Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie infrastruktury technicznej II (woda, ścieki, odpady)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 20 2,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 2,00,30zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka i fizyka na poziomie elementarnym. Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I, III)
W-2Geodezja i kartografia. Budownictwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych regulujących lokalizację infrastruktury technicznej.2
T-A-2Zasady lokalizacji elementów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zasady trasowania sieci4
T-A-3Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami.4
10
projekty
T-P-1Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem sieci wodnej, kanalizacyjnej, opracowania wytycznych stref ochrony przed powodzią.10
T-P-2Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów, kompostowania8
T-P-3Obliczenia ilości produkowanych odpadów pod kątem zapewnienia właściwej infrastruktury2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna.4
T-W-2Ogólne zasady regulacji rzek oraz budowy i lokalizacji urządzeń melioracyjnych, wodnych.2
T-W-3Zapobieganie zjawiskom ekstremalnym (susze, powodzie). Wyznaczanie i zagospodarowanie stref zagrożenia powodziowego.4
T-W-4Systemy wodociągowe. Ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych.3
T-W-5Systemy kanalizacji lokalnych i zbiorczych. Kanalizacje rozdzielcze - ogólnospławne i półrozdzielcze. Kanalizacje deszczowe.4
T-W-6Zasady lokalizacji oczyszczlni ścieków. Podstawowe wiadomości z zakresy technologiii oczyszcznia ścieków.3
T-W-7Gospodarka odpadami. Systemy zbiórki odpadów.5
T-W-8Składowiska, kompostownie, spalarnie - zasady lokalizacji.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje projektu12
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych z ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie koncepcji melioracji12
A-A-5Przygotowanie koncepcji lokalizacji spalarni odpadów11
60
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem lokalizacji infrastruktury sanitarnej, spalarni odpadów.13
A-P-3Konsultacje10
A-P-4Studiowanie literatury przedmiotowej8
A-P-5Przygotowanie do cwiczeń przedmiotowych, zebranie materiałów do projektów.9
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady10
A-W-4Studiowanie literatury technicznej z zakresu inżynieri sanitarnej12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłąd informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C13_W01
Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami.
GP_1A_W18, GP_1A_W19C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C13_U01
Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
GP_1A_U08C-2, C-1T-P-1, T-P-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_C13_K01
Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni
GP_1A_K04C-2, C-1T-P-2, T-A-2, T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C13_W01
Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami.
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy związanej z infrastrukturą sanitacyjną oraz podstawami gospodarowania odpadami
3,0Student: -ma ograniczoną wiedzę z zakresu infrstruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać tylko niektóre elementy sieci sanitacyjnej i obiektów gospodarowania odpadami oraz wskazać tylko wybrane zasady lokalizowania poszczególnych komponentów, rozróżnia tylko niektóre funkcje elementów wymienionej infrastruktury
3,5Student posiada niepełną wiedzę z zakresu infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy lecz w niepełnym stopniu jest w stanie objaśnić ich funckje. Student jest w stanie dobrać zasady lokalizacji tylko do niektórych elementów związanych z dostarczaniem wody, odprowadzeniem ścieków i obiektów gospodarowania odpadami. Rozpoznaje niektóre procesy technologiczne stosowane w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
4,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
5,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić szczegółowo ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, posiada wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C13_U01
Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
2,0Student nie umie dobierać lokalizaji poszczególnych elementów sieci sanitacyjnej i komponentów obiektów gospodarowania odpadami. Nie korzysta z dostępnych wytycznych, nie jest w stanie przygotować ogólnej koncepcji zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków dla danego obszaru, nie potrafi zaplanować wymaganej infrastruktury w zakresie gospodarowania odpadmi na wyznaczonym obszarze
3,0Student ma ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z wydatną pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, z dużą pomocą potrafi wykonać niektóre szacunki dotyczące zapotrzebowania na wodę
3,5Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, gospodarki odpadami z pomocą nauczyciela potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury
4,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i własciwie dobrać (w zależności o warunków) umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury
4,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, sprawnie potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, umie wskazać dodatkowe rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów.
5,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, bardzo sprawne potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie własciwie i samodzielnie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, potrafi dobrać dodatkowe lub alternaywne rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_C13_K01
Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni
2,0Student nie jest zorientowany w konsekwencjach niewłasciwej lokalizacji infrastruktury sanitacyjnej i gospodarowania odpadami, jest nieaktywny i nie przejawia chęci do pracy indywidualnej i w zespole
3,0Student ma ograniczoną swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole jednak wykazuje małą aktywność w pracy zespołowej
3,5Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje aktywność w pracy zespołowej, wykazuje umiarkowaną dbałość o rezultaty wykonywanej pracy
4,0Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje dużą aktywność, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami
4,5Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami
5,0Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi i ewentualnych konsekwencji błędnych decyzji w tym zakresie, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami

Literatura podstawowa

  1. Łomotowski J., Szpindor A., Nowoczesne sposoby oczyszczania ścieków, Wyd. AR Wrocław, wrocław, 1994
  2. Praca zb. red. Prochal P., Podstawy melioracji rolnych t.1, t. 2, PWRiL, Warszawa, 1986
  3. Radczuk L., Wyznaczanie stref zagrożenia powodziowego, Wyd. Safage, Warszawa, Wrocław, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa red. Mioduszewski W., Dembek W., Woda w obszarach wiejskich, Wyd. IMUZ, MRiRW, Warszawa, 2009
  2. Korzeniewski W., Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu, COIB Warszawa, Warszawa, 2003
  3. Ustawa, Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, 2011
  4. Ustawy, Prawo Wodne, Ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ustawa o odpadach, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych regulujących lokalizację infrastruktury technicznej.2
T-A-2Zasady lokalizacji elementów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zasady trasowania sieci4
T-A-3Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami.4
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem sieci wodnej, kanalizacyjnej, opracowania wytycznych stref ochrony przed powodzią.10
T-P-2Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów, kompostowania8
T-P-3Obliczenia ilości produkowanych odpadów pod kątem zapewnienia właściwej infrastruktury2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna.4
T-W-2Ogólne zasady regulacji rzek oraz budowy i lokalizacji urządzeń melioracyjnych, wodnych.2
T-W-3Zapobieganie zjawiskom ekstremalnym (susze, powodzie). Wyznaczanie i zagospodarowanie stref zagrożenia powodziowego.4
T-W-4Systemy wodociągowe. Ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych.3
T-W-5Systemy kanalizacji lokalnych i zbiorczych. Kanalizacje rozdzielcze - ogólnospławne i półrozdzielcze. Kanalizacje deszczowe.4
T-W-6Zasady lokalizacji oczyszczlni ścieków. Podstawowe wiadomości z zakresy technologiii oczyszcznia ścieków.3
T-W-7Gospodarka odpadami. Systemy zbiórki odpadów.5
T-W-8Składowiska, kompostownie, spalarnie - zasady lokalizacji.5
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Konsultacje projektu12
A-A-3Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych z ćwiczeń15
A-A-4Przygotowanie koncepcji melioracji12
A-A-5Przygotowanie koncepcji lokalizacji spalarni odpadów11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem lokalizacji infrastruktury sanitarnej, spalarni odpadów.13
A-P-3Konsultacje10
A-P-4Studiowanie literatury przedmiotowej8
A-P-5Przygotowanie do cwiczeń przedmiotowych, zebranie materiałów do projektów.9
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje8
A-W-3Przygotowanie prezentacji zaliczającej wykłady10
A-W-4Studiowanie literatury technicznej z zakresu inżynieri sanitarnej12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C13_W01Student zna podstawy gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę, odprowadzania ścieków i gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W18ma podstawową wiedzę o relacjach i więziach społecznych oraz zna rządzące nimi prawidłowości w odniesieniu do różnych warunków środowiskowych, zna metody i narzędzia wykorzystywane w przeprowadzaniu badań społecznych i ich zastosowanie w gospodarce przestrzennej, w szczególności zachowań i potrzeb przestrzennych człowieka
GP_1A_W19ma wiedzę na temat zasad i metod kształtowania i lokalizacji obiektów infrastruktury technicznej w skali lokalnej i krajowej, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, rozumie złożoność i zależności funkcjonowania poszczególnych struktur
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami.
Treści programoweT-W-5Systemy kanalizacji lokalnych i zbiorczych. Kanalizacje rozdzielcze - ogólnospławne i półrozdzielcze. Kanalizacje deszczowe.
T-W-1Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna.
T-W-2Ogólne zasady regulacji rzek oraz budowy i lokalizacji urządzeń melioracyjnych, wodnych.
T-W-6Zasady lokalizacji oczyszczlni ścieków. Podstawowe wiadomości z zakresy technologiii oczyszcznia ścieków.
T-W-7Gospodarka odpadami. Systemy zbiórki odpadów.
T-W-8Składowiska, kompostownie, spalarnie - zasady lokalizacji.
T-W-3Zapobieganie zjawiskom ekstremalnym (susze, powodzie). Wyznaczanie i zagospodarowanie stref zagrożenia powodziowego.
T-W-4Systemy wodociągowe. Ujęcia wód podziemnych i powierzchniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykłąd informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganej wiedzy związanej z infrastrukturą sanitacyjną oraz podstawami gospodarowania odpadami
3,0Student: -ma ograniczoną wiedzę z zakresu infrstruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać tylko niektóre elementy sieci sanitacyjnej i obiektów gospodarowania odpadami oraz wskazać tylko wybrane zasady lokalizowania poszczególnych komponentów, rozróżnia tylko niektóre funkcje elementów wymienionej infrastruktury
3,5Student posiada niepełną wiedzę z zakresu infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy lecz w niepełnym stopniu jest w stanie objaśnić ich funckje. Student jest w stanie dobrać zasady lokalizacji tylko do niektórych elementów związanych z dostarczaniem wody, odprowadzeniem ścieków i obiektów gospodarowania odpadami. Rozpoznaje niektóre procesy technologiczne stosowane w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
4,0Student posiada ogólną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
4,5Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna ogólne zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz obiektów gospodarowania odpadami, posiada ogólną wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
5,0Student posiada szeroką wiedzę z zakresu podstawowych elementów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami, potrafi nazwać poszczególne elementy, objaśnić szczegółowo ich funkcję i znaczenie w procesie dostarczenia wody, oczyszczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów. Student zna zasady lokalizacji komponentów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, posiada wiedzę na temat rozwiązań technologicznych stosowanych w procesie uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz gospodarowania odpadami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C13_U01Student stosuje zasady lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej na terenach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U08potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami.
Treści programoweT-P-1Koncepcja zagospodarowania przestrzennego obszaru zlewni z uwzględnieniem sieci wodnej, kanalizacyjnej, opracowania wytycznych stref ochrony przed powodzią.
T-P-2Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów, kompostowania
T-A-3Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami.
T-A-1Źródła obowiązujących aktów prawnych regulujących lokalizację infrastruktury technicznej.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać lokalizaji poszczególnych elementów sieci sanitacyjnej i komponentów obiektów gospodarowania odpadami. Nie korzysta z dostępnych wytycznych, nie jest w stanie przygotować ogólnej koncepcji zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków dla danego obszaru, nie potrafi zaplanować wymaganej infrastruktury w zakresie gospodarowania odpadmi na wyznaczonym obszarze
3,0Student ma ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z wydatną pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, z dużą pomocą potrafi wykonać niektóre szacunki dotyczące zapotrzebowania na wodę
3,5Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować niektóre wytyczne i regulacje, z pomocą nauczyciela umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, gospodarki odpadami z pomocą nauczyciela potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury
4,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i własciwie dobrać (w zależności o warunków) umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać proste szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury
4,5Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, sprawnie potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, umie wskazać dodatkowe rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów.
5,0Student posiada umiejętności w zakresie doboru lokalizacji obiektów infrastruktury sanitacyjnej i gospodarki odpadami na obszarach wiejskich i zurbanizowanych, bardzo sprawne potrafi stosować wytyczne i regulacje, umie własciwie i samodzielnie ocenić stan istniejącej infrastruktury na podstawie dostarczonych danych, potrafi zaplanować i wlaściwie dopasować do panujących warunków umiejscowienie elementów infrastruktury wodociągowej, kanalizacyjnej, potrafi wykonać szacunkowe obliczenia związane z wydajnością planowanej infrastruktury i zadecydować o najkorzystniejszym umiejscowieniu jej elementów, potrafi dobrać dodatkowe lub alternaywne rozwiązania problemów związanych z gospodarką wodno-ściekową i zagospodarowaniem odpadów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_C13_K01Student ma świadomość wpływu lokalizacji i planowania obiektów infrastruktury technicznej w urządzaniu przestrzeni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K04ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami lokalizacji obiektów infrastruktury sanuitacyjnej na obszarach zurbanizowanych i obszarach wiejskich
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej, systemów zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz gospodarki odpadami.
Treści programoweT-P-2Lokalizacja obiektów gospodarki odpadami - spalarnia odpadów, kompostowania
T-A-2Zasady lokalizacji elementów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zasady trasowania sieci
T-W-1Podstawowe definicje i informacje o urządzeniach i systemach wodnych i melioracyjnych. Sposoby zasilania obszarów w wodę: cieki, doliny, zlewnia hydrologiczna.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe, projektowe. praca z podkładami mapowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe, zaliczajace przedmiot
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne, cząstkowe (dwa)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zorientowany w konsekwencjach niewłasciwej lokalizacji infrastruktury sanitacyjnej i gospodarowania odpadami, jest nieaktywny i nie przejawia chęci do pracy indywidualnej i w zespole
3,0Student ma ograniczoną swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole jednak wykazuje małą aktywność w pracy zespołowej
3,5Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę jednak nie jest w stanie samodzielnie ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje aktywność w pracy zespołowej, wykazuje umiarkowaną dbałość o rezultaty wykonywanej pracy
4,0Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, jest zdolny do pracy w zespole i wykazuje dużą aktywność, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami
4,5Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami
5,0Student ma swiadomość wpływu lokalizacji obiektów uciążliwych środowiskowo na warunki bytowania ludzi i ewentualnych konsekwencji błędnych decyzji w tym zakresie, student podejmuje zadaną pracę i jest w stanie samodzielnie lub w zespole ukończyć zadania, sprawnie i aktywnie pracuje w zespole i poza nim, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z regulacjami