Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie
Sylabus przedmiotu Budowa ustroju ludzkiego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa ustroju ludzkiego | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie budowy organizmu ludzkiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanki i powłoka współna. | 2 |
T-L-2 | Układ kostny. | 2 |
T-L-3 | Połączenia kości. | 2 |
T-L-4 | Układ mięśniowy. | 2 |
T-L-5 | Kolokwium z ćwiczeń: tkanki i powłoka wspólna, układ kostny, połączenia kości i układ mięśniowy. | 2 |
T-L-6 | Układ nerwowy ośrodkowy. | 2 |
T-L-7 | Układ nerwowy obwodowy i układ dokrewny. | 2 |
T-L-8 | Układ naczyniowy. | 2 |
T-L-9 | Narządy zmysłów. | 2 |
T-L-10 | Kolokwium z układu naczyniowego, nerwowego, dokrewnego i narządów zmysłu. | 2 |
T-L-11 | Układ oddechowy. | 2 |
T-L-12 | Układ pokarmowy. | 2 |
T-L-13 | Układ wydalniczy. | 2 |
T-L-14 | Układ rozrodczy. | 2 |
T-L-15 | Kolokwium z układu oddechowego, pokarmowego, wydalniczego i rozrodczego. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowdzenie do zajęć z anatomii. Osie i płaszczyzny ciała. Podstawowe pojęcia anatomiczne. | 2 |
T-W-2 | Tkanki. | 2 |
T-W-3 | Powłoka wspólna. | 2 |
T-W-4 | Ogólna budowa kości, podział szkieletu, nazewnictwo kości. | 1 |
T-W-5 | Szkielet osiowy i dodatkowy. Połączenia kości. | 2 |
T-W-6 | Układ mięśniowy. | 2 |
T-W-7 | Układ nerwowy ośrodkowy. | 2 |
T-W-8 | Układ nerwowy obwodowy i autonomiczny | 2 |
T-W-9 | Układ dokrewny. | 2 |
T-W-10 | Układ naczyniowy i chłonny | 2 |
T-W-11 | Narządy zmysłów | 1 |
T-W-12 | Układ oddechowy. | 2 |
T-W-13 | Układ pokarmowy. | 4 |
T-W-14 | Układ wydalniczy. | 2 |
T-W-15 | Układ rozrodczy żeński i męski. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | przygotwanie do ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | analiza wskazanej literatury | 4 |
A-L-4 | przygotowanie do kolokwiów | 5 |
A-L-5 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 31 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium ustne i pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i topografię kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | TZZ_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-6, T-L-8 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_U01 Ma umiejętnosć samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka. Potrafi rozpoznać zasadnicze struktury ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługuje się nazewnictwem anatomicznym; potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-11, T-L-13, T-L-10, T-L-15, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-6, T-L-8 | M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_K01 Jest gotów do wykorzystania wiedzy o budowie tkanek, narządów i układów do rozwiązywaniu problemów z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka | TZZ_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu budowę i topografię kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczne wiadomości z zakresu budowy i topografii kości, mięśni, narządów wewnętrznych. Zna na poziomie dostatecznym powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_U01 Ma umiejętnosć samokształcenia w zakresie budowy organizmu człowieka. Potrafi rozpoznać zasadnicze struktury ludzkiego ciała oraz ich lokalizacji; posługuje się nazewnictwem anatomicznym; potrafi wskazać zależności pomiędzy budową a czynnością narządu w stopniu niezbędnym w zawodzie dietetyka. | 2,0 | Student - nie potrafi wymienić i wskazać kości, mięśni, podstawowych narządów w ustroju człowieka - nie potrafi powiązać budowy ustroju z czynnościami - nie posługuje się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - nie odnajduje obrazu preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym - potrafi wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać z niewielką trudnością obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
3,5 | Student w stopniu ponad dostatecznym - potrafi z niewielkimi błędami wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami - posługiwać się swobodnie prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać obraz preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
4,0 | Student w stopniu dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym - potrafi bez pomyłek wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać bez trudności obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym - potrafi bezbłędnie wymienić i wskazać kości, mięśnie, podstawowe narządy w ustroju człowieka - powiązać budowę ustroju z czynnościami poszczególnych układów narządów - posługiwać się prawidłowym nazewnictwem anatomicznym - odnajdywać sprawnie obrazy preparatów histologicznych przy użyciu mikroskopu oraz je interpretować - wyszukiwać zależności w budowie pomiędzy poszczególnymi układami - wypowiadać się fachowo na zadane tematy problemowe |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D3zcid_K01 Jest gotów do wykorzystania wiedzy o budowie tkanek, narządów i układów do rozwiązywaniu problemów z zakresu budowy i funkcjonowania organizmu człowieka | 2,0 | Student nie uzyskał kompetencji, by rozumieć rolę budowy organizmu człowieka w jego prawidłowym funkcjonowaniu i zachowaniu zdrowia. |
3,0 | Kompetencje studenta sprowadzają się do wybiórczej wiedzy, świadczą o tym, że tylko w ograniczonym stopniu jest w stanie poradzić sobie z wprowadzeniem w życie wiedzy jaką posiada. | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje, by rozumieć problematykę budowy ludzkiego ciała, ale posługuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia. | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu budowy ustroju ludzkiego, ale posługuje się nimi w ograniczonym zakresie w kontekście zachowania zdrowia. | |
4,5 | Student posiada kompetencje oceny dobrej, a ponadto potrafi posługiwać się umiejętnościami w wystarczającym stopniu w kontekście zachowania zdrowia. | |
5,0 | Student wykaże się kreatywnością w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy człowieka, będzie zdolny do wykorzystania w praktyce zdobytej wiedzy. |
Literatura podstawowa
- Gołąb B., Podstawy anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2022, II
- Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, PZWL, Warszawa, 2020, VIII
- Netter H., Atlas anatomii, Urban& Partner, Wrocław, 2008, II
- Bruska M., Ciszek B., Anatomia człowieka, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2020
Literatura dodatkowa
- Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka, PZWL, Warszawa, 2006, VII
- Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny człowieka, PZWL, Warszawa, 2002, IV