Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Historia urbanistyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia urbanistyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych.
C-2Rozwinięcie umiejętności wykonywania szkiców graficznych przedstawiających plany wybranych struktur i założeń urbanistycznych oraz odczytywania graficznego zapisu przestrzeni miejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.1
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.2
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.3
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce3
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.4
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.3
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.2
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.2
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.3
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.2
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2praca samodzielna studenta: studiowanie wskazanych tekstów, przygotowywanie się do zajęć5
A-W-3praca samodzielna studenta: wykonanie szkicownika15
A-W-4praca samodzielna studenta: przygotowanie się do egzaminu10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika wykonanego przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B04_W01
Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne.
GP_1A_W09, GP_1A_W12C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B04_U01
Rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne.
GP_1A_U14C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B04_K01
Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
GP_1A_K08C-2, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2
GP_1A_B04_K02
Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
GP_1A_K09C-1T-W-1, T-W-6, T-W-11, T-W-9, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B04_W01
Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne.
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, nie potrafi wskazać przykładów. Nie potrafi wymienić podstawowych czynników warunkujących kształtowanie miast.
3,0Student posiada elementarną wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje pojedyncze przykłady. Potrafi wymienić podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje podstawowe przykłady. Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Stosuje niektóre pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,0Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje ważniejsze przykłady. Potrafi wymienić i szerzej scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Ogólnie rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,5Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
5,0Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Zestawia, porównuje i ocenia różnego typu układy i zespoły urbanistyczne oraz idee kształtowania miast zaistniałe w historii. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B04_U01
Rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne.
2,0Student nie potrafi rozpoznać podstawowych charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych. Nie potrafi poprawnie wykonać nawet uproszczonych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych ani ich scharakteryzować.
3,0Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi poprawnie wykonać pojedyncze bardzo uproszczone szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych.
3,5Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie pojedyncze proste szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz pokrótce je scharakteryzować.
4,0Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę prostych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować i porównywać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,5Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać i oceniać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
5,0Student z łatwością rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać, oceniać i wyciągać trafne wnioski, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B04_K01
Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
2,0Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,0Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,5Student wykazuje dostateczną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
4,0Student wykazuje stosunkowo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
4,5Student wykazuje dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
5,0Student wykazuje bardzo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
GP_1A_B04_K02
Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
2,0Student nie ma świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
3,0Student wykazuje elementarną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
3,5Student wykazuje średnią świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
4,0Student wykazuje w miarę dużą świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
4,5Student wykazuje wysoką świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
5,0Student ma ugruntowaną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.

Literatura podstawowa

  1. Słodczyk Janusz, Historia planowania i budowy miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2012
  2. Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 1971
  3. Ostrowski Wacław, Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
  4. Chmielewski Jan, Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
  5. Tołwiński Tadeusz, Urbanistyka. t. I-III, PWN, Warszawa, 1952
  6. Benevolo Leonardo, Miasto w dziejach Europy, Krąg, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Giedion Sigfried, Przestrzeń, czas, architektura: narodziny nowej tradycji, PWN, Warszawa, 1968
  2. Czarnecki Witold, Podstawy urbanistyki i architektury. Cz. 1 Urbanistyka, Akademia Techniczno-Rolnicza, Bydgoszcz, 1981
  3. Koch Wilfried, Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa, 2017, (nowe, uzupełnione wydanie)
  4. Szymańska Daniela, Urbanizacja na świecie, PWN, Warszawa, 2007
  5. Paszkowski Zbigniew, Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.2
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.1
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.2
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.3
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce3
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.4
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.3
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.2
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.2
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.3
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.2
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.3
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusjach dydaktycznych30
A-W-2praca samodzielna studenta: studiowanie wskazanych tekstów, przygotowywanie się do zajęć5
A-W-3praca samodzielna studenta: wykonanie szkicownika15
A-W-4praca samodzielna studenta: przygotowanie się do egzaminu10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B04_W01Zna dawne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W09zna dawne i współczesne tendencje i konwencje stylowe w kształtowaniu układów urbanistycznych i ruralistycznych, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i polityczne
GP_1A_W12ma wiedzę na temat zasad kształtowania zespołów urbanistycznych, zna oraz identyfikuje uwarunkowania i czynniki, które mają wpływ na kształtowanie postaci miasta i wsi
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności wykonywania szkiców graficznych przedstawiających plany wybranych struktur i założeń urbanistycznych oraz odczytywania graficznego zapisu przestrzeni miejskiej.
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
S-1Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika wykonanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, nie potrafi wskazać przykładów. Nie potrafi wymienić podstawowych czynników warunkujących kształtowanie miast.
3,0Student posiada elementarną wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje pojedyncze przykłady. Potrafi wymienić podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast.
3,5Student posiada podstawową wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje podstawowe przykłady. Potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Stosuje niektóre pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,0Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje ważniejsze przykłady. Potrafi wymienić i szerzej scharakteryzować podstawowe czynniki warunkujące kształtowanie miast. Ogólnie rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,5Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje ważniejsze pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
5,0Student posiada szerszą wiedzę z zakresu powstawania i rozwoju miast w poszczególnych okresach historycznych, wskazuje liczne przykłady. Zestawia, porównuje i ocenia różnego typu układy i zespoły urbanistyczne oraz idee kształtowania miast zaistniałe w historii. Potrafi z łatwością wymienić i szerzej scharakteryzować czynniki warunkujące kształtowanie miast. Rozumie, definiuje i prawidłowo stosuje pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B04_U01Rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U14rozpoznaje w stopniu podstawowym charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności wykonywania szkiców graficznych przedstawiających plany wybranych struktur i założeń urbanistycznych oraz odczytywania graficznego zapisu przestrzeni miejskiej.
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozpoznać podstawowych charakterystycznych dla poszczególnych okresów historycznych układów urbanistycznych i ruralistycznych. Nie potrafi poprawnie wykonać nawet uproszczonych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych ani ich scharakteryzować.
3,0Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi poprawnie wykonać pojedyncze bardzo uproszczone szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych.
3,5Student rozpoznaje w stopniu podstawowym podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie pojedyncze proste szkice różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz pokrótce je scharakteryzować.
4,0Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę prostych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować i porównywać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
4,5Student dobrze rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać i oceniać, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
5,0Student z łatwością rozpoznaje podstawowe charakterystyczne dla poszczególnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne. Potrafi wykonać poprawnie większą liczbę starannych szkiców różnego typu struktur ośrodków miejskich i założeń urbanistycznych oraz szerzej je scharakteryzować. Potrafi je analizować, porównywać, oceniać i wyciągać trafne wnioski, stosując prawidłowo pojęcia i terminy właściwe dla przedmiotu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B04_K01Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K08jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Rozwinięcie umiejętności wykonywania szkiców graficznych przedstawiających plany wybranych struktur i założeń urbanistycznych oraz odczytywania graficznego zapisu przestrzeni miejskiej.
C-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie szkicownika wykonanego przez studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,0Student wykazuje elementarną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
3,5Student wykazuje dostateczną zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
4,0Student wykazuje stosunkowo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
4,5Student wykazuje dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
5,0Student wykazuje bardzo dużą zdolność do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B04_K02Ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K09ma świadomość ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z wiedzą z zakresu historii powstawania miast w Europie i w Polsce od starożytności do XX w. Zrozumienie procesów rozwoju form i koncepcji urbanistycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu urbanistyki. Literatura przedmiotu.
T-W-6Urbanistyka okresu renesansu. Plany miast idealnych i realizacje.
T-W-11Urbanistyka w okresie międzywojennym - teoria i praktyka.
T-W-9Urbanistyka w dobie rewolucji przemysłowej.
T-W-4Urbanistyka starożytnych Rzymian.
T-W-2Osadnictwo w epokach prehistorycznych.
T-W-7Urbanistyka epoki baroku w Europie.
T-W-8Urbanistyka monarchii europejskich k. XVIII- XIX w.
T-W-5Osady i miasta okresu średniowieczna w Europie zachodniej oraz w Polsce
T-W-10Urbanistyka przełomu XIX i XX w. - nowe idee w kształtowaniu miast.
T-W-12Urbanistyka totalitaryzmu. Idee miast socjalistycznych.
T-W-3Urbanistyka antycznej Gracji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe – przygotowanie przez studenta szkicownika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
3,0Student wykazuje elementarną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
3,5Student wykazuje średnią świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
4,0Student wykazuje w miarę dużą świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
4,5Student wykazuje wysoką świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.
5,0Student ma ugruntowaną świadomości ciągłości kulturowej przestrzeni i znaczenia tożsamości miejsca.