Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Projektowanie nowych produktów mięsnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie nowych produktów mięsnych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Projektowanie nowych produktów mięsnych powinien znać: podstawy z ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z wytwarzaniem nowych przetworów mięsnych o zmienionej jakości oraz wartości odżywczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenie wprowadzające - zasady wykonywania ćwiczeń, regulami obowiązujący na ćwiczeniach praktycznych. Efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-L-2 | Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu oraz różnym składzie kwasów tłuszczowym a takze o obniżonej zawartości wybranych substancji | 3 |
T-L-3 | Wykorzystanie probiotyków i prebiotyków w produkcji wędlin | 3 |
T-L-4 | Modyfikacja jakości kiełbas poprzez dobór surowcowy | 3 |
T-L-5 | Zastosowanie substancji roślinnych w modyfikacji jakości przetworów mięsnych | 3 |
T-L-6 | Ćwiczenie podsumowujące | 1 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Definicje, cel i etapy opracowywania nowych produktów mięsnych | 3 |
T-W-3 | Projektowanie produktów mięsnych o obniżonej zawartości tłuszczu | 6 |
T-W-4 | Projektowanie przetworów mięsnych o obniżonej zawartości wybranych substancji dodatkowych | 3 |
T-W-5 | Projektowanie mięsnych wyrobów funkcjonalnych | 5 |
T-W-6 | Podsumowanie i zaliczenie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie egzaminu pisemnego obejmującego cały materiał realizowany na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu efekty opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. | TZZ_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_U01 Potrafi zaprojektować i wytworzyć produkty mięsne o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. | TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U14 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_K01 Jest gotów do dalszegoi samokształcenia, a także wzięcia odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Może być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu efekty opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie efektów opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. |
3,0 | Student opanował nieliczne aspekty wiedzy zwiazanej z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień zwiazanych z efektami opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę związaną z opracowywaniem nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników oraz potrafi ją kojarzyć | |
5,0 | Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie opracowywania nowych produktów poprzez zastosowanie różnych rodzajów dodatków lub zamienników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_U01 Potrafi zaprojektować i wytworzyć produkty mięsne o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. |
3,0 | Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi wykonać czynności związane z projektowaniem i wytwarzaniem produktów mięsnych o zmienionej jakości i wartości odżywczej w stosunku do przetworów tradycyjnych, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-4tiz_K01 Jest gotów do dalszegoi samokształcenia, a także wzięcia odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Może być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Wykazuje sie umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- Pisula A., Pospiech E. i in., Mieso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011, 1
- Sikorski Z.E, Chemiczne i funkcjonalne właściwości składników żywności, WN-T, 1994
- Price J.F., Schweigert B.S, The science of meat and meat products, Food & Nutrition Press, Westport, 2011, 3
- Kołczak T, Biologiczne podstawy technologii mięsa, skrypt AR Kraków, 1983
- Pearson A.M., Gillett T.A., Processed meats, Chapman & Hall, New York, 1993
Literatura dodatkowa
- Gospodarka Mięsna; Mieso i Wędliny; Przemysł Spożywczy - wybrane artykuły
- Fleischwirtschaft
- Meat Science; Animal Sciences; Polish Journal of Food and Nutritional Sciences