Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Samorząd terytorialny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Samorząd terytorialny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych informacji z zakresu samorządu terytorialnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu samorządu terytorialnego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu samorządu terytorialnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów samorządowych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad samorządowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski4
T-W-2Struktura władzy terenowej4
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej4
T-W-4Zadania własne gminy7
T-W-5Zadania powiatów3
T-W-6Zadania województw5
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z akresu polityki przestrzennej8
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5zdawanie egzaminu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk samorządu terytorialnego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu samorządu terytorialnego
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C19_W01
zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
GP_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-2, S-3
GP_1A_C19_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
GP_1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C19_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_U04C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C19_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_K11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-2, M-3, M-1S-1, S-4, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C19_W01
zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
2,0Nie zna podstawowych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego
3,0Zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
3,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu dobrym
4,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu bardzo dobrym
GP_1A_C19_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C19_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C19_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej

Literatura podstawowa

  1. B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Zakamycze, 2008
  2. A. Miszczuk, K. Miszczuk, K. Żuk, Gospodarka samorządu terytorialnego, PWN, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Z. Strzelecki, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski4
T-W-2Struktura władzy terenowej4
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej4
T-W-4Zadania własne gminy7
T-W-5Zadania powiatów3
T-W-6Zadania województw5
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z akresu polityki przestrzennej8
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5zdawanie egzaminu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C19_W01zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu samorządu terytorialnego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu samorządu terytorialnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów samorządowych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad samorządowych
Treści programoweT-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski
T-W-2Struktura władzy terenowej
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej
T-W-4Zadania własne gminy
T-W-5Zadania powiatów
T-W-6Zadania województw
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk samorządu terytorialnego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu samorządu terytorialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego
3,0Zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
3,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu dobrym
4,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C19_W02zna instrumenty polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu samorządu terytorialnego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu samorządu terytorialnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów samorządowych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad samorządowych
Treści programoweT-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski
T-W-2Struktura władzy terenowej
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej
T-W-4Zadania własne gminy
T-W-5Zadania powiatów
T-W-6Zadania województw
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk samorządu terytorialnego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu samorządu terytorialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C19_U01potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu samorządu terytorialnego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu samorządu terytorialnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów samorządowych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad samorządowych
Treści programoweT-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski
T-W-2Struktura władzy terenowej
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej
T-W-4Zadania własne gminy
T-W-5Zadania powiatów
T-W-6Zadania województw
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk samorządu terytorialnego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu samorządu terytorialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C19_K01potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K11potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu samorządu terytorialnego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu samorządu terytorialnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów samorządowych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad samorządowych
Treści programoweT-W-1Ustrój państwowy i samorządowy Polski
T-W-2Struktura władzy terenowej
T-W-3Funkcje organów administracji publicznej
T-W-4Zadania własne gminy
T-W-5Zadania powiatów
T-W-6Zadania województw
T-W-7Gospodarka komunalna i finansowa
Metody nauczaniaM-4prezentacje studentów
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-1wykład z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk samorządu terytorialnego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu samorządu terytorialnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej