Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Wycena nieruchomości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wycena nieruchomości
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 1,00,50zaliczenie
projektyP7 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu prawa, ekonomii oraz budownictwa i rolnictwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z metodami wyceny nieruchomości.
C-2Nabycie umiejętności oszacowania wartości nieruchomości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie operatów dla nieruchomości mieszkalnych, gruntowych niezabudowanych i zabudowanych, dobór podejścia, metody i techniki wyceny – praca w zespołach na podstawie danych z rynków lokalnych.15
15
wykłady
T-W-1Podejście porównawcze, metoda porównywania parami, metoda korygowania ceny średniej.2
T-W-2Podejście kosztowe, metoda kosztów odtworzenia, metoda kosztów zastąpienia, technika szczegółowa, technika elementów scalonych, technika wskaźnikowa.2
T-W-3Podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, metoda zysków, technika kapitalizacji, technika zdyskontowanych strumieni dochodów.2
T-W-4Podejście mieszane, metoda stawki szacunkowej gruntów, metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji.2
T-W-5Wycena nieruchomości specjalnych i dla celów szczególnych.2
T-W-6Operat szacunkowy – zapoznanie się z jego zawartością w zależności od zastosowanego podejścia, metody, techniki i celu wyceny.3
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.15
A-P-3Opracowanie operatów.30
60
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji.
M-2Ćwiczenia prowadzone w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zajęcia opierają się na analizie wybranych rodzajów nieruchomości w zależności od celu wyceny. Studenci pracują w grupach na tych samych danych, po zakończeniu pracy porównywane efektu pracy poszczególnych grup i wyciągane wniosków z różnic w wynikach poszczególnych grup.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady - test zawierający pytania skonstruowane na bazie treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia – ocena projektu operatu szacunkowego dla wybranej nieruchomości.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OF5_W01
Student zna zasady sporządzania operatu szacunkowego.
GP_1A_W02, GP_1A_W06C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OF5_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę rynku nieruchomości, ocenić, jaką metodę wyceny należy zastosować w zależności od przedmiotu i celu wyceny.
GP_1A_U11, GP_1A_U05C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_OF5_K01
Student ma świadomość ciągłych zmian dotyczących wartości nieruchomości i związanej z tym konieczności aktualizacji wiedzy.
GP_1A_K03, GP_1A_K08C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OF5_W01
Student zna zasady sporządzania operatu szacunkowego.
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje sie w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OF5_U01
Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę rynku nieruchomości, ocenić, jaką metodę wyceny należy zastosować w zależności od przedmiotu i celu wyceny.
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Student zna zagadnienie i orientuje się w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_OF5_K01
Student ma świadomość ciągłych zmian dotyczących wartości nieruchomości i związanej z tym konieczności aktualizacji wiedzy.
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Student zna zagadnienie i orientuje się w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu i dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat i dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Dz. U. z 2010 r. nr 102, poz. 651, z późn. zm., Warszawa, 1997
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego, Dz. U. nr 207, poz. 2109, z późn. zm., Warszawa, 2004
  3. Standard Zawodowy Rzeczoznawców Majątkowych „Wycena dla zabezpieczenia wierzytelności”, Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury z dnia 8 stycznia 2010 r. nr 1, poz. 1, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. ustawy powiązane

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie operatów dla nieruchomości mieszkalnych, gruntowych niezabudowanych i zabudowanych, dobór podejścia, metody i techniki wyceny – praca w zespołach na podstawie danych z rynków lokalnych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podejście porównawcze, metoda porównywania parami, metoda korygowania ceny średniej.2
T-W-2Podejście kosztowe, metoda kosztów odtworzenia, metoda kosztów zastąpienia, technika szczegółowa, technika elementów scalonych, technika wskaźnikowa.2
T-W-3Podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, metoda zysków, technika kapitalizacji, technika zdyskontowanych strumieni dochodów.2
T-W-4Podejście mieszane, metoda stawki szacunkowej gruntów, metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji.2
T-W-5Wycena nieruchomości specjalnych i dla celów szczególnych.2
T-W-6Operat szacunkowy – zapoznanie się z jego zawartością w zależności od zastosowanego podejścia, metody, techniki i celu wyceny.3
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.15
A-P-3Opracowanie operatów.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OF5_W01Student zna zasady sporządzania operatu szacunkowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
GP_1A_W06posiada podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej, a także o relacjach międzykulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami wyceny nieruchomości.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie operatów dla nieruchomości mieszkalnych, gruntowych niezabudowanych i zabudowanych, dobór podejścia, metody i techniki wyceny – praca w zespołach na podstawie danych z rynków lokalnych.
T-W-1Podejście porównawcze, metoda porównywania parami, metoda korygowania ceny średniej.
T-W-2Podejście kosztowe, metoda kosztów odtworzenia, metoda kosztów zastąpienia, technika szczegółowa, technika elementów scalonych, technika wskaźnikowa.
T-W-3Podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, metoda zysków, technika kapitalizacji, technika zdyskontowanych strumieni dochodów.
T-W-4Podejście mieszane, metoda stawki szacunkowej gruntów, metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji.
T-W-6Operat szacunkowy – zapoznanie się z jego zawartością w zależności od zastosowanego podejścia, metody, techniki i celu wyceny.
T-W-5Wycena nieruchomości specjalnych i dla celów szczególnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prowadzone w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zajęcia opierają się na analizie wybranych rodzajów nieruchomości w zależności od celu wyceny. Studenci pracują w grupach na tych samych danych, po zakończeniu pracy porównywane efektu pracy poszczególnych grup i wyciągane wniosków z różnic w wynikach poszczególnych grup.
M-1Wykłady - projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia – ocena projektu operatu szacunkowego dla wybranej nieruchomości.
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady - test zawierający pytania skonstruowane na bazie treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje sie w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OF5_U01Student potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę rynku nieruchomości, ocenić, jaką metodę wyceny należy zastosować w zależności od przedmiotu i celu wyceny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U11pozyskuje informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, w tym wszechstronne dane o terenie
GP_1A_U05stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku GP
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oszacowania wartości nieruchomości.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie operatów dla nieruchomości mieszkalnych, gruntowych niezabudowanych i zabudowanych, dobór podejścia, metody i techniki wyceny – praca w zespołach na podstawie danych z rynków lokalnych.
T-W-1Podejście porównawcze, metoda porównywania parami, metoda korygowania ceny średniej.
T-W-2Podejście kosztowe, metoda kosztów odtworzenia, metoda kosztów zastąpienia, technika szczegółowa, technika elementów scalonych, technika wskaźnikowa.
T-W-3Podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, metoda zysków, technika kapitalizacji, technika zdyskontowanych strumieni dochodów.
T-W-4Podejście mieszane, metoda stawki szacunkowej gruntów, metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji.
T-W-6Operat szacunkowy – zapoznanie się z jego zawartością w zależności od zastosowanego podejścia, metody, techniki i celu wyceny.
T-W-5Wycena nieruchomości specjalnych i dla celów szczególnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prowadzone w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zajęcia opierają się na analizie wybranych rodzajów nieruchomości w zależności od celu wyceny. Studenci pracują w grupach na tych samych danych, po zakończeniu pracy porównywane efektu pracy poszczególnych grup i wyciągane wniosków z różnic w wynikach poszczególnych grup.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia – ocena projektu operatu szacunkowego dla wybranej nieruchomości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Student zna zagadnienie i orientuje się w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_OF5_K01Student ma świadomość ciągłych zmian dotyczących wartości nieruchomości i związanej z tym konieczności aktualizacji wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K03wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
GP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z metodami wyceny nieruchomości.
C-2Nabycie umiejętności oszacowania wartości nieruchomości.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie operatów dla nieruchomości mieszkalnych, gruntowych niezabudowanych i zabudowanych, dobór podejścia, metody i techniki wyceny – praca w zespołach na podstawie danych z rynków lokalnych.
T-W-1Podejście porównawcze, metoda porównywania parami, metoda korygowania ceny średniej.
T-W-2Podejście kosztowe, metoda kosztów odtworzenia, metoda kosztów zastąpienia, technika szczegółowa, technika elementów scalonych, technika wskaźnikowa.
T-W-3Podejście dochodowe, metoda inwestycyjna, metoda zysków, technika kapitalizacji, technika zdyskontowanych strumieni dochodów.
T-W-4Podejście mieszane, metoda stawki szacunkowej gruntów, metoda pozostałościowa, metoda kosztów likwidacji.
T-W-6Operat szacunkowy – zapoznanie się z jego zawartością w zależności od zastosowanego podejścia, metody, techniki i celu wyceny.
T-W-5Wycena nieruchomości specjalnych i dla celów szczególnych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia prowadzone w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących. Zajęcia opierają się na analizie wybranych rodzajów nieruchomości w zależności od celu wyceny. Studenci pracują w grupach na tych samych danych, po zakończeniu pracy porównywane efektu pracy poszczególnych grup i wyciągane wniosków z różnic w wynikach poszczególnych grup.
M-1Wykłady - projekcja prezentacji multimedialnych z elementami dyskusji.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia – ocena projektu operatu szacunkowego dla wybranej nieruchomości.
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady - test zawierający pytania skonstruowane na bazie treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zagadnienia.
3,0Student zna zagadnienie.
3,5Student zna zagadnienie i orientuje się w temacie.
4,0Student ma pojęcie o zagadnieniu i dyskutuje na temat.
4,5Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat i dostrzega własne błędy.
5,0Student ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy i wyciąga wnioski.