Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków
Sylabus przedmiotu Współczesne procesy uzdatniania wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Współczesne procesy uzdatniania wód | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Musik <daniel.musik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Krawczyńska <Wioletta-Krawczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw hydrochemii i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z obecnie stosowanymi procesami podstawowymi uzdatniania wód do celów gospodarczych i przemysłowych |
C-2 | Zapoznnie słuchaczy z zagadnieniami dotyzącymi agrsywności wody i jej wpływu na wybrane procesy jej uzdatniania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza pierwiastków w wodzie i osadach kotłowych – spektrometria ICP. | 2 |
T-L-2 | Analiza węgla organicznego i nieorganicznego w wodzie i osadach chłodniczych – analizator TOC/IC. | 2 |
T-L-3 | Zasadowość M i P, twardość wody ogólna i wapniowa - interpretacja wyników, oznaczanie zawartości mangan i krzemionka. | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Woda w przemyśle i woda do spożycia - wymagania. Rodzaje i charakterystyka układów wodno – parowych. Kamień i korozja w układach wodno – parowych. Procesy jednostostkowe uzdatniania: mechaniczne uzdatnianie wody, chemiczne uzdatnianie wod, dezynfekcja wody. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnicwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | Konsultacje | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań | 20 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Utrwalenie wykładów i studiowanie literatury | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 20 |
A-W-4 | konsultacje | 6 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Pomiar wybranych wskaźników jakości wody i przeprowadzenie interpetacji wyników w kotekście jej oczyszczania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test z materiału przekazanego na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń wraz z interpretacją otrzymanych wyników badań pod kątem doboru metod uzdatniania wody |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_W01 Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód. Objaśnia zasady usuwania zaniezyszczeń i dezynfkcji wód. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością. | UWOS_10A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_U01 Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność. | UWOS_10A_U01 | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
UWOS_10A_A13_K01 Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. | UWOS_10A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_W01 Nazywa poszczególne operacje jednostkowe stosowane w technologii uzdatniania wód. Objaśnia zasady usuwania zaniezyszczeń i dezynfkcji wód. Objaśnia zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością. | 2,0 | |
3,0 | Nazywa wiekszość operacji jednostkowych stosowanych w technologii uzdatniania wód. Objaśnia wiekszość zasady usuwania zaniezyszczeń i dezynfkcji wód. W zakresie podstawowym zna zależności pomiędzy jakością wody a jej korozyjnością i agresywnością. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_U01 Potrafi dobrać właściwą, w zależności od rodzaju i jakości wody, technologię jej uzdatniania. Ocenia wpływ poszczególnych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaproponować technologię uzdatniania wody i ocenić wpływ wybranych procesów uzdatniania wody na jej korozyjność i agresywność. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
UWOS_10A_A13_K01 Jest świadomy ciągłego postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży. | 2,0 | |
3,0 | Jest w zakresie podstawowym świadomy postępu rozwoju technologii uzdatniania wody i potrzeby uzupełniania wiedzy w tym zakresie. Ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru zagadnień związanych z uzdatnianiem wody i jest otwarty na współpracę z jednostkami działającymi w tej branży.. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowal A., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 1998, 3
- Pr. zb. pod red. Nawrocki J. i Biłozor S., Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne., PWN, Warszawa, 2000, 1
Literatura dodatkowa
- Sekuła Wiesław (przekład), WABAG. Uzdatnianie wody. Poradnik, Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000, 1