Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem i ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem i ekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska.
C-2Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.9
T-W-2Dwa krótkie zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Konsultacje z wykładowcą1
A-W-2samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów5
A-W-3Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń9
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_W01
Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko.
MBM_1A_W12C-1, C-3T-W-1M-3, M-1, M-2S-1
MBM_1A_C25_W02
Student jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
MBM_1A_W12C-2, C-1, C-3T-W-1M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_U01
Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
MBM_1A_U05, MBM_1A_U10C-2, C-1, C-3T-W-1M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C25_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko.
MBM_1A_K02C-1, C-3T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_W01
Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko.
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko.
3,0Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska.
3,5Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko.
5,0Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko.
MBM_1A_C25_W02
Student jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach.
3,0Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Słabo zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem.
4,0Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.
4,5Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Bardzo dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_U01
Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
2,0Student nie potrafi określić wpływu emisji zanieczyszczeń na środowisko, nie umie ocenić przydatności technologii ograniczających te emisje. Nie umie scharakteryzować systemów zarządzania środowiskowego.
3,0Student potrafi pobieżnie określić wpływ niektórych zanieczyszczeń na środowisko oraz pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi pobieżnie określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem
4,0Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem
4,5Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę.
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C25_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko.
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Banaszak J., Wiśniewski H., Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2005
  2. Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska, część 1, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  3. Poskrobko B. (red.), Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Nierzwicki W., Zarządzanie środowiskowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1998, wydanie trzecie
  3. Kowal A.P., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003, wydanie czwarte
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007, wydanie czwarte

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.9
T-W-2Dwa krótkie zaliczenia pisemne w formie testu i kilku pytań sprawdzających - jedno w połowie semestru, drugie na koniec semestru1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje z wykładowcą1
A-W-2samodzielna praca z literaturą - uzupełnienie wiedzy o zagadnienia wskazane w trakcie wykładów5
A-W-3Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń9
A-W-4uczestnictwo w zajęciach10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_W01Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia oraz objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W12ma wiedzę pozwalającą zrozumieć pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych przemysłu maszynowego, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna elementy prawa pracy oraz problematykę zatrudnienia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych systemów funkcjonujących w przyrodzie. Nie potrafi wskazać źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska, jak i nie zna wpływu tych zanieczyszczeń na środowisko.
3,0Student słabo opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska.
3,5Student potrafi definiować podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń oraz częścowo zna ich wpływ na środowisko.
4,0Student dobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie. Wskazuje większość głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz zna ich wpływ na środowisko.
4,5Student dobrze opanował podstawowe systemy funkcjonujące w przyrodzie. Potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi wymienić i scharakteryzować główne zanieczyszczenia środowiska oraz objaśnić ich wpływ na środowisko.
5,0Student bardzo bobrze opanował podstawy funkcjonowania systemów w przyrodzie, wskazuje źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować te zanieczyszczenia i objaśnić ich niekorzystny wpływ na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_W02Student jest w stanie wymienić i kótko opisać podstawowe procesy wykorzystywane do oczyszczania gazów odlotowych, oczyszczania ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Student potrafi opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W12ma wiedzę pozwalającą zrozumieć pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne wybranych procesów produkcyjnych przemysłu maszynowego, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna elementy prawa pracy oraz problematykę zatrudnienia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie wymienić podstawowych procesów wykorzystywanych do oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz nie zna urządzeń wykorzystywanych w tych procesach.
3,0Student potrafi wymienić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz słabo zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Słabo zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi wymienić i wyjaśnić niektóre procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach. Zna niektóre systemy zarządzania środowiskiem.
4,0Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.
4,5Student dobrze opanował większość podstawowych procesów oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów oraz zna urządzenie wykorzystywane w tych procesach. Potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.
5,0Student bardzo dobrze opanował podstawowe procesy oczyszczania gazów odlotowych, ścieków i unieszkodliwiania odpadów. Zna urządzenia wykorzystywane w tych procesach, potrafi scharakteryzować skuteczność tych urządzeń oraz wyjaśnić zasadę ich działania. Bardzo dobrze potrafi opisać systemy zarządzania środowiskiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_U01Student potrafi określać wpływ emisj zanieczyszczeń na środowisko oraz ocenić przydatność technologii ograniczających te emisje. Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student poszerza swoją wiedzę, studiując literaturę związaną ze wskazanym tematem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z koncepcją zarządzania środowiskowego i instrumentami wykorzystywanymi w tym zarządzaniu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić wpływu emisji zanieczyszczeń na środowisko, nie umie ocenić przydatności technologii ograniczających te emisje. Nie umie scharakteryzować systemów zarządzania środowiskowego.
3,0Student potrafi pobieżnie określić wpływ niektórych zanieczyszczeń na środowisko oraz pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem.
3,5Student potrafi pobieżnie określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie pobieżnie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem
4,0Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających emisje. Umie scharakteryzować niekóre systemy zarządzania środowiskiem
4,5Student dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę.
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić wpływ zanieczyszczeń na środowisko oraz umie ocenić przydatności technologii oczyszczających te emisje. Potrafi scharakteryzować systemy zarządzania środowiskiem oraz poszerza swoja wiedze studiując literaturę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C25_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami funkcjonowania systemów naturalnych, problemami związanymi z degradacją środowiska oraz możliwościami przeciwdziałania obciążeniom środowiska.
C-3Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Zdefiniowanie pojęć: ekologia, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskowe. Podstawowe pojęcia związane z ekologią: organizm, populacja (stosunki między populacjami), biocenoza, ekosystem itp. Procesy zachodzące w biosferze. Różnorodność biologiczna i krajobrazowa. Formy ochrony przyrody. Degradacja środowiska. Źródła zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego. Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń. Lokalne i globalne skutki emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Przykładowe sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń do atmosfery (np. odpylanie, odsiarczanie). Rola zieleni w ochronie czystości powietrza atmosferycznego. Źródła zanieczyszczeń i skutki degradacji wody. Klasyfikacja ścieków. Sposoby oczyszczania ścieków. Zanieczyszczenie gleby. Definicja i klasyfikacja odpadów. Zasady postępowania z odpadami: gromadzenie, segregacja, składowanie, wykorzystanie do celów przemysłowych. Postępowanie z odpadami niebezpiecznymi. Ochrona przed hałasem i wibracjami. Koncepcja zrównoważonego rozwoju. Technologie bezodpadowe i zasady czystej produkcji. Odnawialne źródła energii. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001: EMAS, FSC. Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzajace opanowanie materiału - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,0Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
3,5Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,0Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
4,5Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko
5,0Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko