Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Ciemniak <Artur.Ciemniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kamila Pokorska-Niewiada <Kamila.Pokorska@zut.edu.pl>, Monika Rajkowska-Myśliwiec <Monika.Rajkowska@zut.edu.pl>, Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość treści przedmiotów: Ekologia i ochrona środowiska, Higiena i toksykologia żywności, Biochemia, Podstawy żywienia człowieka, Technologie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z ogólnymi zasadami nadzoru nad żywnością oraz organizacją monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego w Polsce, UE i na Świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Poznanie metod badawczych stosowanych w monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | 2 |
T-L-2 | Wykonanie badań zawartości wybranych substancji szkodliwych w wodzie pitnej, surowcach i artykułach spożywczych według opracowanego na ćwiczeniach modelu monitoringu | 10 |
T-L-3 | Oszacowanie wyników badań własnych studentów w aspekcie zagrożenia zdrowia potencjalnego konsumenta | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cele i zadania monitoringu żywności | 2 |
T-W-2 | Organizacja monitoringu w UE i Polsce | 4 |
T-W-3 | Monitoring jako narzędzie zapewnienia właściwej jakości zdrowotnej żywności. | 4 |
T-W-4 | Najczęściej występujące w żywności, monitorowane czynniki zagrażające zdrowiu konsumenta i stan obecny | 8 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie pracy kontrolnej | 4 |
A-L-3 | Konsultacje | 1 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie literatury związaniej z tematyka zajęć i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | konsultacje | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Dyskusja związana z wykładem |
M-4 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca opanowanie materiału |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie końcowe ustne lub pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna terminologię i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady zapewnienia bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, zna zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia | TZZ_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student potrafi planować badania związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. | TZZ_1A_U05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji wiedzy | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K05 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_W01 Zna terminologię i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady zapewnienia bezpieczeństwa toksykologicznego żywności, zna zasady projektowania monitoringu bezpieczeństwa żywności z zastosowaniem odpowiednich metod analizy chemicznej. Zna toksykologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności oraz potrafi zaproponować metody ich ograniczenia | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w 60% zagadnienia w zakresie monitoringu bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_U01 Student potrafi planować badania związane z monitoringiem bezpieczeństwa toksykologicznego żywności. Potrafi opracować wyniki, a następnie przedstawić je w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i angielskim posługując się poprawną terminologią. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać w 60% narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształceniaw zakresie przedmiotu monitoring bezpieczeństwa toksykologicznego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO2-2_K01 Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów toksykologicznych oraz do popularyzacji wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do wykorzystania tylko podstawowych narzędzi niezbędnych do monitoringu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2007
- Kołożyn-Krajewska D, Sikora T, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka., C.H. Beck, 2010
Literatura dodatkowa
- Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, Czasopismo
- Food Additives and Contaminants, Czasopismo