Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Aplikacje internetowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje internetowe
Specjalność Inżynieria oprogramowania
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Izabela Rejer <irejer@wi.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Czapiewski <Piotr.Czapiewski@zut.edu.pl>, Artur Karczmarczyk <Artur.Karczmarczyk@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>, Maciej Poliwoda <Maciej.Poliwoda@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 18 1,50,50zaliczenie
wykładyW7 18 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Programowanie 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy stron internetowych
C-2Ukształtowanie rozumienia podstawowych pojęć związanych ze środowiskiem WWW
C-3Ukształtowanie umięjętności budowy prostych aplikacji internetowych, z położeniem głównego nacisku na wysoki poziom interaktywności aplikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1HTML i CSS: Założenie konta na serwerze HTTP. Utworzenie zestawu stron (HTML) powiązanych systemem linków. Utworzenie zestawu arkuszy stylów dla tworzonej witryny, wraz z arkuszami przeznaczonymi dla menu stron (CSS).2
T-L-2Realizacja apliakcji w JavaScript i DOM API: odczytywanie zawartości elementów, dynamiczne tworzenie elementów, wyszukiwanie elementów, modyfikacja stylów elementów, odczytywanie i walidacja danych w formualrzach.2
T-L-3Realizacja gry w JavaScript (układanie Puzzli) z użyciem mechanizmu Drag and Drop2
T-L-4Budowa aplikacji klienckiej REST z użyciem XMLHttpRequest API.2
T-L-5Projekt interfejsu użytkownika aplikacji webowej. Mini projekt aplikacji webowej w Angular Framework4
T-L-6Programowanie backend. Front controller. Mapowanie obiektowo relacyjne. Szablony. Zarządzanie sesjami, rejestracja, uwierzytelnianie, uprawnienia2
T-L-7Zaawansowane programowanie backend: Programowanie obiektowe, interfejsy, traits. REST API server.2
T-L-8Aplikacje webowe z wykorzystaniem frameworków. Serwer REST API z wykorzystaniem frameworka. Komendy konsolowe. Cron2
18
wykłady
T-W-1HTML: Języki znaczników; struktura dokumentu; meta dane; media a prawo autorskie, optymalizacja grafiki dla WWW, hiperłącza, znaczniki semantyczne i formatujące; odnośniki, listy i tabele; obsługa formularzy; reguły walidacji; zasady tworzenia stron WWW1
T-W-2CSS: Podstawowe definicje; integracja stylów z dokumentem; składnia CSS, budowa reguły stylu; rodzaje selektorów, zasady kaskadowości, CSS: box model, reguły pozycjonowania elementów serwisu1
T-W-3Architektura aplikacji internetowych: komunikacja klient-server, zadania klienta i serwera WWW; protokół HTTP; struktura komunikatu HTTP; protokół HTTPS; zmienne cookies; podstawowe standardy; IETF oraz W3C; SEO Model aplikacji internetowej, środowiska komponentowe, wzorce projektowe;1
T-W-4Język skryptowe wykorzystywane w środowisku przeglądarki WWW: Geneza powstania i historia rozwoju. Standaryzacja i wersje języka. Osadzanie skryptów w dokumentach HTML. Składnia i semantyka języka: instrukcje, zmienne (definiowanie, zasięg), typy danych (proste i referencyjne), literały, funkcje (deklaracje, wyrażenia funkcyjne, przeciążanie, obiekt this), komentarze, wyrażenia regularne. Definiowanie, wykrywanie i usuwanie właściwości obiektów, rodzaje właściwości, atrybuty właściwości. Konstruktory. Prototypy, modyfikowanie prototypów, prototypy wbudowanych obiektów.2
T-W-5Przegląd przeglądarkowych interfejsów programistycznych WebAPI: Document Object Model API – tworzenie, modyfikacja i usuwanie elementów dokumentu; metody selekcji elementów; manipulacja stylami; obsługa zdarzeń. XMLHttpRequest API – wysyłanie żądań HTTP, żądania synchroniczne i asynchroniczne. Manipulacja grafiką: Canvas API, WebGL. Drag and drop API. Interfejsy obsługi treści audio i wideo. Przechowywanie danych – Lacal Storage API. Geolokalizacja – Geolocation API.2
T-W-6Podstawy programowanie backend - składnia, semantyka, tablice, operatory, zmienne i stałe, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje, parametry, zwracanie wartości przez referencję, system plików, PHP i Web (POST, GET, cookies, sesje)2
T-W-7Zaawansowane programowanie backend - programowanie obiektowe, stałe, dziedziczenie, type hinting, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, interfejsy, traits, ORM2
T-W-8Frameworki do budowy aplikacji typu Single Page: Załażenia i struktura platformy na przykładzie wybranej platformy. Narzędzia wspomagające budowę i uruchamiania aplikacji. Konfiguracja projektu. Pojęcie komponentu. Definiowanie komponentów. Style i szablony komponentów. Wiązania danych. Dwukierunkowe wiązania danych. Dodawania stylów do elementów. Tworzenie komponentów interfejsu użytkownika. Usługi i wstrzykiwania zależności. Routing w aplikacji. Wywołania HTTP. Stosowanie formularzy, walidacja formularzy. Ładowanie plików na serwer. Podstawy techniki i narzędzi debugowania i testowania aplikacji SPA.2
T-W-9Projektowanie interfejsów użytkownika aplikacji WWW (standardy i wzorce projektowania, architektura i modele przepływu informacji, techniki modelowania, narzędzia do prototypowania)2
T-W-10Protokół HTTP i wprowadzenie do frameworków, aplikacje we frameworkach vs aplikacja "od zera" (izolacja warstwy widoku, izolacja logiki aplikacji, front controller, szablony), instalacja i konfiguracja frameworka Pierwsza strona we frameworku, kontroler, routing, szablony - 2h Baza danych – ORM, debugowanie SQL, DQL, relacje, lazy loading, join, formularze i walidacja, użytkownicy i system uprawnień, Komendy konsolowe, testy jednostkowe, automatyczne testy funkcjonalne, usługi, tworzenie serwera REST, scaffolding, moduły admin2
T-W-11Hybrydowe aplikacje mobilne – instalacja, platformy, pluginy, użycie API urządzenia (geolokalizacja, kompas, kamera, bateria, akcelerometr), merges, debugowanie w Chrome, usługi automatyzacji budowania aplikacji1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Praca własna nad tworzonymi witrynami internetowymi.18
A-L-3Zaliczenie2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza i wykonanie we własnym zakresie przykładów prezentowanych na wykładzie.20
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadania zdefiniowanego na poprzedzających laboratoriach
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie ustnej lub w formie pisemnego testu złożonego z pytań otwartych
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratoriów - w formie prezentacji przygotowanej witryny internetowej (zaliczenie obejmuje również kody przygotowanych skryptów)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.11.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien być w stanie scharakteryzować sposób działania architektury klient - serwer w środowisku internetowym, opisać działanie podstawowych protokołów sieciowych, wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych, scharakteryzować wybrane środowiska do budowy aplikacji internetowych (po stronie klienta oraz serwera)
I_1A_W04C-2T-W-2, T-W-8, T-W-6, T-W-11, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-10M-1, M-2, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_D02.11.3_U01
Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować witrynę internetową pozwalającą na prezentację wybranych treści w Internecie, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi witryny przez użytkownika.
I_1A_U09, I_1A_U10C-1, C-3T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-6M-3, M-4, M-5S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.11.3_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien być w stanie scharakteryzować sposób działania architektury klient - serwer w środowisku internetowym, opisać działanie podstawowych protokołów sieciowych, wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych, scharakteryzować wybrane środowiska do budowy aplikacji internetowych (po stronie klienta oraz serwera)
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z programowaniem aplikacji internetowych
3,0Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z programowaniem aplikacji internetowych
3,5Student jest w stanie opisać podstawowe etapy budowy stron internetowych
4,0Student jest w stanie zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, czyli jest w stanie rozwiązać postawione przed nim zadanie za pomocą wskazanej technologii internetowej
4,5Student jest w stanie dokonać analizy porównawczej różnych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych
5,0Student jest w stanie dokonać oceny wskazanych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych pod kątem ich adekwatności do postawionego przed nim zadania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_D02.11.3_U01
Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować witrynę internetową pozwalającą na prezentację wybranych treści w Internecie, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi witryny przez użytkownika.
2,0Student nie jest w stanie stworzyć prostej witryny internetowej
3,0Student jest w stanie stworzyć prostą witrynę internetową
3,5Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych
4,0Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji
4,5Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, pozwalającą na przeprowadzenie poprawnej walidacji danych wprowadzanych przez użytkowników
5,0Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, pozwalającą na przeprowadzenie poprawnej walidacji danych wprowadzanych przez użytkowników oraz jest w stanie uatrakcyjnić witrynę pod względem wizualnym oraz zwiększyć intuicyjność obsługi witryny

Literatura podstawowa

  1. Yakov Fain, Anton Moiseev, Angular 2. Programowanie z użyciem języka TypeScript, Helion, 2017
  2. Matthew MacDonald, HTML5. Nieoficjalny podręcznik, Helion, 2014
  3. Matt Zandstra, PHP. Obiekty, wzorce, narzędzia, Helion, Gliwice, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Chuck Hudson, Tom Leadbetter, HTML5. Podręcznik programisty, Helion, 2013
  2. Nicholas C. Zakas, JavaScript. Zasady programowania obiektowego, Helion, 2014
  3. Zend PHP Certification Study Guide (Developer's Library), Zend Technologies, 2017, at: http://www.zend.com/en/services/certification/php-certification-study-guide

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1HTML i CSS: Założenie konta na serwerze HTTP. Utworzenie zestawu stron (HTML) powiązanych systemem linków. Utworzenie zestawu arkuszy stylów dla tworzonej witryny, wraz z arkuszami przeznaczonymi dla menu stron (CSS).2
T-L-2Realizacja apliakcji w JavaScript i DOM API: odczytywanie zawartości elementów, dynamiczne tworzenie elementów, wyszukiwanie elementów, modyfikacja stylów elementów, odczytywanie i walidacja danych w formualrzach.2
T-L-3Realizacja gry w JavaScript (układanie Puzzli) z użyciem mechanizmu Drag and Drop2
T-L-4Budowa aplikacji klienckiej REST z użyciem XMLHttpRequest API.2
T-L-5Projekt interfejsu użytkownika aplikacji webowej. Mini projekt aplikacji webowej w Angular Framework4
T-L-6Programowanie backend. Front controller. Mapowanie obiektowo relacyjne. Szablony. Zarządzanie sesjami, rejestracja, uwierzytelnianie, uprawnienia2
T-L-7Zaawansowane programowanie backend: Programowanie obiektowe, interfejsy, traits. REST API server.2
T-L-8Aplikacje webowe z wykorzystaniem frameworków. Serwer REST API z wykorzystaniem frameworka. Komendy konsolowe. Cron2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1HTML: Języki znaczników; struktura dokumentu; meta dane; media a prawo autorskie, optymalizacja grafiki dla WWW, hiperłącza, znaczniki semantyczne i formatujące; odnośniki, listy i tabele; obsługa formularzy; reguły walidacji; zasady tworzenia stron WWW1
T-W-2CSS: Podstawowe definicje; integracja stylów z dokumentem; składnia CSS, budowa reguły stylu; rodzaje selektorów, zasady kaskadowości, CSS: box model, reguły pozycjonowania elementów serwisu1
T-W-3Architektura aplikacji internetowych: komunikacja klient-server, zadania klienta i serwera WWW; protokół HTTP; struktura komunikatu HTTP; protokół HTTPS; zmienne cookies; podstawowe standardy; IETF oraz W3C; SEO Model aplikacji internetowej, środowiska komponentowe, wzorce projektowe;1
T-W-4Język skryptowe wykorzystywane w środowisku przeglądarki WWW: Geneza powstania i historia rozwoju. Standaryzacja i wersje języka. Osadzanie skryptów w dokumentach HTML. Składnia i semantyka języka: instrukcje, zmienne (definiowanie, zasięg), typy danych (proste i referencyjne), literały, funkcje (deklaracje, wyrażenia funkcyjne, przeciążanie, obiekt this), komentarze, wyrażenia regularne. Definiowanie, wykrywanie i usuwanie właściwości obiektów, rodzaje właściwości, atrybuty właściwości. Konstruktory. Prototypy, modyfikowanie prototypów, prototypy wbudowanych obiektów.2
T-W-5Przegląd przeglądarkowych interfejsów programistycznych WebAPI: Document Object Model API – tworzenie, modyfikacja i usuwanie elementów dokumentu; metody selekcji elementów; manipulacja stylami; obsługa zdarzeń. XMLHttpRequest API – wysyłanie żądań HTTP, żądania synchroniczne i asynchroniczne. Manipulacja grafiką: Canvas API, WebGL. Drag and drop API. Interfejsy obsługi treści audio i wideo. Przechowywanie danych – Lacal Storage API. Geolokalizacja – Geolocation API.2
T-W-6Podstawy programowanie backend - składnia, semantyka, tablice, operatory, zmienne i stałe, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje, parametry, zwracanie wartości przez referencję, system plików, PHP i Web (POST, GET, cookies, sesje)2
T-W-7Zaawansowane programowanie backend - programowanie obiektowe, stałe, dziedziczenie, type hinting, polimorfizm, klasy abstrakcyjne, interfejsy, traits, ORM2
T-W-8Frameworki do budowy aplikacji typu Single Page: Załażenia i struktura platformy na przykładzie wybranej platformy. Narzędzia wspomagające budowę i uruchamiania aplikacji. Konfiguracja projektu. Pojęcie komponentu. Definiowanie komponentów. Style i szablony komponentów. Wiązania danych. Dwukierunkowe wiązania danych. Dodawania stylów do elementów. Tworzenie komponentów interfejsu użytkownika. Usługi i wstrzykiwania zależności. Routing w aplikacji. Wywołania HTTP. Stosowanie formularzy, walidacja formularzy. Ładowanie plików na serwer. Podstawy techniki i narzędzi debugowania i testowania aplikacji SPA.2
T-W-9Projektowanie interfejsów użytkownika aplikacji WWW (standardy i wzorce projektowania, architektura i modele przepływu informacji, techniki modelowania, narzędzia do prototypowania)2
T-W-10Protokół HTTP i wprowadzenie do frameworków, aplikacje we frameworkach vs aplikacja "od zera" (izolacja warstwy widoku, izolacja logiki aplikacji, front controller, szablony), instalacja i konfiguracja frameworka Pierwsza strona we frameworku, kontroler, routing, szablony - 2h Baza danych – ORM, debugowanie SQL, DQL, relacje, lazy loading, join, formularze i walidacja, użytkownicy i system uprawnień, Komendy konsolowe, testy jednostkowe, automatyczne testy funkcjonalne, usługi, tworzenie serwera REST, scaffolding, moduły admin2
T-W-11Hybrydowe aplikacje mobilne – instalacja, platformy, pluginy, użycie API urządzenia (geolokalizacja, kompas, kamera, bateria, akcelerometr), merges, debugowanie w Chrome, usługi automatyzacji budowania aplikacji1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach18
A-L-2Praca własna nad tworzonymi witrynami internetowymi.18
A-L-3Zaliczenie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Analiza i wykonanie we własnym zakresie przykładów prezentowanych na wykładzie.20
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.11.3_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć studen powinien być w stanie scharakteryzować sposób działania architektury klient - serwer w środowisku internetowym, opisać działanie podstawowych protokołów sieciowych, wyjaśnić podstawowe pojęcia związane z tworzeniem stron internetowych, scharakteryzować wybrane środowiska do budowy aplikacji internetowych (po stronie klienta oraz serwera)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie rozumienia podstawowych pojęć związanych ze środowiskiem WWW
Treści programoweT-W-2CSS: Podstawowe definicje; integracja stylów z dokumentem; składnia CSS, budowa reguły stylu; rodzaje selektorów, zasady kaskadowości, CSS: box model, reguły pozycjonowania elementów serwisu
T-W-8Frameworki do budowy aplikacji typu Single Page: Załażenia i struktura platformy na przykładzie wybranej platformy. Narzędzia wspomagające budowę i uruchamiania aplikacji. Konfiguracja projektu. Pojęcie komponentu. Definiowanie komponentów. Style i szablony komponentów. Wiązania danych. Dwukierunkowe wiązania danych. Dodawania stylów do elementów. Tworzenie komponentów interfejsu użytkownika. Usługi i wstrzykiwania zależności. Routing w aplikacji. Wywołania HTTP. Stosowanie formularzy, walidacja formularzy. Ładowanie plików na serwer. Podstawy techniki i narzędzi debugowania i testowania aplikacji SPA.
T-W-6Podstawy programowanie backend - składnia, semantyka, tablice, operatory, zmienne i stałe, instrukcje warunkowe, pętle, funkcje, parametry, zwracanie wartości przez referencję, system plików, PHP i Web (POST, GET, cookies, sesje)
T-W-11Hybrydowe aplikacje mobilne – instalacja, platformy, pluginy, użycie API urządzenia (geolokalizacja, kompas, kamera, bateria, akcelerometr), merges, debugowanie w Chrome, usługi automatyzacji budowania aplikacji
T-W-5Przegląd przeglądarkowych interfejsów programistycznych WebAPI: Document Object Model API – tworzenie, modyfikacja i usuwanie elementów dokumentu; metody selekcji elementów; manipulacja stylami; obsługa zdarzeń. XMLHttpRequest API – wysyłanie żądań HTTP, żądania synchroniczne i asynchroniczne. Manipulacja grafiką: Canvas API, WebGL. Drag and drop API. Interfejsy obsługi treści audio i wideo. Przechowywanie danych – Lacal Storage API. Geolokalizacja – Geolocation API.
T-W-1HTML: Języki znaczników; struktura dokumentu; meta dane; media a prawo autorskie, optymalizacja grafiki dla WWW, hiperłącza, znaczniki semantyczne i formatujące; odnośniki, listy i tabele; obsługa formularzy; reguły walidacji; zasady tworzenia stron WWW
T-W-3Architektura aplikacji internetowych: komunikacja klient-server, zadania klienta i serwera WWW; protokół HTTP; struktura komunikatu HTTP; protokół HTTPS; zmienne cookies; podstawowe standardy; IETF oraz W3C; SEO Model aplikacji internetowej, środowiska komponentowe, wzorce projektowe;
T-W-4Język skryptowe wykorzystywane w środowisku przeglądarki WWW: Geneza powstania i historia rozwoju. Standaryzacja i wersje języka. Osadzanie skryptów w dokumentach HTML. Składnia i semantyka języka: instrukcje, zmienne (definiowanie, zasięg), typy danych (proste i referencyjne), literały, funkcje (deklaracje, wyrażenia funkcyjne, przeciążanie, obiekt this), komentarze, wyrażenia regularne. Definiowanie, wykrywanie i usuwanie właściwości obiektów, rodzaje właściwości, atrybuty właściwości. Konstruktory. Prototypy, modyfikowanie prototypów, prototypy wbudowanych obiektów.
T-W-10Protokół HTTP i wprowadzenie do frameworków, aplikacje we frameworkach vs aplikacja "od zera" (izolacja warstwy widoku, izolacja logiki aplikacji, front controller, szablony), instalacja i konfiguracja frameworka Pierwsza strona we frameworku, kontroler, routing, szablony - 2h Baza danych – ORM, debugowanie SQL, DQL, relacje, lazy loading, join, formularze i walidacja, użytkownicy i system uprawnień, Komendy konsolowe, testy jednostkowe, automatyczne testy funkcjonalne, usługi, tworzenie serwera REST, scaffolding, moduły admin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-5Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie wykładu w formie ustnej lub w formie pisemnego testu złożonego z pytań otwartych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć związanych z programowaniem aplikacji internetowych
3,0Student jest w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z programowaniem aplikacji internetowych
3,5Student jest w stanie opisać podstawowe etapy budowy stron internetowych
4,0Student jest w stanie zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, czyli jest w stanie rozwiązać postawione przed nim zadanie za pomocą wskazanej technologii internetowej
4,5Student jest w stanie dokonać analizy porównawczej różnych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych
5,0Student jest w stanie dokonać oceny wskazanych środowisk służących do budowych aplikacji internetowych pod kątem ich adekwatności do postawionego przed nim zadania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_D02.11.3_U01Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił zbudować witrynę internetową pozwalającą na prezentację wybranych treści w Internecie, z położeniem głównego nacisku na intuicyjność obsługi witryny przez użytkownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
I_1A_U10Potrafi projektować i implementować systemy informatyczne posługując się narzędziami wspomagającymi proces wytwarzania oprogramowania na różnych jego etapach.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami budowy stron internetowych
C-3Ukształtowanie umięjętności budowy prostych aplikacji internetowych, z położeniem głównego nacisku na wysoki poziom interaktywności aplikacji
Treści programoweT-L-2Realizacja apliakcji w JavaScript i DOM API: odczytywanie zawartości elementów, dynamiczne tworzenie elementów, wyszukiwanie elementów, modyfikacja stylów elementów, odczytywanie i walidacja danych w formualrzach.
T-L-5Projekt interfejsu użytkownika aplikacji webowej. Mini projekt aplikacji webowej w Angular Framework
T-L-1HTML i CSS: Założenie konta na serwerze HTTP. Utworzenie zestawu stron (HTML) powiązanych systemem linków. Utworzenie zestawu arkuszy stylów dla tworzonej witryny, wraz z arkuszami przeznaczonymi dla menu stron (CSS).
T-L-7Zaawansowane programowanie backend: Programowanie obiektowe, interfejsy, traits. REST API server.
T-L-8Aplikacje webowe z wykorzystaniem frameworków. Serwer REST API z wykorzystaniem frameworka. Komendy konsolowe. Cron
T-L-3Realizacja gry w JavaScript (układanie Puzzli) z użyciem mechanizmu Drag and Drop
T-L-4Budowa aplikacji klienckiej REST z użyciem XMLHttpRequest API.
T-L-6Programowanie backend. Front controller. Mapowanie obiektowo relacyjne. Szablony. Zarządzanie sesjami, rejestracja, uwierzytelnianie, uprawnienia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kontrola poprawności realizacji zadania zdefiniowanego na poprzedzających laboratoriach
S-3Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie laboratoriów - w formie prezentacji przygotowanej witryny internetowej (zaliczenie obejmuje również kody przygotowanych skryptów)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie stworzyć prostej witryny internetowej
3,0Student jest w stanie stworzyć prostą witrynę internetową
3,5Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych
4,0Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji
4,5Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, pozwalającą na przeprowadzenie poprawnej walidacji danych wprowadzanych przez użytkowników
5,0Student jest w stanie stworzyć witrynę internetową współpracującą z bazą danych, wyposażoną w mechanizm logowania i rejestracji, pozwalającą na przeprowadzenie poprawnej walidacji danych wprowadzanych przez użytkowników oraz jest w stanie uatrakcyjnić witrynę pod względem wizualnym oraz zwiększyć intuicyjność obsługi witryny