-16Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-W-7Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych
T-W-8Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).
T-W-9Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-10Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań.
T-W-11Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).
T-W-12Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).
T-W-13Informacje na opakowaniach stosowanych w gastronomii i oznakowanie różnych towarów (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań).
T-W-14Certyfikacja opakowań stosowanych w gastronomii oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Zagadnienia recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W: 0 - 50; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,0W: 51 - 60; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
3,5W: 61 - 70; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,0W: 71 - 80; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
4,5W: 81 - 90; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
5,0W: 91 - 100; gdzie W to wskaźnik oceny dla testów wyboru liczony według wzoru: W = [X*(P+Xmax)*50]/(P*Xmax), gdzie: X - ilość punktów uzyskanych przez studenta, P - ilość punktów możliwych do uzyskania w teście, Xmax - najwyższa ilość punktów uzyskana przez studenta w badanej grupie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-6mhig_U01Student posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu opakowalnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_U15Samodzielnie planuje, na podstawie zdobytej, pogłębionej wiedzy własną karierę zawodową lub naukową.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_U01potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
S2A_U02potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
S2A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować
S2A_U04potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S2A_U05sprawnie posługuje się systemami normatywnymi, normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) albo potrafi posługiwać się nimi w celu rozwiązywania konkretnych problemów, ma rozszerzoną umiejętność w odniesieniu do wybranej kategorii więzi społecznych lub wybranego rodzaju norm
S2A_U06posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
S2A_U07posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć, w tym zakresie
S2A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem metody badawczej
S2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U10posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
S2A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-L-6Wprowadzenie - najważniejsze definicje oraz funkcje opakowań i podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-7Opakowania metalowe: cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-8Opakowania szklane: określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-9Opakowania celulozowe: papier, tektura, karton (określanie rodzaju materiału celulozwego na podstawie obliczonych wartości gramatury), podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne.
T-L-10Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, identyfikacja metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych, badanie mechaniczne opakowań z tworzyw sztucznych, folie opakowaniowe - orietowanie i podatność na zgrzewanie, opakowania jednostkowe i transportowe, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych (butelki PET). Metody badań właściwości materiałów opakowaniowych: barierowość dla gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych.
T-L-12Metody badań wybranych właściwości mechanicznych opakowań - przebicie, rozdarcie itd), odporność na działanie wody i różnych związków chemicznych - modyfikacja powierzchni.
T-L-13Przegląd najważniejszych opakowań jednostkowych i transportowych oraz metod ich badań
T-L-14Wytyczne do projektowania i doboru opakowań stosowanych w gastronomii , podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym.
T-L-15Podstawy doboru opakowania do właściwości żywności, klasyfikacja opakowań w odniesieniu do opakowań bezpośrednich, zalecenia dotyczące wyboru rodzaju materiału i opakowania w zależności od pakowanego produktu, wytyczne dotyczące pakowania żywności świeżej.
T-L-16Systemy pakowania żywności, podstawowe wytyczne przy doborze określonego systemu pakowania, przegląd najważniejszych grup urządzeń do pakowania – wady i zalety
T-W-7Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych
T-W-8Opakowania metalowe. Opakowania szklane. Opakowania drewniane i papierowe (opakowania jednostkowe i transportowe).
T-W-9Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe. Najważniejsze właściwości tworzyw sztucznych stosowanych na opakowania i sposoby ich oznaczania. Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.
T-W-10Opakowania transportowe oraz jednostki ładunkowe. Najważniejsze metody badań materiałów i opakowań.
T-W-11Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania).
T-W-12Podstawy doboru opakowania. Systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów (opakowania aseptyczne).
T-W-13Informacje na opakowaniach stosowanych w gastronomii i oznakowanie różnych towarów (przepisy związane z etykietowaniem opakowań, kody kreskowe EAN, drukowanie materiałów opakowaniowych i opakowań).
T-W-14Certyfikacja opakowań stosowanych w gastronomii oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Zagadnienia recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium (2 w semestrze, test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Pozytywna ocena z dwóch kolokwiów w formie testu, niższa niż 3,25.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_2A_PO1-6mhig_K01Student ma świadomość konieczności dalszego samokształcenia i pogłębiania wiedzy z zakresu dynamicznie rozwijającego się opakowalnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_2A_K01Postępuje zgodnie z zasadami nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
S2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S2A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swej działalności
S2A_K06potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
S2A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie roli i funkcji opakowań, podziału i przeglądu materiałów do ich produkcji, przybliżenie zagadnień związanych z certyfikacją opakowań, przekazanie podstawowych informacji na temat nowych trendów w opakowalnictwie
Treści programoweT-W-14Certyfikacja opakowań stosowanych w gastronomii oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. Zagadnienia recyklingu odpadów opakowaniowych. Nowe kierunki pakowania (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne).
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie podlega ocenie w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0