Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Zagospodarowanie turystyczne gminy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagospodarowanie turystyczne gminy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności pracy na komputerze (tworzenie tekstów i prezentacji)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zasadami waloryzacji gmin pod kątem zagospodarowania turystycznego, metodami planowania rozwoju infrastruktury turystycznej, koncepcjami produktów turystycznych oraz z koncepcjami zrównoważonego rozwoju turystyki
C-2Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących planowania pracy oraz metod stosowanych przy wykonywaniu dokumentacji związanej z zagospodarowaniem turystycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie2
T-A-2Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego.2
T-A-3Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej.2
T-A-4Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych)2
T-A-5Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną2
T-A-6Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną)3
T-A-7Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy2
15
wykłady
T-W-1Pojęcia związane z zagospodarowaniem turystycznym. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju turystyki lokalnej.2
T-W-2Elementy zagospodarowania turystycznego gminy. Infrastruktura turystyczna oraz zasoby środowiskowe związane z turystyką w skali gminy.2
T-W-3Waloryzacja funkcji turystycznych, atrakcyjności turystycznej i zasobów związanych z rozwojem turystyki (przyrodnicze, kulturowe, rozrywkowe, sportowe, handlowe, transportowe). Ocena wartości środowiskowych i kulturowych dla potrzeb zagospodarowania turystycznego.3
T-W-4Turystyczne zagospodarowanie obszarów chronionych (parki krajobrazowe, narodowe). Ekoturystyka i turystyka kwalifikowana. Zrównoważony rozwój turystyczny w skali lokalnej.2
T-W-5Programowanie rozwoju turystyki w gminie. Ograniczenia i szanse rozwoju turystyki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji obszarów wiejskich. Zagrożenia związane z rozwojem turystyki.2
T-W-6Planowanie zagospodarowania turystycznego w skali gminy i miejscowości Koncepcja rozwoju turystyki w gminie – zasady sporządzania opracowania planistycznego.2
T-W-7Zarządzanie systemem turystycznym w gminie. Instrumenty prawne i ekonomiczne. Możliwości wsparcia rozwoju turystyki. System informacji turystycznej gminy. Gmina jako element regionalnego systemu turystycznego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektów20
A-A-3przygotowanie się do zajęć10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca z podręcznikami25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy i informacyjny
M-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena podsumowująca pracę na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB4_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą podstaw turystyki, organizacji ruchu turystycznego, waloryzacji na potrzeby planowania ruchu turystycznego. Zna ograniczenia i zagrożenia zwiazane z rozwojem turystyki.
GP_1A_W02, GP_1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB4_U01
Umie zaplanować pracę i wykonać proste zadania o charakterze waloryzacyjnym i inwentaryzacyjnym. Potrafi wykonać obliczenia i zadania związane z oceną intensywności i skutków ruchu turystycznego.
GP_1A_U07C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1M-2, M-3, M-4S-1, S-2
GP_1A_OB4_U02
Potrafi dokonać waloryzacji elementów kulturowych i przyrodniczych krajobrazu.
GP_1A_U15C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OB4_K01
Ma świadomość materialnych i pozamaterialnych wartości krajobrazu i jego poszczególnych elementów. Potrafi określić priorytety rozwojowe ruchu turystycznego zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego.
GP_1A_K04, GP_1A_K06C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-7M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB4_W01
Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą podstaw turystyki, organizacji ruchu turystycznego, waloryzacji na potrzeby planowania ruchu turystycznego. Zna ograniczenia i zagrożenia zwiazane z rozwojem turystyki.
2,0Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw kształtowania ruchy turystycznego
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z turystyką.
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką.
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką. Zna zasady i mechanizmy wplywające na nasilenie ruchu turystycznego. Zna i rozumie konsekwencje rozwoju ruchu turystycznego.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB4_U01
Umie zaplanować pracę i wykonać proste zadania o charakterze waloryzacyjnym i inwentaryzacyjnym. Potrafi wykonać obliczenia i zadania związane z oceną intensywności i skutków ruchu turystycznego.
2,0Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,0Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,5Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
4,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
4,5Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
5,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki.
GP_1A_OB4_U02
Potrafi dokonać waloryzacji elementów kulturowych i przyrodniczych krajobrazu.
2,0Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,0Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,5Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
4,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
4,5Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
5,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OB4_K01
Ma świadomość materialnych i pozamaterialnych wartości krajobrazu i jego poszczególnych elementów. Potrafi określić priorytety rozwojowe ruchu turystycznego zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących tematyki przedmiotu.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki.
4,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki. Potrafi przewidzieć konsekwencje decyzji planistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowanie i funkcje turystyki, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice, 1995
  2. Napierała, Muszkieta, Żukow, Sikorska, Wybrane zagadnienia z podstaw rekreacji i turystyki, Zagadnienia z podstaw rekreacji i turystyki. 2009, Wyd. Wyższej szkoły Gosp., Bydgoszcz, 2009
  3. Mokrzyński J., Architektura wolnego czasu, Arkady, Warszawa, 1990

Literatura dodatkowa

  1. -, Postaw na rower - Podręcznik projektowania przyjaznej dla rowerzystów infrastruktury, Polski Klub Ekologiczny, Warszawa, 2009
  2. Sołowiej D., Podstawy metodyki oceny środowiska przyrodniczego człowieka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie2
T-A-2Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego.2
T-A-3Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej.2
T-A-4Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych)2
T-A-5Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną2
T-A-6Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną)3
T-A-7Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia związane z zagospodarowaniem turystycznym. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju turystyki lokalnej.2
T-W-2Elementy zagospodarowania turystycznego gminy. Infrastruktura turystyczna oraz zasoby środowiskowe związane z turystyką w skali gminy.2
T-W-3Waloryzacja funkcji turystycznych, atrakcyjności turystycznej i zasobów związanych z rozwojem turystyki (przyrodnicze, kulturowe, rozrywkowe, sportowe, handlowe, transportowe). Ocena wartości środowiskowych i kulturowych dla potrzeb zagospodarowania turystycznego.3
T-W-4Turystyczne zagospodarowanie obszarów chronionych (parki krajobrazowe, narodowe). Ekoturystyka i turystyka kwalifikowana. Zrównoważony rozwój turystyczny w skali lokalnej.2
T-W-5Programowanie rozwoju turystyki w gminie. Ograniczenia i szanse rozwoju turystyki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji obszarów wiejskich. Zagrożenia związane z rozwojem turystyki.2
T-W-6Planowanie zagospodarowania turystycznego w skali gminy i miejscowości Koncepcja rozwoju turystyki w gminie – zasady sporządzania opracowania planistycznego.2
T-W-7Zarządzanie systemem turystycznym w gminie. Instrumenty prawne i ekonomiczne. Możliwości wsparcia rozwoju turystyki. System informacji turystycznej gminy. Gmina jako element regionalnego systemu turystycznego.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie projektów20
A-A-3przygotowanie się do zajęć10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2praca z podręcznikami25
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB4_W01Ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą podstaw turystyki, organizacji ruchu turystycznego, waloryzacji na potrzeby planowania ruchu turystycznego. Zna ograniczenia i zagrożenia zwiazane z rozwojem turystyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W05ma wiedzę z zakresu przyrodniczych podstaw gospodarki przestrzennej, zna wpływ uwarunkowań przyrodniczych na procesy rozwoju gospodarczego w układach przestrzennych lokalnych, regionalnych, krajowych, rozumie relacje między biotycznymi i abiotycznymi komponentami środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami waloryzacji gmin pod kątem zagospodarowania turystycznego, metodami planowania rozwoju infrastruktury turystycznej, koncepcjami produktów turystycznych oraz z koncepcjami zrównoważonego rozwoju turystyki
Treści programoweT-W-2Elementy zagospodarowania turystycznego gminy. Infrastruktura turystyczna oraz zasoby środowiskowe związane z turystyką w skali gminy.
T-W-3Waloryzacja funkcji turystycznych, atrakcyjności turystycznej i zasobów związanych z rozwojem turystyki (przyrodnicze, kulturowe, rozrywkowe, sportowe, handlowe, transportowe). Ocena wartości środowiskowych i kulturowych dla potrzeb zagospodarowania turystycznego.
T-W-4Turystyczne zagospodarowanie obszarów chronionych (parki krajobrazowe, narodowe). Ekoturystyka i turystyka kwalifikowana. Zrównoważony rozwój turystyczny w skali lokalnej.
T-W-5Programowanie rozwoju turystyki w gminie. Ograniczenia i szanse rozwoju turystyki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji obszarów wiejskich. Zagrożenia związane z rozwojem turystyki.
T-W-6Planowanie zagospodarowania turystycznego w skali gminy i miejscowości Koncepcja rozwoju turystyki w gminie – zasady sporządzania opracowania planistycznego.
T-W-1Pojęcia związane z zagospodarowaniem turystycznym. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju turystyki lokalnej.
T-W-7Zarządzanie systemem turystycznym w gminie. Instrumenty prawne i ekonomiczne. Możliwości wsparcia rozwoju turystyki. System informacji turystycznej gminy. Gmina jako element regionalnego systemu turystycznego.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny
M-2dyskusja
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca pracę na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teoretycznych i praktycznych podstaw kształtowania ruchy turystycznego
3,0Zna podstawowe pojęcia zwiazane z turystyką.
3,5Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką.
4,0Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z turystyką. Zna zasady i mechanizmy wplywające na nasilenie ruchu turystycznego. Zna i rozumie konsekwencje rozwoju ruchu turystycznego.
4,5Dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie.
5,0Bardzo dobrze zna i rozumie ogólne i szczegółowe zagadnienia zwiazane z kształtowaniem rozwoju turystyki w gminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB4_U01Umie zaplanować pracę i wykonać proste zadania o charakterze waloryzacyjnym i inwentaryzacyjnym. Potrafi wykonać obliczenia i zadania związane z oceną intensywności i skutków ruchu turystycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U07potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla GP
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących planowania pracy oraz metod stosowanych przy wykonywaniu dokumentacji związanej z zagospodarowaniem turystycznym
Treści programoweT-A-2Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego.
T-A-3Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej.
T-A-4Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych)
T-A-5Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną
T-A-7Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy
T-A-6Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną)
T-A-1Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca pracę na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,0Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,5Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
4,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
4,5Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
5,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB4_U02Potrafi dokonać waloryzacji elementów kulturowych i przyrodniczych krajobrazu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U15ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego elementów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami waloryzacji gmin pod kątem zagospodarowania turystycznego, metodami planowania rozwoju infrastruktury turystycznej, koncepcjami produktów turystycznych oraz z koncepcjami zrównoważonego rozwoju turystyki
C-2Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących planowania pracy oraz metod stosowanych przy wykonywaniu dokumentacji związanej z zagospodarowaniem turystycznym
Treści programoweT-A-2Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego.
T-A-3Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej.
T-A-4Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych)
T-A-5Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną
T-A-7Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy
T-A-6Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną)
T-A-1Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy i informacyjny
M-3metoda przypadków
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstaw pracy związanej z wykonywaniem waloryzacji i inwentaryzacji turystycznych oraz planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,0Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
3,5Posiada podstawowe umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie.
4,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
4,5Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji.
5,0Posiada dobre umiejętności związane z planowaniem ruchu turystycznego w gminie. Potrafi zaplanować wykonanie waloryzacji i inwentaryzacji. Potrafi przewidzieć konsekwencje rozwoju sektorów turystyki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OB4_K01Ma świadomość materialnych i pozamaterialnych wartości krajobrazu i jego poszczególnych elementów. Potrafi określić priorytety rozwojowe ruchu turystycznego zgodne z zasadami rozwoju zrównoważonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zasadami waloryzacji gmin pod kątem zagospodarowania turystycznego, metodami planowania rozwoju infrastruktury turystycznej, koncepcjami produktów turystycznych oraz z koncepcjami zrównoważonego rozwoju turystyki
C-2Zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących planowania pracy oraz metod stosowanych przy wykonywaniu dokumentacji związanej z zagospodarowaniem turystycznym
Treści programoweT-A-2Waloryzacja zasobów środowiska przyrodniczego na potrzeby rozwoju turystyki w gminie z uwzględnieniem ich statusu ochrony i możliwości wykorzystania turystycznego.
T-A-3Waloryzacja zasobów kulturowych gminy. Obliczanie chłonności i pojemności turystycznej.
T-A-4Zasady projektowania infrastruktury i tras dla turystyki kwalifikowanej (pieszych, rowerowych kajakowych)
T-A-5Projekt biznesplanu lub produktu turystycznego związanego z turystyką lokalną
T-A-7Modułowa koncepcja zagospodarowania turystycznego gminy
T-A-6Projekt materiałów informacyjnych związanych z zagospodarowaniem turystycznym (ulotki, broszury informacyjne, materiały edukacyjne związane z produktami turystycznymi, atrakcjami regionu, szlakami i trasami, turystyczną ofertą lokalną)
T-A-1Inwentaryzacja infrastruktury turystycznej w gminie
T-W-2Elementy zagospodarowania turystycznego gminy. Infrastruktura turystyczna oraz zasoby środowiskowe związane z turystyką w skali gminy.
T-W-3Waloryzacja funkcji turystycznych, atrakcyjności turystycznej i zasobów związanych z rozwojem turystyki (przyrodnicze, kulturowe, rozrywkowe, sportowe, handlowe, transportowe). Ocena wartości środowiskowych i kulturowych dla potrzeb zagospodarowania turystycznego.
T-W-4Turystyczne zagospodarowanie obszarów chronionych (parki krajobrazowe, narodowe). Ekoturystyka i turystyka kwalifikowana. Zrównoważony rozwój turystyczny w skali lokalnej.
T-W-5Programowanie rozwoju turystyki w gminie. Ograniczenia i szanse rozwoju turystyki lokalnej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji obszarów wiejskich. Zagrożenia związane z rozwojem turystyki.
T-W-6Planowanie zagospodarowania turystycznego w skali gminy i miejscowości Koncepcja rozwoju turystyki w gminie – zasady sporządzania opracowania planistycznego.
T-W-1Pojęcia związane z zagospodarowaniem turystycznym. Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju turystyki lokalnej.
T-W-7Zarządzanie systemem turystycznym w gminie. Instrumenty prawne i ekonomiczne. Możliwości wsparcia rozwoju turystyki. System informacji turystycznej gminy. Gmina jako element regionalnego systemu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena podsumowująca pracę na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących tematyki przedmiotu.
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Ma świadomość wagi decyzji podejmowanych z zakresu rozwoju turystyki.
4,0Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki.
4,5Posiada dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki.
5,0Posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu tematyki przedmiotu. Zna zasady ekorozwoju i turystyki zrównoważonej. Rozumie wagę zrównoważonego rozwoju turytyki. Potrafi przewidzieć konsekwencje decyzji planistycznych.