Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uprawa winorośli i winiarstwo (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Uprawa winorośli i winiarstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hodowla roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 12 1,10,57zaliczenie
laboratoriaL7 9 0,90,43zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii i genetyki roślin.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją hodowli i nasiennictwa w Polsce i na świecie oraz z podstawowymi uregulowaniami prawnymi dotyczącymi wytwarzania i oceny materiału siewnego
C-2Zaznajomienie z hodowlą i towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod hodowli i oceny jakości materiału siewnego
C-4Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych roślin warzyw i ozdobnych
C-5Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod uprawy, oceny materiału nasiennego oraz opłacalności produkcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Erozja genetyczna. banki genów. Ochrona zasobów genowych1
T-L-2Mieszańce oddalone i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-L-3Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin2
T-L-4Hodowla zachowawcza. Wybrane zagadnienia z nowoczesnej hodowli roślin ogrodniczych2
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych2
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do hodowli. Pojęcia hodowlane. Kierunki hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.3
T-W-2Selekcja. Metody hodowli roślin samopylnych.2
T-W-3Hodowla roślin obcopylnych.2
T-W-4Chów wsobny. Heterozja. Hodowla odmian mieszańcowych.2
T-W-5Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.3
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
22
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Konsutacje związane z tematyką wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
27

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany)
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C22_W01
student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
UWW_1A_W06C-2, C-4, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C22_U01
Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
UWW_1A_U14C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-5M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
UWW_1A_C22_K01
Student ma świadomość konieczności wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego
UWW_1A_K02C-2, C-5T-L-5, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C22_W01
student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym medoty hodowli roślin samo- i obcopylnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C22_U01
Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
2,0
3,0Student potrafi wymienić i omówić metody hodowli roślin samo- i obcopylnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
UWW_1A_C22_K01
Student ma świadomość konieczności wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michalik B. (red.), Hodowla roślin, PWRiL, Poznań, 2009
  2. Kuraczyk A., Packa D., Wiwart M., Hodowla roślin, UMW, Olsztyn, 2003
  3. Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo., AR, Lublin 1973, Lublin, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Tarkowski Cz., Genetyka, hodowla roślin i nasiennictwo, Wydawnicwto Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1973
  2. Jassem M., Hodowla roślin, Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1999
  3. Simmonds N.W., Podstawy hodoli roślin, PWRiL, Warszawa, 1987

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Erozja genetyczna. banki genów. Ochrona zasobów genowych1
T-L-2Mieszańce oddalone i ich wykorzystanie w hodowli roślin2
T-L-3Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin2
T-L-4Hodowla zachowawcza. Wybrane zagadnienia z nowoczesnej hodowli roślin ogrodniczych2
T-L-5Prezentacja programów hodowlanych2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do hodowli. Pojęcia hodowlane. Kierunki hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.3
T-W-2Selekcja. Metody hodowli roślin samopylnych.2
T-W-3Hodowla roślin obcopylnych.2
T-W-4Chów wsobny. Heterozja. Hodowla odmian mieszańcowych.2
T-W-5Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.3
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia13
22
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Konsutacje związane z tematyką wykładów7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C22_W01student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_W06student ma wiedzę z zakresu genetyki i hodowli, w tym mechanizmów genetycznych zachodzących na poziomie komórki, organizmu i populacji, zna ogólne zasady hodowli i biotechnologii roślin
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z hodowlą i towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego
C-4Rozróżnianie i rozpoznawanie materiału siewnego najważniejszych roślin warzyw i ozdobnych
C-3Wskazanie i dobranie właściwych metod hodowli i oceny jakości materiału siewnego
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do hodowli. Pojęcia hodowlane. Kierunki hodowli i metody oceny materiałów hodowlanych.
T-W-2Selekcja. Metody hodowli roślin samopylnych.
T-W-3Hodowla roślin obcopylnych.
T-W-4Chów wsobny. Heterozja. Hodowla odmian mieszańcowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian
S-2Ocena formująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu podstawowym medoty hodowli roślin samo- i obcopylnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C22_U01Student posiada umiejętność dobierania materiałów wyjściowych do hodowli jak i metod hodowli w zalezności od gatunku roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_U14student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe związane z kierunkiem studiów, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z hodowlą i towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego
Treści programoweT-L-3Wykorzystanie mutacji w hodowli roślin
T-L-2Mieszańce oddalone i ich wykorzystanie w hodowli roślin
T-L-1Erozja genetyczna. banki genów. Ochrona zasobów genowych
T-W-5Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium
S-3Ocena formująca: Praca kontrolna (program hodowlany)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić i omówić metody hodowli roślin samo- i obcopylnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięUWW_1A_C22_K01Student ma świadomość konieczności wykorzystywania najnowszych aspektów wiedzy i samodoskonalenia w zakresie hodowli i produkcji materiału siewnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówUWW_1A_K02Student jest świadomy znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z hodowlą i towarową produkcją nasienną roślin ogrodniczych oraz z zasadami produkcji i kwalifikacji oraz z metodami przechowywania i podwyższania jakości materiału siewnego
C-5Uświadamianie potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie metod uprawy, oceny materiału nasiennego oraz opłacalności produkcji
Treści programoweT-L-5Prezentacja programów hodowlanych
T-W-5Hodowla winorośli oraz wybranych gatunków roślin ogrodniczych. Hodowla roślin rozmnażanych wegetatywnie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-3Metody eksponujące (ryciny, tablice, zdjęcia, filmy)
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny zaliczający formę zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie wykazuje większego zainteresowania tematyką przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0