Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Technologia mleczarska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia mleczarska
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, fiyzki i mikrobiologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka5
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego5
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir5
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej5
T-L-6Produkcja masła5
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej5
T-L-8Produkcja serów topionych5
T-L-9Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz odrabianie opuszczonych zajęć5
45
wykłady
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji.3
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka.3
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.6
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego.3
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego.2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego.2
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.3
T-W-8Technologia produkcji serów.6
T-W-9Technologia produkcji lodów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-3Przygotowanie prezentacji, konspektów, referatów oraz sprawozdań10
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury naukowej5
75
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, zna metody modyfikacji cech funkcjonalnych mleka i przetworów mleczarskich.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W15C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_U01
Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D5tiz_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
TZZ_1A_K03C-2, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_W01
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, zna metody modyfikacji cech funkcjonalnych mleka i przetworów mleczarskich.
2,0Student nie rozumie metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie umie rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_U01
Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka..
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D5tiz_K01
Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Student w 95 do 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Motywuje innych do efektywnej pracy.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo zagadnienia wybrane t 1 i 2, ART, Olsztyn, 1997
  2. Praca zbiorowa pod red. S. Ziajki, Mleczarstwo t.1, UWM, Olsztyn, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Czasopismo naukowe, International Journal of Dairy Technology
  2. Czasopismo naukowe, Journal of Dairy Science
  3. Jurczak M.E., Mleko produkcja, badanie, przerób, SGGW, Warszawa, 2003
  4. Leo M.L. Nollet, Fidel Toldra (red.), Handbook of Dairy Foods Analysis, CRC Press, Londyn, 2010
  5. Cichosz Grażyna, Hanna Czeczot, Żywieniowy fenomen mleka, Dział Redakcji i Wydawnictwo WUM, Warszawa-Olsztyn, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szczegółowe zapoznanie studentów z tematyką zajęć laboratoryjnych , regulaminem i przepisami BHP, warunkami zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych5
T-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka5
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego5
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir5
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej5
T-L-6Produkcja masła5
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej5
T-L-8Produkcja serów topionych5
T-L-9Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych oraz odrabianie opuszczonych zajęć5
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji.3
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka.3
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.6
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego.3
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego.2
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego.2
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.3
T-W-8Technologia produkcji serów.6
T-W-9Technologia produkcji lodów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń15
A-L-3Przygotowanie prezentacji, konspektów, referatów oraz sprawozdań10
A-L-4Studiowanie wskazanej literatury naukowej5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w wykładach30
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3Konsultacje z nauczycielem1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_W01Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, zna metody pozyskiwania mleka, zna i rozumie przemiany zachodzące w mleku podczas przetwarzania, utrwalania i przechowywania. Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie mleka oraz podczas przetwarzania produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego, zna metody modyfikacji cech funkcjonalnych mleka i przetworów mleczarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W15Zna i rozumie zasady i prawa inżynierii procesowej, zna w stopniu zaawansowanym terminologię w zakresie inżynierii przemysłu spożywczego i maszynoznawstwa dotyczącą materiałów, rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, projektowania, eksploatacji linii technologicznych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka.
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego.
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego.
T-W-8Technologia produkcji serów.
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji.
T-W-9Technologia produkcji lodów.
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz nie umie rozpoznać i objaśnić zchodzących w nim zmian podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Stopień osiągnięcia wiedzy przez studenta nie przekracza 60%.
3,0Student w 60% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
3,5Student w 70% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,0Student w 80% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
4,5Student w 90% osiągnął wiedzę dotyczącą pojęć stosowanych w technologii mleczarskiej, metod pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz zmian zachodzących podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
5,0Student osiągnął wiedzę w 95 - 100%. Umie w stopniu zaawansowanym zdefiniować pojęcia stosowane w technologii mleczarskiej, umie scharakteryzować i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji mleka oraz potrafi rozpoznać i bardzo szczegółowo objaśnić zachodzące w nim zmiany podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania. Potrafi dokonać szczegółowej analizy przyczyn niepożądanych zmian.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_U01Student potrafi wyszukiwać, weryfikować i wykorzystywać potrzebne informacje pochodzące z różnych źródeł, dotyczące pozyskiwania i przetwarzania mleka, potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zaprezentować dokumentację dotyczącą metod pozyskiwania i przechowywania mleka surowego oraz przebiegu procesów technologicznych obejmujących jego przetwarzanie, potrafi opracować uzyskane wyniki analiz fizyko-chemicznych dotyczacych oceny mleka i jego przetworów. Student potrafi pracować indywidualnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej
T-L-6Produkcja masła
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-8Produkcja serów topionych
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niewielkim stopniu posiada umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka. Stopień nabytych umiejętności nie przekracza 60%.
3,0Student osiągnął 60% umiejętności wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
3,5Student osiągnął 70% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka..
4,0Student osiągnął 80% umiejętności tj. wyszukiwanie, analiza i wykorzystanie potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
4,5Student osiągnął 90% umiejętności. Posiada więcej niż dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji, pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
5,0Student osiągnął 95 do 100% umiejętności. Posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji ,pochodzących z różnych źródeł, dotyczących pozyskiwania i przetwarzania mleka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D5tiz_K01Student jest gotów do ciągłego dokształcania, pracy w zespole i współodpowiedzialności za realizowane zadania dotyczące oceny i przetwórstwa mleka. Student jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy w zakresie optymalizacji działań związanych z pozyskiwaniem i przetwórstwem mleka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności wykonywania podstawowych analiz fizyko-chemicznych stosowanych do oceny mleka i produktów mleczarskich.
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami wplywającymi na jakość i trwalość mleka surowego, technologią produkcji podstawowych grup produktów mleczarskich, zmianami zachodzącymi w mleku i produktach mleczarskich podczas przetwarzania i przechowywania oraz z metodami zagospodarowania maślanki i serwatki - produktów ubocznych przemysłu mleczarskiego.
Treści programoweT-L-2Metody oceny jakości i przydatności technologicznej mleka
T-L-3Technologia produkcjii ocena mleka spożywczego
T-L-4Produkcja i ocena mleka fermentowanego - kefir
T-L-5Produkcja kazeiny kwasowej
T-L-6Produkcja masła
T-L-7Produkcja kazeiny podpuszczkowej
T-L-8Produkcja serów topionych
T-W-2Czyynniki genetyczne i pozagenetyczne wpływające na wydajność skład i jakość mleka.
T-W-3Skład chemiczny mleka, jego właściwości fizyko-chemiczne oraz wartość żywieniowa.
T-W-7Technologia produkcji masła i produktów masłopodobnych.
T-W-5Technologia produkcji mleka spożywczego.
T-W-6Technologia produkcji mleka fermentowanego.
T-W-8Technologia produkcji serów.
T-W-1Fizjologia i biochemia laktacji.
T-W-9Technologia produkcji lodów.
T-W-4Jakość i trwałość mleka surowego.
Metody nauczaniaM-1Wyklad informacyjnyi z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne technologiczno-analityczne realizowane systemem rotacyjnym, pojedyńczo lub w zespołach 2 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów w formie testu uzupełnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie angażuje się w pracę w zespole i powierzone mu zadania. Nie podejmuje działań wskazujących na dążenie do dokształcenia oraz współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,0Student w 60% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 60% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
3,5Student w 70% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 70% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,0Student w 80% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 80% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
4,5Student w 90% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 90% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania.
5,0Student w 95 do 100% wywiązał się z powierzonej mu pracy w zespole. Jakość wykonanej przez niego pracy wskazuje na 95 - 100% zaangażowanie w proces samodoskonalenia, dokształcania i współodpowiedzialność za realizowane zadania. Motywuje innych do efektywnej pracy.