Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu podstaw zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami zarządzania wiedzą w organizacji.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania metod zarządzania wiedzą w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja oparta na wiedzy.2
T-A-2Przepływy wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-A-3Model SECI (konwersja wiedzy)2
T-A-4Mapowanie wiedzy.2
T-A-5Proces zarządzania wiedzą3
T-A-6Systemy informacyjne w organizacji2
T-A-7Prezentacje studentów10
T-A-8Kolokwium (pisemne)2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie zadań grupowych6
A-A-4Opracowanie prezentacji10
A-A-5Przygotowanie do kolokwium3
A-A-6Konsultacje1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacja
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne (opcjonalne)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W01, Z_1A_W09C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-8, T-A-7M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2, S-4
Z_1A_O09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W04, Z_1A_W11C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-7M-1, M-3, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U06, Z_1A_U02, Z_1A_U05C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-6M-3, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
Z_1A_O09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Z_1A_O09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod zarządzania wiedzą
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem

Literatura podstawowa

  1. Fazlagić J., Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa, 2014
  2. Jashapara A., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2006
  3. King W.R. (red.), Knowledge Management and Organizational Learning, Springer, Dordrecht, 2009, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-1-4419-0011-1.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Trajer J., Paszek A., Iwan S., Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa, 2012, ibuk
  2. Skuza A., Zarządzanie talentami a orientacja na uczenie się przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2018, ibuk
  3. Skrzypek A., Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie sieciowym, Uniwersytet Przyrodniczo Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, 2020, ibuk
  4. Gao T., Chai Y., Liu Y., A review of knowledge management about theoretical conception and designing approaches, International Journal of Crowd Science, 2018, Nr 2(1), ss. 42-51, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJCS-08-2017-0023/full/pdf?title=a-review-of-knowledge-management-about-theoretical-conception-and-designing-approaches
  5. Zhang L., Chen W., How Do Innovation Network Structures Affect Knowledge Sharing? A Simulation Analysis of Complex Networks, Hindawi Complexity, 2021, Nr 2021, nr artykułu: 5107630, https://www.hindawi.com/journals/complexity/2021/5107630/
  6. Kascelan L., Pejić Bach M., Rondović B., Đuričković T., The interaction between social media, knowledge management and service quality: A decision tree analysis, PLoS ONE, 2020, Nr 15(8), nr artykułu: e0236735, https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0236735

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja oparta na wiedzy.2
T-A-2Przepływy wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.2
T-A-3Model SECI (konwersja wiedzy)2
T-A-4Mapowanie wiedzy.2
T-A-5Proces zarządzania wiedzą3
T-A-6Systemy informacyjne w organizacji2
T-A-7Prezentacje studentów10
T-A-8Kolokwium (pisemne)2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie literatury5
A-A-3Przygotowanie zadań grupowych6
A-A-4Opracowanie prezentacji10
A-A-5Przygotowanie do kolokwium3
A-A-6Konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami zarządzania wiedzą w organizacji.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania metod zarządzania wiedzą w organizacji.
Treści programoweT-A-2Przepływy wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą
T-A-1Organizacja oparta na wiedzy.
T-A-3Model SECI (konwersja wiedzy)
T-A-8Kolokwium (pisemne)
T-A-7Prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne (opcjonalne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami zarządzania wiedzą w organizacji.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania metod zarządzania wiedzą w organizacji.
Treści programoweT-A-2Przepływy wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą
T-A-1Organizacja oparta na wiedzy.
T-A-3Model SECI (konwersja wiedzy)
T-A-4Mapowanie wiedzy.
T-A-8Kolokwium (pisemne)
T-A-7Prezentacje studentów
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne (opcjonalne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZ_1A_O09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami zarządzania wiedzą w organizacji.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania metod zarządzania wiedzą w organizacji.
Treści programoweT-A-2Przepływy wiedzy. Bariery przepływów wiedzy.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą
T-A-3Model SECI (konwersja wiedzy)
T-A-4Mapowanie wiedzy.
T-A-6Systemy informacyjne w organizacji
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Seminarium
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Prezentacja
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia przedmiotowe
S-1Ocena formująca: Aktywność
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod zarządzania wiedzą
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą w procesie uczenia się
4,0Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania
4,5Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą
5,0Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod zarządzania wiedzą, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem