Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Prawne uwarunkowania GP i OŚ:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawne uwarunkowania GP i OŚ
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych informacji z zakresu geografii politycznej i gospodarczej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad zagospodarowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego6
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego8
T-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa6
T-W-4Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu10
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1udział w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z zakresu polityki przestrzennej6
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5zdawanie egzaminu4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
S-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C07_W01
zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
GP_1A_W02C-4, C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3
GP_1A_C07_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
GP_1A_W03C-4, C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C07_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_U04C-4, C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C07_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
GP_1A_K06, GP_1A_K07C-4, C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-3, M-4, M-1, M-2S-4, S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C07_W01
zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
2,0Nie zna podstawowych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego
3,0Zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
3,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu dobrym
4,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu bardzo dobrym
GP_1A_C07_W02
zna instrumenty polityki przestrzennej
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C07_U01
potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C07_K01
potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej

Literatura podstawowa

  1. M. Nowak, polityka przestrzenna w polskich obszarach metropolitalnych, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. M. Nowak T. Skotarczak, Zarządzanie przestrzenią miasta, CeDeWu, Warsyawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. W. Gaczek, Zarządzanie w gospodarce przestrzennej, Branta, Bydgoszcz, 2003
  2. S. Korenik, A. Dybała (red.), Dylematy rozwoju lokalnego i regionalnego na poczatku XXI wieku, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław, 2010
  3. M. Nowak P. Mickiewicz, Plan zagospodarowania przestrzennego województwa w zarządzaniu rozwojem regionalnym, CeDeWu, Warszawa, 2012

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego6
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego8
T-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa6
T-W-4Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu10
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w zajęciach30
A-W-2udział w konsultacjach związanych z analizą dokumentów z zakresu polityki przestrzennej6
A-W-3przygotowanie i czytanie wskazanej literatury10
A-W-4przygotowanie do egzaminu10
A-W-5zdawanie egzaminu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C07_W01zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W02ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad zagospodarowania przestrzennego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego
3,0Zna podstawowe uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego
3,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu dobrym
4,5Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna uwarunkowania zagospodarowania przestrzennego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C07_W02zna instrumenty polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu GP
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad zagospodarowania przestrzennego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
T-W-4Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna instrumentów polityki przestrzennej
3,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna instrumenty polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C07_U01potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U04posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych i gospodarczych
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad zagospodarowania przestrzennego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W najmniejszym stopniu nie potrafi zweryfikować i ocenić działalności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niz dobrym
5,0Potrafi zweryfikować i ocenić działalność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C07_K01potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K06potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
GP_1A_K07prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty
Cel przedmiotuC-4zrozumienie przez studentów podstawowych zasad zagospodarowania przestrzennego
C-1poznanie i zrozumienie podstawowych wiadomości z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
C-3opanowanie umiejętności oceny dokumentów planistycznych przybliżenie sposobów korzystania z nich
C-2poznanie i zrozumienie pojęć z zakresu rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-3zagospodarowanie przestrzenne kraju i województwa
T-W-1pojęcie przestrzeni i ładu przestrzennego
T-W-2miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
M-4prezentacje studentów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena zaliczeniowa (zaliczenie pisemne obejmujące pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz pytania)
S-1Ocena formująca: ocena współdziałania w pracy i grupie podczas tworzenia studiów przypadków
S-2Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i oceny zjawisk przestrzennych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności i rozumienia zjawisk z zakresu polityki przestrzennej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi w wąski sposób weryfikować skuteczności poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej
3,0Potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dostatecznym
3,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu dobrym
4,5potrafi weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi w sposób szeroki weryfikować skuteczność poszczególnych instrumentów polityki przestrzennej