Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy automatyki i robotyki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechanika i budowa maszyn
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy automatyki i robotyki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Grudziński <marek.grudzinski@zut.edu.pl>, Paweł Herbin <Pawel.Herbin@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>, Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 2,10,38zaliczenie
wykładyW6 20 2,90,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu procesów i technik wytwarzania
W-2Znajomość algebry i analizy matematycznej w stopniu podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 22
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.2
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.2
T-L-9Zaliczenie końcowe.1
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.2
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.2
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.1
T-W-4Podział regulatorów.1
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.1
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.3
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).2
T-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-11Podstawy programowania robotów.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.10
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia czwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
53
wykłady
A-W-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.22
A-W-2Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.30
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
72

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
M-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
MBM_1A_W01C-3, C-4, C-5T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1
MBM_1A_C21_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
MBM_1A_W03C-3, C-1, C-2T-W-8, T-W-10, T-W-11M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
MBM_1A_U04, MBM_1A_U05, MBM_1A_U09, MBM_1A_U15C-3, C-2, C-4, C-5T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MBM_1A_C21_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
MBM_1A_K01, MBM_1A_K02C-3, C-1T-W-8, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_W01
Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
MBM_1A_C21_W02
Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_U01
Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MBM_1A_C21_K01
Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.

Literatura podstawowa

  1. Kowal J., Podstawy automatyki, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2004
  2. Mikulski J., Podstawy automatyki - liniowe układy regulacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001
  3. Honczarenko J., Roboty przemysłowe. Budowa i zastosowanie., WNT, Warszawa, 2004
  4. Urbaniak A., Podstawy automatyki, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2007, 978-83-7143-335-1

Literatura dodatkowa

  1. Morecki A., Knapczyk J., Kędzior K., Teoria mechanizmów i manipulatorów., WNT, Warszawa, 2001
  2. Bodo H., Gerth W., Popp K., Mechatronika - komponenty, metody, przykłady., PWN, Warszawa, 2001
  3. Legierski T., Kasprzyk J., Wyrwał J., Hajda J., Programowanie sterowników PLC., Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1998
  4. Misiurewicz P., Układy automatyki cyfrowej, Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1987, 83-02-01230-0

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie zasad BHP, zapoznanie studentów z planem zajęć i wymaganiami.1
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)1
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.2
T-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.2
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line2
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 22
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.2
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.2
T-L-9Zaliczenie końcowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.2
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.2
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.1
T-W-4Podział regulatorów.1
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.1
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.3
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).2
T-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.2
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.2
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.2
T-W-11Podstawy programowania robotów.2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury i instrukcji.10
A-L-2Opracowanie indywidualnych (lub grupowych) sprawozdań laboratoryjnych.18
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia czwiczeń laboratoryjnych10
A-L-4uczestnictwo w zajęciach15
53
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.22
A-W-2Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć.30
A-W-3uczestnictwo w zajęciach20
72
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C21_W01Zdobycie uporządkowane wiedzy na temat podstawowych pojęć automatyki, działania układów automatycznej regulacji, podstawowych technik badań i projektowania układów regulacji, projektowanie i analizowanie układów sterowania cyfrowego, ze szczególnym uwzględnieniem sterowników programowalnych PLC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W01ma wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-9Napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy.
T-W-3Badanie stabilności i jakości regulacji. Kryterium stabilności Hurwitza i Nyquista.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.
T-W-4Podział regulatorów.
T-W-5Przewidywanie przyszłych stanów i procesów w automatyce.
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-11Podstawy programowania robotów.
T-W-2Metody opisu podstawowych elementów automatyki. Transmitancja operatorowa i częstotliwościowa.
T-W-6Układy automatyki cyfrowej. Elementy logiczne. Cyfrowe bloki funkcjonalne. Projektowanie układów przełączających. Projektowanie układów cyfrowych - przykłady.
T-W-7Sterowniki programowalne PLC (konstrukcja, zasady i języki programowania, zasady projektowania algorytmów sterownia).
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna główne zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna podstway budowy, zasady działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania.
3,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna podstawowe pojęcia dotyczące układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,0Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna podstawowe zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Zna postawowe zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
4,5Zna podstawowe rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC. Ich budowy i charakterystyki. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
5,0Zna rodzaje i struktury układów sterowania oraz elementy układu regulacji. Zna zagadnienia stabilności układów regulacji. Zna zagadnienia związane z projektowaniem liniowych układów regulacji w dziedzinie częstotliwości. Zna budowę, zasadę działania oraz metody doboru nastaw sterowników PID. Ma podstawową wiedzę nt. sterowników PLC, ich budowy i charakterystyki oraz możliwości wykorzystania. Zna zagadnienia regulacji predykcyjnej – zasada działania i zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C21_W02Zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat budowy i funkcjonowania robotów przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_W03ma podstawową wiedzę z pokrewnych kierunków studiów takich jak: inżynieria materiałowa, automatyka i robotyka, elektrotechnika i elektronika, informatyka, zarządzanie i inżynieria produkcji
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-10Chwytaki i ich zastosowania.
T-W-11Podstawy programowania robotów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Zna podstawowe rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna podstawy budowy chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
3,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne oraz serwomechanizmy stosowane w robotyce. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna podstawowe zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
4,5Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich głowne cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych metodą off line.
5,0Zna rodzaje robotów przemysłowych - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy budowy. Zna zagadnienie kinematyki i dynamiki robotów. Zna napędy, sterowanie pozycyjne, serwomechanizmy stosowane w robotyce, ich budowę i zasadę działąnia. Zna budowę chwytaków i ich zastosowania. Zna podstawy programowania robotów przemysłowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C21_U01Student potrafi rozwiązać zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii mechanicznej posługując się słownictwem technicznym
MBM_1A_U05ma umiejętność samokształcenia - samodzielnego poszukiwania informacji i analizowania poznanych zagadnień
MBM_1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
MBM_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla obszaru inżynierii mechanicznej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-2Zapoznanie z budową i sterowaniem robotów przemysłowych.
C-4Opanowanie teoretycznych i praktycznych umiejętności projektowania (syntezy i analizy) złożonych układów automatyki cyfrowej.
C-5Zapoznanie z budową i działaniem sterowników PLC oraz opanowanie podstaw ich programowania.
Treści programoweT-L-4Efektory robotów przemysłowych, budowa i zastosowanie.
T-L-3Robotyzacja na przykładzie robotów AM80, Fanuc F420S oraz Kuka KR 125.
T-L-2Automatyzacja (na przykładzie obrabiarek znajdujących się na hali technologicznej ITM)
T-L-5Idea programowania robotów przemysłowych metodą off-line
T-L-6Analiza stabilności i jakości układu regulacji przy wykorzystaniu programu Matlab/Simulink 2
T-L-7Synteza układów automatyki cyfrowej przeprowadzona w programie Multisim 11.
T-L-8Analiza i badanie funkcji logicznych zaimplementowanych w sterowniku PLC.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki.
3,5Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. Omówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania.
4,0Student potrafi rozwiązać typowe zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
4,5Student potrafi rozwiązać proste zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
5,0Student potrafi rozwiązać wskazane zadanie z zakresu automatyki i robotyki. mówić i przedstawić kolejne etapy realizacji zadania oraz alternatywne metody rozwiązania zadania (jeśli występują).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMBM_1A_C21_K01Student ma świadomość wpływu automatyki i robotyki na procesy produkcyjne oraz wytwarzane w ramach tych procesów wyroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMBM_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
MBM_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawami automatyki, sterowania i automatycznej regulacji.
C-1Zapoznanie studentów z istotą robotyzacji oraz przesłankami stymulującymi rozwój robotyzacji.
Treści programoweT-W-8Rodzaje robotów - ich cechy charakterystyczne oraz główne elementy składowe.
T-W-1Podstawowe pojęcia automatyki. Elementy otwartych układów sterowania i zamkniętych układów regulacji, sprzężenie zwrotne. Cel regulacji i przykłady rzeczywistych układów regulacji.
Metody nauczaniaM-2Laboratorium: pokaz i demonstracja, realizacja przez studentów ćwiczeń laboratoryjnych.
M-1Wykład informacyjny z elementami konwersatoryjnymi. Wyjaśnienie występujących zjawisk i problemów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej lub ustnej obejmujące zagadnienia realizowane w trzkcie zajęć laboratoryjnych i wykładowych.
S-2Ocena formująca: Ocena wybranych osiągnięć studenta realizowana w trakcie wprowadzenia do zajęć laboratoryjnych lub w trakcie ich trwania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe spełnia kryteriów na ocenę 3,0
3,0Student zna rolę automatyki i robotyki w przemyśle.
3,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student ma świadomość roli automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych.
4,5Student ma kompetencje w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student ma pełną świadomość wpływu automatyki i robotyki na funkcjonowanie procesów produkcyjnych oraz wytwarzanych w wtych procesach wyrobów.