Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią I (środowisko abiotyczne):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią I (środowisko abiotyczne)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 2,00,35zaliczenie
wykładyW1 45 3,00,45egzamin
laboratoriaL1 15 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiadomości z geografii fizycznej na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-2Zapoznanie z metodami opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja3
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych3
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu6
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym3
15
projekty
T-P-1Analiza środowisk sedymentacyjnych3
T-P-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych9
T-P-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.6
T-P-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.9
T-P-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji3
30
wykłady
T-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.6
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.9
T-W-3Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.9
T-W-4Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych. Regionalizacja fizycznogeograficzna Polski.3
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.6
T-W-6Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych3
T-W-7Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.3
T-W-8Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.6
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań z geologii, hydrologii, meteorologii oraz charakterystyki morfologicznej terenu15
30
projekty
A-P-1udział w ćwiczeniach30
A-P-2przygotowanie do wykonywania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach20
A-P-3udział w konsultacjach10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do tematyki realizowanej na ćwiczeniach20
A-W-3udział w konsultacjach9
A-W-4przygotowanie do zaliczenia16
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_W01
Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
GP_1A_W05C-1, C-3T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
GP_1A_U01, GP_1A_U13, GP_1A_U18C-3, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
GP_1A_K04C-1, C-3T-P-5, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_W01
Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
2,0Student nie potrafi określić pojęcia środowisko przyrodnicze, nie wymienia jego komponentów.
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju.
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, wskazuje i opisuje procesy i etapy genezy wiekszości abiotycznych składników środowiska oraz charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla zagospodarowania środowiska w skali kraju i regionu.
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, w tym także z komponentami biotycznymi, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i najważniejsze przyczyny degradacji środowiska abiotycznego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_U01
Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
2,0Student nie zna żadnych metod analizy i interpretacji abiotycznych komponentów środowiska.
3,0Student zna podstawowe metody przedstawiania czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych składników srodowiska, ale nie potrafi ich zinterpretować. Potrafi wykonać pomiar wybranych parametrów przynajmniej dwóch abiotycznych komponentów środowiska.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje głównych cech wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy. Potrafi wykonać pomiar wybranego parametru litosfery, hydrosfery i atmosfery
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska oraz charakteryzuje opracowane treści. Stosując metodę interpolacji graficznej, opracowuje i ocenia rozkłady przestrzenne abiotycznych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu i formy jego użytkowania.
4,5Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić zarówno jego zasoby, jak i ograniczenia dla niektórych form zagospodarowania, szacuje procesy zachodzące pod wpływem antropogenicznych przeobrażen środowiska.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C02_K01
Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
2,0Student nie posiada świadomości o ważności abiotycznych składników środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania
3,0Student ma świadomość roli niektórych abiotycznych komponentów środowiska w jego racjonalnym wykorzystaniu
3,5Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska, ale rozumie skutki tylko niektórych form działalności inżynierskiej i to jedynie w odniesieniu do pojedynczych jego komponentów
4,0Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej rozumie potrzebę ich ochrony
4,5Student ma świadomość ważności wszystkich, wzajemnie powiazanych, abiotycznych i biotycznych komponentów dla racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje
5,0Student ma świadomości ważności wszyskich komponentów środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania, rozróżnia celowe i niezamierzone skutki działalności inzynierskiej i podejmując decyzje, w poczuciu odpowiedzialności, ma na względzie ochronę jego zasobów

Literatura podstawowa

  1. Starkel L.(red), Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze., PWN, Warszawa, 1999
  2. Klimaszewski M., Geomorfologia., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
  2. Borówka R.K., Budowa Ziemi bez tajemnic, Wyd. Kurpisz, Poznań, 2001
  3. Kożuchowski K., Klimat Polski. Nowe spojrzenie, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja3
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych3
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu6
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym3
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza środowisk sedymentacyjnych3
T-P-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych9
T-P-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.6
T-P-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.9
T-P-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.6
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.9
T-W-3Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.9
T-W-4Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych. Regionalizacja fizycznogeograficzna Polski.3
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.6
T-W-6Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych3
T-W-7Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.3
T-W-8Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.6
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w ćwiczeniach15
A-L-2przygotowanie do realizacji indywidualnych zadań z geologii, hydrologii, meteorologii oraz charakterystyki morfologicznej terenu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w ćwiczeniach30
A-P-2przygotowanie do wykonywania zadań zaplanowanych na ćwiczeniach20
A-P-3udział w konsultacjach10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach45
A-W-2studiowanie literatury i przygotowanie do tematyki realizowanej na ćwiczeniach20
A-W-3udział w konsultacjach9
A-W-4przygotowanie do zaliczenia16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C02_W01Ma wiedzę z zakresu abiotycznych uwarunkowań gospodarki przestrzennej w skalach krajowej i regionalnej, objaśnia wzajemne relacje pomiędzy wszystkimi komponentami środowiska abiotycznego i biotycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
Treści programoweT-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.
T-W-1Budowa Ziemi oraz procesy wewnętrzne kształtujące jej powierzchnię. Zlodowacenia w Polsce i ich znaczenie dla budowy geologicznej. Regiony geologiczne Pomorza i Polski.
T-W-5Radiacyjne, termiczne i higryczne cechy klimatu. Czynniki cyrkulacyjne oraz dynamiczne cechy klimatu. Regiony klimatyczne Polski.
T-W-6Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych
T-W-8Wody powierzchniowe i podziemne Polski. Naturalne ekosystemy wodne oraz sztuczne zbiorniki w krajobrazie. Zjawiska hydrologiczne. Bilans i zasoby wodne Polski.
T-W-3Procesy zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi. Ruchy masowe. Morfologiczna działalność lodowców i wód lodowcowych, rzek, wód podziemnych i wiatru. Procesy i formy rzeźby w strefie brzegowej mórz i oceanów.
T-W-7Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-W-4Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych. Regionalizacja fizycznogeograficzna Polski.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić pojęcia środowisko przyrodnicze, nie wymienia jego komponentów.
3,0Nazywa wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego i opisuje przestrzenny rozkład przynajmniej jednej cechy każdego z abiotycznych elementów na terenie kraju.
3,5Wymienia wszystkie komponenty środowiska przyrodniczego, wskazuje i opisuje procesy i etapy genezy wiekszości abiotycznych składników środowiska oraz charakteryzuje przestrzenny rozkład cech, istotnych dla zagospodarowania środowiska w skali kraju i regionu.
4,0Opisuje podstawowe cechy wszystkich abiotycznych komponentów środowiska przyrodniczego w ich wzajemnym powiązaniu, w tym także z komponentami biotycznymi, rozróżnia rodzaje i rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych w kształtowaniu powierzchni Ziemi, wymienia najważniejsze formy rzeźbotwórczej działalności czynników zewnętrznych.
4,5Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i przyczyny degradacji środowiska
5,0Identyfikuje i objaśnia komponenty środowiska przyrodniczego, z uwzględnieniem ich wzajemnego powiązania, definiuje rolę czynników endogenicznych i egzogenicznych, charakteryzuje formy morfologicznej działalności czynników zewnętrznych, rozróżniając i charakteryzując formy erozyjne i akumulacyjne. Wymienia antropogeniczne procesy rzeźbotwórcze i najważniejsze przyczyny degradacji środowiska abiotycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C02_U01Student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze zachodzące w środowisku abiotycznym. Przy zastosowaniu standardowych metod wykorzystania i interpretacji materiałów kartograficznych analizuje i ocenia abiotyczne zasoby środowiskowe. Potrafi wykonać najprostsze pomiary niektórych parametrów abiotycznych składników środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
GP_1A_U13analizuje uwarunkowania środowiskowe przestrzeni przy użyciu standardowych metod stosowanych w gospodarce przestrzennej
GP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
C-2Zapoznanie z metodami opisu i oceny czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych komponentów środowiska
Treści programoweT-P-1Analiza środowisk sedymentacyjnych
T-P-2Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski. Waloryzacja rolnicza i przyrodnicza gleb oraz ocena funkcji terenu na podstawie jakości gleb. Praktyczne wykorzystanie treści zawartych na mapach geologicznych i glebowych
T-P-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji
T-P-3Charakterystyka systemu hydrologicznego zlewni na podstawie map. Wyznaczanie wielkości opadu w zlewni.
T-P-4Struktura czasowa warunków termicznych, opadowych i anemometrycznych – analiza na przykładzie wybranej stacji.
T-L-3Charakterystyka topograficzna terenu na podstawie map. Główne formy rzeźby. Opracowanie profilu morfologicznego. Graficzne ujęcia rzeźby - sporządzanie blokdiagramu
T-L-1Przekroje geologiczne oraz ich interpretacja
T-L-2Kreślenie i interpretacja map klimatycznych
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych metod analizy i interpretacji abiotycznych komponentów środowiska.
3,0Student zna podstawowe metody przedstawiania czasowej i przestrzennej zmienności abiotycznych składników srodowiska, ale nie potrafi ich zinterpretować. Potrafi wykonać pomiar wybranych parametrów przynajmniej dwóch abiotycznych komponentów środowiska.
3,5Potrafi sporządzić graficzne prezentacje głównych cech wszystkich abiotycznych komponentów środowiska i interpretuje ich zmienność. Umie przedstawić rozkład przestrzenny wybranych cech metodą izolinii i analizować treść indywidualnie opracowanej mapy. Potrafi wykonać pomiar wybranego parametru litosfery, hydrosfery i atmosfery
4,0Potrafi sporządzić graficzne prezentacje wszystkich abiotycznych komponentów środowiska oraz charakteryzuje opracowane treści. Stosując metodę interpolacji graficznej, opracowuje i ocenia rozkłady przestrzenne abiotycznych elementów środowiska. Wykorzystując mapę topograficzną odwzorowuje rzeźbę terenu i formy jego użytkowania.
4,5Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić jego predyspozycje do niektórych zadań planistycznych
5,0Korzystając z różnych form graficznych typuje i opracowuje, samodzielnie dobierając odpowiednie formy ilustracji, cechy pojedynczego komponentu lub zespołu komponentów środowiska, które pozwalają określić zarówno jego zasoby, jak i ograniczenia dla niektórych form zagospodarowania, szacuje procesy zachodzące pod wpływem antropogenicznych przeobrażen środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C02_K01Ma świadomość ważności abiotycznych składników środowiska geograficznego dla jego racjonalnego zagospodarowania i rozumiejąc skutki działalności inżynierskiej, poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z abiotycznymi komponentami środowiska przyrodniczego: budową geologiczną, rzeźbą terenu, warunkami glebowymi, hydrologicznymi oraz klimatycznymi
C-3Opanowanie metod pozyskiwania, przetwarzania i doboru podstawowych danych o środowisku abiotycznym i przedstawiania ich w formie syntez niezbędnych przy waloryzacji terenu dla potrzeb jego zagospodarowania
Treści programoweT-P-5Źródła i wykorzystanie informacji o środowisku przyrodniczym i jego waloryzacji
T-W-2Podstawy geologii inżynierskiej. Fizyczne i mechaniczne własności oraz klasyfikacja geotechniczna gruntów. Systematyka i bonitacja gleb. Gleby obszarów zurbanizowanych. Geneza, przestrzenna zmienność oraz gospodarcza ocena pokrywy glebowej.
T-W-6Właściwości topoklimatu obszarów zurbanizowanych oraz przemysłowych
T-W-7Ekstremalne zjawiska pogodowe. Zmiany klimatu i ich wpływ na przekształcenia środowiska geograficznego.
T-W-4Współczesne procesy geomorfologiczne i przekształcenia antropogeniczne krajobrazu. Charakterystyka głównych stref morfogenetycznych. Regionalizacja fizycznogeograficzna Polski.
T-L-4Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji o środowisku przyrodniczym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i multimedialnych, z elementami metod problemowych
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena indywiualnych ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie treści wykładów, realizowane w dwóch etapach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości o ważności abiotycznych składników środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania
3,0Student ma świadomość roli niektórych abiotycznych komponentów środowiska w jego racjonalnym wykorzystaniu
3,5Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska, ale rozumie skutki tylko niektórych form działalności inżynierskiej i to jedynie w odniesieniu do pojedynczych jego komponentów
4,0Student ma świadomości ważności wszyskich abiotycznych uwarunkowań racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej rozumie potrzebę ich ochrony
4,5Student ma świadomość ważności wszystkich, wzajemnie powiazanych, abiotycznych i biotycznych komponentów dla racjonalnego zagospodarowania środowiska i znając skutki różnych form działalności inżynierskiej poczuwa się do odpowiedzialności za podejmowane decyzje
5,0Student ma świadomości ważności wszyskich komponentów środowiska dla jego racjonalnego zagospodarowania, rozróżnia celowe i niezamierzone skutki działalności inzynierskiej i podejmując decyzje, w poczuciu odpowiedzialności, ma na względzie ochronę jego zasobów