Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 25 1,50,40zaliczenie
wykładyW1 20 2,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
C-4Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, szkłem i sprzętem laboratoryjnym1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja kationów, anionów i soli prostych.4
T-L-4Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.3
T-L-5Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód.1
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa2
T-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej6
T-L-9Badanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-10Zasady nazewnictwa związków organicznych. Zanieczyszczenia organiczne wód powierzchniowych.2
25
wykłady
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.5
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.6
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.7
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Konsultacje i opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie sprawozdań20
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
A-W-4Udział w konsultacjach10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
M-3Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B05_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczny podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
GP_1A_W04C-1T-L-8, T-L-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B05_U01
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
GP_1A_U18C-2, C-3T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-7M-1S-1, S-2
GP_1A_B05_U02
Student ma umietętność prawidłowej interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku a wpływających na gospodarowanie przestrzenią.
GP_1A_U02C-4T-L-6, T-L-5M-4S-5, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B05_K01
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
GP_1A_K01C-1, C-2T-L-8M-2S-1, S-3
GP_1A_B05_K02
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a możliwościami zagospodarowania przestrzeni.
GP_1A_K04C-2T-L-6M-4S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B05_W01
Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczny podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych zagadnień chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,0Student słabo potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,5Student w małym stopniu potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,0Student dość dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,5Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B05_U01
Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie wykonać pomiarów chemicznych
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dość dobrze
4,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dobrze
4,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne dość dobrze
5,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne bardzo dobrze
GP_1A_B05_U02
Student ma umietętność prawidłowej interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku a wpływających na gospodarowanie przestrzenią.
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych analiz chemicznych i obliczeń chemicznych dotyczących stężenia roztworów, nie zna właściwości chemicznych i zasad pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
3,0Student potrafi w małym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w małym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w niewielkim stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
4,0Student potrafi w dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
4,5Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
5,0Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w bardzo dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B05_K01
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz nie zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest słabo zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,5Student w niewielkim stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest mało zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,0Student wdość dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,5Student w dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
5,0Student w bardzo dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość bardzo dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
GP_1A_B05_K02
Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a możliwościami zagospodarowania przestrzeni.
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
3,0Student jest zdolny tylko w małym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
3,5Student jest zdolny w niewielkim stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
4,0Student jest zdolny w dość dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
4,5Student jest zdolny w dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
5,0Student jest zdolny w bardzo dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania

Literatura podstawowa

  1. O'Neill, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 1997, 1
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady Chemia nieorganiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2011, 1
  4. L. Pajdowski, Chemia ogólna., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, Wyd. VII P
  5. Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska, WNT, Warszawa, 2000
  6. E. Białecka-Florjańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Kowal A.L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody. Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, PWN, Warszawa, 2007, 3
  2. L. Kasińska, A. Sieniawska-Kuras, Architektura krajobrazu dla każdego, Wydawnictwo i Handel Książkami "KaBe", Krosno, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z zasadami pracy w laboratorium, szkłem i sprzętem laboratoryjnym1
T-L-2Zasady nazewnictwa związków nieorganicznych.2
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja kationów, anionów i soli prostych.4
T-L-4Prawo zachowania masy i prawo stałości składu. Stechiometria równań chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji.3
T-L-5Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód.1
T-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.2
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa2
T-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej6
T-L-9Badanie właściwości roztworów buforowych2
T-L-10Zasady nazewnictwa związków organicznych. Zanieczyszczenia organiczne wód powierzchniowych.2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.5
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.6
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.7
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczesnictwo w zajęciach laboratoryjnych25
A-L-2Konsultacje i opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie sprawozdań20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.25
A-W-3Czytanie wskazanej literatury20
A-W-4Udział w konsultacjach10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B05_W01Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczny podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
Treści programoweT-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej
T-L-9Badanie właściwości roztworów buforowych
T-W-2Związki nieorganiczne. Wiązania chemiczne a właściwości chemiczne związków nieorganicznych. Typy reakcji chemicznych. Szybkość reakcji i równowaga chemiczna.
T-W-3Chemia roztworów wodnych. Zjawiska zachodzące w roztworach (rozpuszczanie, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza). Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcienczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworu. Wskaźniki. Roztwory buforowe. Iloczyn rozpuszczalności. Reakcje redox. Korozja. Sposoby zapobiegania korozji.
T-W-4Wstęp do chemii organicznej. Nazewnictwo związków organicznych. Izomeria w związkach organicznych. Budowa i właściwości chemiczne wybranych grup zwiazków organicznych jedno i wielofunkcyjnych: alkany, alkeny, alkiny, węglowodory aromatyczne, związki heterocykliczne, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy karboksylowe, aminy. hydroksykwasy, aminokwasy,węglowodany, tłuszcze i białka. Polimery naturalne i syntetyczne.
T-W-1Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
Metody nauczaniaM-3Wykład informacyjny i problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych zagadnień chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,0Student słabo potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
3,5Student w małym stopniu potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,0Student dość dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
4,5Student dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia chemii środowiska oraz tłumaczyć wpływ wybranych czynników antropogenicznych na naturalne przemiany chemiczne podstawowych pierwiastków występujących w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B05_U01Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U18potrafi przeprowadzić w laboratorium lub wykonać w terenie proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstaw obliczeń stechiometrycznych. Opanowanie przez studentów umiejętnościi wykonywania podstawowych analiz chemicznych i zasad pracy w laboratorium chemicznym oraz umiejętności interpretacji uzyskanych wyników.
Treści programoweT-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej
T-L-3Analiza jakościowa - identyfikacja kationów, anionów i soli prostych.
T-L-9Badanie właściwości roztworów buforowych
T-L-7Analiza ilościowa - analiza miareczkowa
Metody nauczaniaM-1Samodzielne wykonywanie przez studentów obliczeń stechiometrycznych oraz zapisywanie przebiegu reakcji w postaci równań chemicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału omawianego na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowych zasad pracy w laboratorium chemicznym i nie umie wykonać pomiarów chemicznych
3,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne z pewnymi niedociągnięciami.
3,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dość dobrze
4,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wybrane pomiary chemiczne dobrze
4,5Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne dość dobrze
5,0Student opanował podstawowe zasady pracy w laboratorium chemicznym i umie wykonać wszystkie pomiary chemiczne bardzo dobrze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B05_U02Student ma umietętność prawidłowej interpretacji zjawisk zachodzących w środowisku a wpływających na gospodarowanie przestrzenią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U02potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym w zakresie GP
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z nomenklaturą nieorganicznych i organicznych związków chemicznych.
Treści programoweT-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.
T-L-5Właściwości chemiczne preparatów stosowanych uzdatnianiu wód.
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonywać prostych analiz chemicznych i obliczeń chemicznych dotyczących stężenia roztworów, nie zna właściwości chemicznych i zasad pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
3,0Student potrafi w małym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w małym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
3,5Student potrafi w niewielkim stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w niewielkim stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
4,0Student potrafi w dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
4,5Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
5,0Student potrafi w bardzo dużym stopniu wykonywać proste analizy chemiczne i obliczenia chemiczne dotyczące stężenia roztworów, zna w bardzo dużym stopniu właściwości chemiczne i zasady pracy z kilku poznanymi związkami chemicznymi decydującymi o jakości wybranych elementów środowska przyrodniczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B05_K01Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K01wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesami chemicznymi zachodzącymi w przyrodzie. Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczących własności chemicznych związków nieorganicznych i organicznych. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących zjawisk chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-8Wybrane oznaczenie parametrów fizykochemicznych i chemicznych w wodach powierzchniowych i podziemnych z wykorzystaniem metod spektrofotometrycznych, elektrochemicznych i analizy miareczkowej
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonywanie przez studentów analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz obliczeń dotyczących tych analiz.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz nie zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,0Student w małym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest słabo zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
3,5Student w niewielkim stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest mało zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,0Student wdość dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
4,5Student w dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
5,0Student w bardzo dużym stopniu ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku oraz jest dość bardzo dobrze zorientowany na ciągłe uzupełnianie wiedzy w tym zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B05_K02Student jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a możliwościami zagospodarowania przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-6Sposoby wyrażania stężeń. Obliczenia rachunkowe do przygotowania roztworów o określonych stężeniach dla preparatów handlowych stosowanych rekultywacji zbiorników wodnych.
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników analiz chemicznych i obliczeń rachunkowych, dyskusja).
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych.
S-4Ocena formująca: Sprawdziany z wybranej części materiału.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
3,0Student jest zdolny tylko w małym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
3,5Student jest zdolny w niewielkim stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
4,0Student jest zdolny w dość dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
4,5Student jest zdolny w dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania
5,0Student jest zdolny w bardzo dużym stopniu do określenia zależności pomiędzy właściwościami chemicznymi elementów środowiska przyrodniczego a warunkami charakteryzującymi ich możliwość wykorzystania