Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna
Sylabus przedmiotu Wymagania prawne znakowania i certyfikacja w przemyśle spożywczym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wymagania prawne znakowania i certyfikacja w przemyśle spożywczym | ||
Specjalność | technologia i biotechnologia żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 14 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu: podstaw zarządzania, prawa żywnościowego, technologii produkcji w poszczególnych branżach przetwórstwa spożywczego oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa środków spożywczych podczas pozyskiwania i przetwarzania oraz systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wymaganiami, metodologią oraz szczegółowymi przepisami prawa w zakresie znakowania identyfikowalności surowców i produktów przemysłu spożywczego, ze szczególnym naciskiem na przemysł rybny. Zapoznanie z technikami i sposobami kontroli żywności pod kątem walki z zafałszowaniami. |
C-2 | Nabycie przez studentów umiejętności doboru i wykorzystania metod, technik i narzędzi przydatnych podczas kontroli jakości i bezpieczeństwa produktów. Umiejętność posługiwania się przepisami prawa w zakresie etykietowania, certyfikacji i identyfikowalności żywności. Umiejętność zaprojektowania etykiety i znajomość dobrowolnych certyfikatów stosowanych w przemyśle spożywczym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne przedstawienie zakresu przedmiotu | 1 |
T-L-2 | Identyfikowalność w łańcuchu produkcji i dystrybucji produktów spożywczych na przykładzie przemysłu rybnego | 1 |
T-L-3 | Prawodawstwo polskie i europejskie w zakresie identyfikowalności | 1 |
T-L-4 | Certyfikaty zrównoważonego rybołówstwa | 1 |
T-L-5 | Etykieta – wymagania prawne projektowanie etykiet | 2 |
T-L-6 | Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne – ocena prawidłowości deklaracji | 2 |
T-L-7 | Przykłady fałszowania żywności | 1 |
T-L-8 | Metody analityczne w walce z fałszowaniem żywności | 2 |
T-L-9 | Pozytywne przykłady użycia etykiety i opakowania, jako narzędzia promocji | 1 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Identyfikowalność w łańcuchu produkcji i dystrybucji produktów spożywczych | 1 |
T-W-2 | Prawne i marketingowe aspekty znakowania (etykietowania) surowców i produktów spożywczych | 1 |
T-W-3 | Kontrowersje związane z fałszowaniem żywności | 1 |
T-W-4 | Wybrane metody analityczne do oceny autentyczności żywności | 1 |
T-W-5 | Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne żywności | 1 |
T-W-6 | Certyfikaty zrównoważonego rybołówstwa | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Bieżące przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 6 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
A-W-3 | Udział w dyskusjach, aktywniość na wykładach | 6 |
A-W-4 | Analiza rynku opakowań - znakowania | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | Konwersatoria - analiza przypadku |
M-3 | Analiza aktów prawa żywnościowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące przygotowywanie do ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczeniowe - podsumowujące |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_W01 Student zna aktualne przepisy prawa żywnościowego w zakresie informacji niezbędnych dla prawidłowego oznakowania produktu spożywczego | TZZ_2A_W01, TZZ_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8 | M-2 | S-2 |
TZZ_2A_Gr1-4tibz_W02 Potrafi zidentyfikować zafałszowanie produktu spożywczego i ocenić rzetelność znakowania. Zna metody do oceny zafałszowania żywności | TZZ_2A_W02, TZZ_2A_W04, TZZ_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-L-9, T-L-3, T-L-8 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_U01 Student nabywa umiejętność prawidłowego doboru i zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji produktów przetwórstwa spożywczego | TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
TZZ_2A_Gr1-4tibz_U02 Umie posługiwać się prawem w zakresie rzetelności znakowania i identyfikowalności produktów spożywczych | TZZ_2A_U03 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_K01 Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania certyfikatów, znaczenia etykiety towaru i odpowiedzialności za nieuczciwe praktyki handlowe | TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-L-8 | M-2 | S-1, S-2 |
TZZ_2A_Gr1-4tibz_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole realizując poszczególne zadania | TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K02, TZZ_2A_K04 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-9, T-L-3, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_W01 Student zna aktualne przepisy prawa żywnościowego w zakresie informacji niezbędnych dla prawidłowego oznakowania produktu spożywczego | 2,0 | |
3,0 | W stopniu podstawowym zna akty prawa związane z zagadnieniami przedmiotu, umie wyszukiwać akty prawa | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-4tibz_W02 Potrafi zidentyfikować zafałszowanie produktu spożywczego i ocenić rzetelność znakowania. Zna metody do oceny zafałszowania żywności | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu znakowania i metod badania zafałszowania żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_U01 Student nabywa umiejętność prawidłowego doboru i zastosowania narzędzi, metod i technik przydatnych do wdrożenia i certyfikacji produktów przetwórstwa spożywczego | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe umiejętności do realizacji prac badawczychw zakresie oceny autentyczności żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-4tibz_U02 Umie posługiwać się prawem w zakresie rzetelności znakowania i identyfikowalności produktów spożywczych | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawowe umiejętności wyszukiwania przepisów prawa żywnościowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_2A_Gr1-4tibz_K01 Student ma świadomość znaczenia wdrażania i funkcjonowania certyfikatów, znaczenia etykiety towaru i odpowiedzialności za nieuczciwe praktyki handlowe | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe kompetencje w zakresie starania się o nadawanie certyfikatów żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZZ_2A_Gr1-4tibz_K02 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole realizując poszczególne zadania | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawowe kompetencje do współpracy w zespołach oceniających jakośc żywności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Luning P.A., Marcelis W.J., Jongen W.M.F, Zarządzanie jakością żywnosci. Ujęcie technologiczno - menadzerskie, WNT, 2004
- Wiśniewska M., Malinowska E, Zarządzanie jakością żywności. Systemy, koncepcje, instrumenty, Dyfin, 2011
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie UE 1169/2011, 2011
- Rozporządzenie UE 1137/2013, 2013
- Rozporządzenie UE 1924/2006, 2006