Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,50,60zaliczenie
laboratoriaL1 25 1,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie najważniejszych pojęć i praw fizyki oraz ich zastosowań w życiu codziennym.
C-2Przeliczanie jednostkek wielokrotnych i podwielokrotnych na jednostki podstawowe układu SI oraz pozaukładowych na SI.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Jednostki układu SI - przeliczanie z innych układów oraz jednostek wielokrotnych i podwielokrotnych na podstawowe. Sprawdzian ze znajomości jednostek.4
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna, refraktometr Abbego, stalagmometr, wiskozymetr, kolorymetr); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu.20
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
25
wykłady
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana.2
T-W-2Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.2
T-W-3Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.2
T-W-4Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.2
T-W-5Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.4
T-W-6Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.4
T-W-7Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Samodzielne studiowanie wybranych zagadnień i przygotowanie do zaliczenia.20
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu.20
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdania.
S-3Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B06_W01
Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
GP_1A_W04C-1T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B06_U01
Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
GP_1A_U01C-1, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-5M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP_1A_B06_K01
Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
GP_1A_K02, GP_1A_K05C-3T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-1M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B06_W01
Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B06_U01
Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP_1A_B06_K01
Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki pod red. Elżbiety Skórskiej, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, III
  2. Skorko M., Fizyka, PWN, Warszawa, 1973

Literatura dodatkowa

  1. Skórska E., Fizyka w zadaniach, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2005
  2. Hewitt P.G., Fizyka wokół nas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Jednostki układu SI - przeliczanie z innych układów oraz jednostek wielokrotnych i podwielokrotnych na podstawowe. Sprawdzian ze znajomości jednostek.4
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna, refraktometr Abbego, stalagmometr, wiskozymetr, kolorymetr); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu.20
T-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana.2
T-W-2Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.2
T-W-3Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.2
T-W-4Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.2
T-W-5Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.4
T-W-6Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.4
T-W-7Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Samodzielne studiowanie wybranych zagadnień i przygotowanie do zaliczenia.20
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach i zaliczeniu.20
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu przy wykorzystaniu e-platformy oraz zalecanej literatury.40
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B06_W01Student zna najważniejsze pojęcia i prawa fizyki, w szczególności dotyczące energii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_W04ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii, biologii i informatyki przydatną do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu GP
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych pojęć i praw fizyki oraz ich zastosowań w życiu codziennym.
Treści programoweT-W-3Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.
T-W-7Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.
T-W-4Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.
T-W-2Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.
T-W-6Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.
T-W-5Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B06_U01Student rozróżnia rodzaje energii; potrafi obserwować i interpretować najważniejsze zjawiska fizyczne w życiu codziennym za pomocą praw fizyki. Umie zastosować odpowiednie jednostki układu SI do opisu poszczególnych wielkości fizycznych, a także potrafi przeliczać jednostki pozaukładowe na jednostki SI, a jednostki wielokrotne i podwielokrotne na podstawowe. Potrafi wykonać pomiary wybranych wielkości fizycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP
Cel przedmiotuC-1Poznanie najważniejszych pojęć i praw fizyki oraz ich zastosowań w życiu codziennym.
C-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Treści programoweT-W-3Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.
T-W-7Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.
T-W-2Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.
T-W-6Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.
T-W-5Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z użyciem komputera, pokazy, animacje, symulacje zjawisk fizycznych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdania.
S-1Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP_1A_B06_K01Student potrafi pracować w zespole i ma świadomość uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP_1A_K02potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych
GP_1A_K05potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu fizyki do analizowania i wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych.
Treści programoweT-W-3Energia mechaniczna, w tym akustyczna. Praktyczne wykorzystanie energii mechanicznej. Dźwięk i jego opis fizyczny. Krzywa słyszalności ucha ludzkiego. Hałas, pomiar, panele dźwiękochłonne.
T-W-7Energia jądrowa, radioizotopy, dozymetria, reaktor i elektrownia jądrowa.
T-W-4Energia cieplna; pojęcie ciepła i temperatury, ciepło właściwe, ciepło przemiany fazowej. Bilans cieplny. Właściwości termiczne wody. Zasady termodynamiki.
T-W-1Fizyka jako podstawa inżynierii. Działy fizyki. Podstawowe pojęcia. Wielkości fizyczne i ich jednostki, układ SI, jednostki podstawowe, pochodne, wielokrotne i podwielokrotne, pozaukładowe i ich zamiana.
T-W-2Wielkości wektorowe i skalarne oraz działania na nich, przykłady. Praca jako iloczyn skalarny siły i przesunięcia. Energia - określenie, zasada zachowania, rodzaje, przemiany, sprawność przemian energii. Rodzaje energii. Moc.
T-W-6Energia promienista. Fale elektromagnetyczne i ich zastosowanie. Promieniowanie słoneczne, charakterystyka i wykorzystanie. Światło i wielkości fotometryczne. Wybrane przyrządy pomiarowe. Oddziaływanie światła na materię: odbicie, załamanie, absorpcja, transmisja, rozproszenie.
T-W-5Energia elektryczna. Elektryczne właściwości materii, oddziaływanie elektrostatyczne, pole elektryczne; prąd elektryczny i prawa z nim związane; rezystancja. Praca prądu elektrycznego, wartości skuteczne. Pomiary energii elektrycznej, moc urządzeń.
T-L-2Zapoznanie się z wybranymi przyrządami fizycznymi (luksomierz, licznik energii elektrycznej, suwmiarka, waga analityczna, refraktometr Abbego, stalagmometr, wiskozymetr, kolorymetr); wyznaczanie wybranych wielkości fizycznych przy ich wykorzystaniu.
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych. Zasady opracowania wyników pomiarów i sporządzania sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Podział na zespoły. Jednostki układu SI - przeliczanie z innych układów oraz jednostek wielokrotnych i podwielokrotnych na podstawowe. Sprawdzian ze znajomości jednostek.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceny ze sprawdzianów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdania.
S-1Ocena formująca: Aprobata, permenentne sprawdzanie postępu podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie osiągnął efektu kształcenia.
3,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dostatecznym.
3,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dość dobrym.
4,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu dobrym.
4,5Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu ponad dobrym.
5,0Student osiągnął efekt kształcenia w stopniu bardzo dobrym.