Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana z uz (S2)
Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mikrobiologia stosowana z uz | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagrożenia mikrobiologiczne w żywności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | bakteriologia |
W-2 | podstawy technologii zywności |
W-3 | mikrobiologia zywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nośnikiem może być żywność |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Higiena i bepieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników. | 4 |
T-L-2 | Mikrobiota i anliza mikrobiologiczna surowców pochodzenia roślinnego. | 8 |
T-L-3 | Badanie mikrobiologiczne mięsa, ryb i ich pzretworów. | 8 |
T-L-4 | Mikrobiota wyrobów cukierniczych. | 2 |
T-L-5 | Mikrobiota i analiza mikrobiologiczna mleka i jego przetworów. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Higiena i bezpieczeństwo żywności. Możliwe źródła zanieczyszczeń - powierzchnie robocze/powietrze/ręce pracowników. | 3 |
T-W-2 | Mikroorganizmy w zywności; związek z jakoscia i trwalością żywności. | 5 |
T-W-3 | Mikroorganizmy chorobotwórcze w żywności; rodzaje, xródła, drogi przenoszenia, statystyki epidemiologiczne. | 5 |
T-W-4 | Sposoby przeciwdziałania zagrożeniom mikrobiologicznym w zywności | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | praca własna - studiowanie literatury z omawianego zakresu | 30 |
A-L-3 | bieżące przygotowywanie się do zajęć | 30 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | praca własna - studiowanie materialów źródlowych z zakresu omawianej tematyki | 22 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 22 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | prezentacje dotyczące zagrożeń mikrobiologicznych związanych z zywnością i jej produkcja, z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Zajęcia audytoryjne, praca w grupach |
M-3 | Interpretacja wyników, dyskusja tematyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęć praktycznych |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i współpracy w przeprowadzaniu ukierunkowanych analiz |
S-3 | Ocena formująca: znajomość technik i biegłość w pracy analitycznej |
S-4 | Ocena formująca: przygotowanie prezentacji na zadany temat |
S-5 | Ocena formująca: pisemne testowe zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą | MS_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1, S-4, S-5 |
MS_2A_PO8-2_W02 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | MS_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-W-2 | M-2, M-3 | S-1, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | MS_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-3 | M-3 | S-2 |
MS_2A_PO8-2_U02 potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu | MS_2A_U01, MS_2A_U03, MS_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom | MS_2A_K03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_W01 zna rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w zywności i wie skąd się biorą | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać główne zagrożenia mikrobiologiczne, których nośnikiem może być zywność i wskazać ich potencjalne źródła; nie wie jak przeciwdziałac zanieczyszczeniu nimi zywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-2_W02 zna wyróżniki i kryteria stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i higieny procesu produkcji zywności | 2,0 | |
3,0 | zna wyrózniki stosowane w ocenie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, nie wie jak jak przeprowadzać, ukierunkowaną na konkretny wyróżnik, analizę mikrobiologiczną określonego produktu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_U01 potrafi wskazać właściwy dla okreslonego rodzaju produktu, kierunek badań mikrobiologicznych, dobrac własciwą metodę oznaczeń oraz poprawnie zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | |
3,0 | potrafi wskazać mikroorganizmy które należy oznaczać w konkretnego typu zywności. Nie umie jak właściwie przeprowadzić ukierunkowaną analizę mikrobiologiczna i poprawnie zinterpretowac uzyskane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
MS_2A_PO8-2_U02 potrafi określic skuteczność procesu przetwórczego, sposobu zabezpieczenia gotowego produktu oraz zabiegów sanityzacyjnych w eliminacji - redukcji liczby mikroorganizmów istotnych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego produktu | 2,0 | |
3,0 | potrafi okreśic skuteczność zastosowanych zabiegów w eliminacji -redukcji liczby szkodliwych mikroorganizmów , nie umie wskazać powodu niezadawalającej skuteczności procesu/ów i jakie środki zaradcze podjąć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MS_2A_PO8-2_K01 ma świadomość dotyczącą rodzajów zagrożeń mikrobiologicznych dla bezpieczeństwa zdrowotnego i trwałości produktów i potrzeby podejmowania własciwych działan przecidziałających takim zagrożeniom | 2,0 | |
3,0 | ma świadomośc dotycząca większości zagrożeń mikrobiologicznych dla jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego zywności i ograniczoną wiedzę jak im przeciwdziałać | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Żakowska Z., H. Stobińska, Mikrobiologia i higiena w przemyśle spożywczym., Politechnika Łódzka, Łódź, 2000
- Salyers A.A., D.D. Whitt, Mikrobiologia. Róznorodność, chorobotwórczośc i środowisko., PWN, W-wa, 2005
- Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
- przondo-Mordarska A. i in., Mikrobiologia, Urban @ Partner, 2011
Literatura dodatkowa
- Anonim, Zbiór Norm PN dotyczących postepowania przy oznaczaniu okreslonych bakterii w zywności., PKN, W-wa, 2012
- Zaleski S., Mikrobiologia żywności pochodzenia zwierzęcego, WNT, W-wa, 1986
- Jay J.M., M.J. Loessner, D.A. Golden, Moder food microbiology, Springer Sc.+Business Media Inc, USA, 2011, 7 ed.