Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Organizacja i funkcjonowanie małych firm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i funkcjonowanie małych firm
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cel i efekty kształcenia przedmiotu. Zasady zaliczenia1
T-A-2Uwarunkowania przedsiębiorczości, specyfika funkcjonowania małych i średnich firm.2
T-A-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru. Procedura uruchamiania działalności gospodarczej.5
T-A-4Podstawy zarządzania małym przedsiębiorstwem.4
T-A-5Struktura i budowa planu biznesowego.4
T-A-6Strategie i determinnaty rozwoju małych firm.4
T-A-7Zarządzanie zasobami pracy, systemy wynagrodzeń.3
T-A-8Podstawy rachunkowości i kalkulacji kosztów, zasady tworzenia wyniku finansowego.6
T-A-9Podsumowanie i zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Realizacja zadania projektowego.15
A-A-4Konsultacje10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19zcid_W01
Zna i rozumie zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości i rozliczania działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki.
TZZ_1A_W19C-1, C-2T-A-1, T-A-9M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19zcid_U01
Student potrafi zaplanować i rozliczyć działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki. Potrafi zweryfikowac poprawność wyliczeń.
TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U22C-1, C-2T-A-1, T-A-9M-4, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D19zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05C-1, C-2T-A-1, T-A-9M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19zcid_W01
Zna i rozumie zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości i rozliczania działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki.
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości i rozliczania działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19zcid_U01
Student potrafi zaplanować i rozliczyć działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki. Potrafi zweryfikowac poprawność wyliczeń.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i rozliczyć działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki. Potrafi zweryfikowac poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D19zcid_K01
Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003
  3. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  4. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna
  2. Rzeczpospolita

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cel i efekty kształcenia przedmiotu. Zasady zaliczenia1
T-A-2Uwarunkowania przedsiębiorczości, specyfika funkcjonowania małych i średnich firm.2
T-A-3Formy prawne jednostek gospodarczych, kryteria wyboru. Procedura uruchamiania działalności gospodarczej.5
T-A-4Podstawy zarządzania małym przedsiębiorstwem.4
T-A-5Struktura i budowa planu biznesowego.4
T-A-6Strategie i determinnaty rozwoju małych firm.4
T-A-7Zarządzanie zasobami pracy, systemy wynagrodzeń.3
T-A-8Podstawy rachunkowości i kalkulacji kosztów, zasady tworzenia wyniku finansowego.6
T-A-9Podsumowanie i zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury20
A-A-3Realizacja zadania projektowego.15
A-A-4Konsultacje10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19zcid_W01Zna i rozumie zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości i rozliczania działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W19Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia w zakresie ekonomiki i rachunkowości, zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-1Cel i efekty kształcenia przedmiotu. Zasady zaliczenia
T-A-9Podsumowanie i zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie zagadnienia w zakresie podstaw rachunkowości i rozliczania działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19zcid_U01Student potrafi zaplanować i rozliczyć działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki. Potrafi zweryfikowac poprawność wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
TZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
TZZ_1A_U22Potrafi wykorzystywać technologie informatyczne przy pozyskiwaniu i przetwarzaniu informacji w zakresie przetwórstwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-1Cel i efekty kształcenia przedmiotu. Zasady zaliczenia
T-A-9Podsumowanie i zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować i rozliczyć działalności małych firm z uwzględnieniem ich specyfiki. Potrafi zweryfikowac poprawność wyliczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D19zcid_K01Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
TZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_1A_K05Jest gotów do działań na rzecz popularyzacji wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
Treści programoweT-A-1Cel i efekty kształcenia przedmiotu. Zasady zaliczenia
T-A-9Podsumowanie i zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Cwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności oraz popularyzacji wiedzy. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie - potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
3,5
4,0
4,5
5,0