Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Antropometryczna i biochemiczna ocena stanu odżywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Magda Bruszkowska <Magda.Bruszkowska@zut.edu.pl>, Izabela Dziaduch <Izabela.Daniel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biochemii, fizjologii człowieka, fizjologii żywienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-3Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu.4
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-5Kolokwium z działu1
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.3
T-L-8Zaliczenie działu1
15
wykłady
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.2
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego2
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.2
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów2
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.2
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych.
TZZ_1A_W21C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
TZZ_1A_U01C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
TZZ_1A_K05C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-6, T-W-8, T-L-5, T-L-7, T-L-8M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_W02
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych.
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_U01
Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interpretacji wskaźników biochemicznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interperatcji wskaźników bichemicznych z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru wskaźników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3zcid_K01
Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Traszyk W., Diagnostyka czynnościowa człowieka.Fizjologia stosowana., PZWL, Warszawa, 2000
  2. Dembińska-KiećA., Naskalski J., Solnica B., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2017
  3. Kaczmarek M., Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka - od poczęcia do śmierci, PWN, Warszawa, 2018
  4. Malinowski A., Bożiłow W., Podsatwy antropometrii, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. AA, Nutrients, MDPI, Swiss

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.1
T-L-2Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-3Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu.4
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.2
T-L-5Kolokwium z działu1
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.3
T-L-8Zaliczenie działu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.2
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego2
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.2
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów2
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.1
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.2
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym.2
T-W-8Zaliczenie wykładów2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do zaliczeń7
A-L-3analiza wskazanej literatury2
A-L-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2analiza wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3zcid_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym nomenklaturę antropometryczną, biochemiczną i diagnostyczną, zna zastosowania podstawowych wskaźników antropometrycznych i biochemicznych. Zna prawidłowe wartości wskaźników antropometrycznych i biochemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W21Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-2Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-3Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu.
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym.
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-8Zaliczenie wykładów
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie metody i wskaźniki stosowane w antropometrycznej i biochemicznej ocenie stanu odżywienia w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3zcid_U01Potrafi interpretować wyniki dotyczące antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-2Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-3Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu.
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym.
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji dotyczących wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z różnych źródeł specjalistycznej literatury
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące wskaźników biochemicznych stanu odżywienia wielu źródeł specjalistycznej literatury
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się ale również potrafi je w analityczny sposób porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interpretacji wskaźników biochemicznych.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła piśmiennictwa specjalistycznego, potrafi porównywać ich przydatność do samodzielnego wnioskowania o stanie odżywienia na podstawie analizy i interperatcji wskaźników bichemicznych z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego wyboru wskaźników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3zcid_K01Jest gotów do popularyzacji zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu biochemicznych wskaźników stanu odżywienia w pracy dietetyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu antropometrycznej i biochemicznej oceny stanu odżywienia człowieka.
Treści programoweT-L-2Analiza składu śliny w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-4Analiza składu moczu w kontekście określenia stanu odżywienia organizmu.
T-L-3Analiza składu krwi w kontekście stanu odżywienia organizmu.
T-L-1Błędy w biochemicznej ocenie stanu odżywienia. Norma a wartość referencyjna.
T-W-1Wskaźniki stanu odżywienia w biochemii klinicznej. Norma a wartość referencyjna. Czynniki wpływajace na wyniki badań biochemicznych obrazujących stan odżywienia.
T-W-4Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu lipidów
T-W-3Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie metabolizmu węglowodanów.
T-W-2Biochemiczne wskaźniki krwi w ocenie stanu odżywienia białkowego
T-W-5Antropometria żywieniowa. Instrumentarium antropometryczne. Punkty antropometryczne w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-6Rozwój fizyczny i jego zaburzenia w ontogenezie człowieka. Wiek biologiczny i jego wyznaczniki.
T-W-7Norma rozwojowa jako biologiczny układ odniesienia. Metody oceny wieku rozwojowego. Testy przesiewowe do wykrywania zaburzeń w rozwoju fizycznym.
T-L-6Instrumentarium antropometryczne. Lokalizacja punktów antropometrycznych w pomiarach oceniajacych stan odżywienia.
T-W-8Zaliczenie wykładów
T-L-5Kolokwium z działu
T-L-7Pomiary antropometryczne u dzieci i dorosłych. Somatotyp i konstrukcja ciała. Ocena stanu odżywienia według biologicznych układów odniesienia. Wskaźniki dymorfizmu płciowego.
T-L-8Zaliczenie działu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu jest w stanie poradzić sobie z popularyzacją zdobytej wiedzy z zakresu oceny stanu odżywienia. Stosuje podstawowe techniki odtwórcze.
3,5
4,0
4,5
5,0