Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Statystyka stosowana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka stosowana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw teoretycznych z zakresu statystyki stosowanej i podstawowej umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Oprogramowanie stosowane analizie statystycznej wyników1
T-A-2Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych1
T-A-3Praktyczne zastosowanie statystyki opisowej1
T-A-4Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-5Wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-6Wyznaczanie równań regresji i współczynników korelacji1
T-A-7Weryfikacja hipotez statystycznych1
T-A-8Analiza wariancji2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury naukowej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
TZZ_2A_W02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_U01
Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
TZZ_2A_U01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_B2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
TZZ_2A_K04C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_W01
Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_U01
Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
2,0
3,0Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_B2_K01
Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki przyrodników, PWN, Warszawa, 2011
  2. Regel W., Podstawy statystyki w Excelu, Wydawnictwo Naukowe, PWN/MIKOM, 2007
  3. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 1992
  4. Sadowski W., Statystyka na co dzień, Państ. Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa, 1987

Literatura dodatkowa

  1. Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników, Exit, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Oprogramowanie stosowane analizie statystycznej wyników1
T-A-2Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych1
T-A-3Praktyczne zastosowanie statystyki opisowej1
T-A-4Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych1
T-A-5Wyznaczanie przedziałów ufności1
T-A-6Wyznaczanie równań regresji i współczynników korelacji1
T-A-7Weryfikacja hipotez statystycznych1
T-A-8Analiza wariancji2
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Studiowanie literatury naukowej10
A-A-3Konsultacje4
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_W01Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie zastosowania technik informatycznych w przemyśle spożywczym.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-3Praktyczne zastosowanie statystyki opisowej
T-A-4Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-5Wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-6Wyznaczanie równań regresji i współczynników korelacji
T-A-7Weryfikacja hipotez statystycznych
T-A-8Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma poszerzoną i pogłebioną wiedzę w zakresie statystyki stosowanej przy wykorzystaniu technik informatycznych w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_U01Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-3Praktyczne zastosowanie statystyki opisowej
T-A-4Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-5Wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-6Wyznaczanie równań regresji i współczynników korelacji
T-A-7Weryfikacja hipotez statystycznych
T-A-8Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie dobierać właściwe narzędzia statystyki stosowanej dostępne w technice informatyczej do statystycznego opracowania wyników badań w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_2A_B2_K01Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Cel przedmiotuC-1Uksztaltowanie umiejętności korzystania z ogólnodostępnych technik obliczeniowych i specjalistycznych narzędzi niezbędnych przy statystycznym opracowaniu wyników badań.
Treści programoweT-A-2Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń statystycznych
T-A-3Praktyczne zastosowanie statystyki opisowej
T-A-4Tworzenie wykresów i diagramów statystycznych
T-A-5Wyznaczanie przedziałów ufności
T-A-6Wyznaczanie równań regresji i współczynników korelacji
T-A-7Weryfikacja hipotez statystycznych
T-A-8Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test praktyczny obejmujący zadania wykonywane w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej informatycznych narzędzi statystyki stosowanej w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0