Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia i zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia i zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Leonard Rozenberg <Leonard.Rozenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Kieruzel <mkieruzel@wi.zut.edu.pl>, Tomasz Lipczyński <Tomasz.Lipczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW8 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka stosowana ze statystyką 1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
C-2Zrozumienie roli otoczenia ekonomicznego i prawnego dla funcjonowania gospodarki
C-3Umiejętność samodzielnego rozumienia informacji biznesowych i ekonomicznych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów gospodarczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.1
T-A-2Pomiar kosztów w ekonomii. Koszty księgowe i ekonomiczne.1
T-A-3Równowaga makroekonomiczna. Ujęcie klasyczne i keynesowskie.1
T-A-4Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej. WIBOR i inne stopy2
T-A-5Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych. Funkcje giełdy. procentowe1
T-A-6Ćwiczenia związane z poznaniem podstawowych pojęć i zagadnień związanych z zarządzaniem. Różnice w podejściu do zarządzania, kierowania i sterowania.2
T-A-7Rodzaje i typy organizacji. Otoczenie bliższe i dalsze organizacji. Funkcje i role kierownika w organizacji.1
T-A-8Funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe1
10
wykłady
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne.1
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynki finansowe. Rynek pieniężny, kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.1
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-4Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Polityka podatkowa państwa - cele i instrumenty.1
T-W-5Omówienie pojęć podstawowych, zarządzanie, kierowanie, organizacja, struktura organizacyjna, proces zarządzania, synergia w organizacji. Rodzaje i typy organizacji oraz ich rola w gospodarce.2
T-W-6Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Przełożony jako osoba odpowiedzialna za realizację procesu zarządzania: czyli planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie ludziom oraz kontrolowanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych.1
T-W-7Funkcje zarządzania. Zasady budowania struktur organizacyjnych.1
T-W-8Praktyczne wykorzystanie rozumienia procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Wykonanie projektu7
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki6
A-A-4Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta4
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki2
A-W-5Zaliczenie2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
M-2Prezentacja oraz dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca w domu
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A05_W01
Potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, oraz opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
I_1A_W13C-3T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A05_U01
Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku Student umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
I_1A_U07C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_A05_K01
Student nabywa wiedzę menedżerską, niezbędną do zarządzania nowoczesnymi organizacjami. Uzyskuje też specjalistyczne przygotowanie w zakresie doskonalenia procesów pracy grupowej.
I_1A_K05C-1T-W-2, T-W-1, T-A-2M-2, M-1S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A05_W01
Potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, oraz opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A05_U01
Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku Student umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_A05_K01
Student nabywa wiedzę menedżerską, niezbędną do zarządzania nowoczesnymi organizacjami. Uzyskuje też specjalistyczne przygotowanie w zakresie doskonalenia procesów pracy grupowej.
2,0Wiedza poniżej minimum nawet przy niewielkiej pomocy oceniającego.
3,0Potrafi wymienić podstawowe pojęcia ekonomii i niektóre elementy prawne niezbędne w rozumieniu procesów zarządzania.
3,5Rozumie praktyczne problemy w zakresie uruchamiania, funkcjonowania i rozwoju firm
4,0Rozumie praktyczne kompetencje w zakresie uruchamiania, funkcjonowania i rozwoju firm oraz samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej
4,5Student potwierdza zdobyte kompetencje niezbędne do zarządzania nowoczesnymi organizacjami, ze szczególnym uwzglęnieniem pracy w organizacjach produkujących oprogramowanie i działających w przestrzeni wirtualnej.
5,0Student potwierdza zdobyte kompetencje niezbędne do zarządzania nowoczesnymi organizacjami, ze szczególnym uwzglęnieniem pracy w oraganizacjach produkujących oprogramowanie i działających w przestrzeni wirtualnej. Potwierdza także specjalistyczne kompetencje w zakresie doskonalenia organizacji procesów pracy produkcyjnej, projektowania systemów.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2005
  2. Materiały internetowe, www.nbp.pl www.money.pl www.wgpw.pl www.stat.gov.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.1
T-A-2Pomiar kosztów w ekonomii. Koszty księgowe i ekonomiczne.1
T-A-3Równowaga makroekonomiczna. Ujęcie klasyczne i keynesowskie.1
T-A-4Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej. WIBOR i inne stopy2
T-A-5Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych. Funkcje giełdy. procentowe1
T-A-6Ćwiczenia związane z poznaniem podstawowych pojęć i zagadnień związanych z zarządzaniem. Różnice w podejściu do zarządzania, kierowania i sterowania.2
T-A-7Rodzaje i typy organizacji. Otoczenie bliższe i dalsze organizacji. Funkcje i role kierownika w organizacji.1
T-A-8Funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne.1
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynki finansowe. Rynek pieniężny, kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.1
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-4Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Polityka podatkowa państwa - cele i instrumenty.1
T-W-5Omówienie pojęć podstawowych, zarządzanie, kierowanie, organizacja, struktura organizacyjna, proces zarządzania, synergia w organizacji. Rodzaje i typy organizacji oraz ich rola w gospodarce.2
T-W-6Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Przełożony jako osoba odpowiedzialna za realizację procesu zarządzania: czyli planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie ludziom oraz kontrolowanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych.1
T-W-7Funkcje zarządzania. Zasady budowania struktur organizacyjnych.1
T-W-8Praktyczne wykorzystanie rozumienia procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Wykonanie projektu7
A-A-3Samodzielne studiowanie tematyki6
A-A-4Egzamin lub kolokwium zaliczeniowe2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Udział w konsultacjach i zaliczeniu7
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładu - praca własna studenta4
A-W-4Samodzielne studiowanie tematyki2
A-W-5Zaliczenie2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A05_W01Potrafi opisać działanie rynku i rozumie warunki jego efektywności/sprawności. Potrafi identyfikować rodzaje i typy organizacji oraz cele ich działania, oraz opisać podstawowe mechanizmy polityki państwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W13Posiada wiedzę w zakresie ekonomii i zarządzania, w tym umożliwiającą tworzenie i rozwój przedsiębiorczości w różnych jej formach, jest świadomy uwarunkowań prawnych i odpowiedzialności związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność samodzielnego rozumienia informacji biznesowych i ekonomicznych, potrzebnych na wstępnym etapie tworzenia projektów gospodarczych.
Treści programoweT-W-7Funkcje zarządzania. Zasady budowania struktur organizacyjnych.
T-W-8Praktyczne wykorzystanie rozumienia procesów biznesowych w budowie systemów informatycznych wspomagających zarządzanie.
T-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynki finansowe. Rynek pieniężny, kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.
T-W-5Omówienie pojęć podstawowych, zarządzanie, kierowanie, organizacja, struktura organizacyjna, proces zarządzania, synergia w organizacji. Rodzaje i typy organizacji oraz ich rola w gospodarce.
T-W-4Pieniądz i jego funkcje. Równowaga na rynku pieniądza. Inflacja i jej skutki. Polityka podatkowa państwa - cele i instrumenty.
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne.
T-W-6Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania. Przełożony jako osoba odpowiedzialna za realizację procesu zarządzania: czyli planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie ludziom oraz kontrolowanie zasobów ludzkich, finansowych, rzeczowych i informacyjnych.
T-W-3Podstawy makroekonomii. Produkt krajowy, dochód narodowy, ujęcie w cenach bieżących i stałych. Porównania międzyokresowe i międzynarodowe. Wzrost gospodarczy i cykle koniunkturalne. Czynniki wzrostu gospodarczego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej poziomu wymaganego na ocenę 3.0
3,0Zna cele i rolę modelowania procesów biznesowych, podstaw języka UML
3,5Zna sposoby modelowania procesów biznesowych oraz analizy procesu biznesowego
4,0Zna cele oraz sposoby zamiany diagramów biznesowych na diagramy implementacyjne
4,5Zna zaawansowane elementy diagramów statycznych
5,0Zna zaawansowane elementy diagramów interakcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A05_U01Student umie klasyfikować koszty przedsięwzięć i ocenić efektywność przedsięwzięć różnymi metodami, jak też opisać działanie rynku Student umie rozpoznać modele organizacyjne i wyjaśnić kierunki ich ewolucji. Umie analizować otoczenie ekonomiczne i prawne organizacji i określić jego wpływ na działalność przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U07Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy wstępnej ocenie podejmowanych przedsięwzięć informatycznych, dostrzegając znaczenie aspektów technicznych, społecznych i organizacyjnych.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
C-2Zrozumienie roli otoczenia ekonomicznego i prawnego dla funcjonowania gospodarki
Treści programoweT-A-1Rynek, popyt, podaż. Pojęcie i klasyfikacja rynków, równowaga rynkowa.
T-A-2Pomiar kosztów w ekonomii. Koszty księgowe i ekonomiczne.
T-A-3Równowaga makroekonomiczna. Ujęcie klasyczne i keynesowskie.
T-A-4Polityka pieniężna i rola banku centralnego. Instrumenty polityki pieniężnej. WIBOR i inne stopy
T-A-5Rodzaje papierów wartościowych. Rola giełdy jako mechanizmu alokacji zasobów pieniężnych. Funkcje giełdy. procentowe
T-A-6Ćwiczenia związane z poznaniem podstawowych pojęć i zagadnień związanych z zarządzaniem. Różnice w podejściu do zarządzania, kierowania i sterowania.
T-A-7Rodzaje i typy organizacji. Otoczenie bliższe i dalsze organizacji. Funkcje i role kierownika w organizacji.
T-A-8Funkcje zarządzania. Budowanie planów funkcjonowania i rozwoju firmy. Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia audytoryjne oraz praca w domu
S-3Ocena formująca: Merytoryczna ocena wiedzy i umiejętności
S-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Poniżej poziomu wymaganego na 3.0
3,0Umie przeprowadzić podstawową analizę procesu biznesowego oraz wykonania podstawowych diagramów UML
3,5Umie określić zastosowania tworzonego modelu oraz uczestników modelowanego procesu
4,0Umie przeprowadzić rozbudowaną analizę procesu biznesowego
4,5Umie wykonać dokumentację procesów biznesowych
5,0Umie zastosować utworzony model do analizy możiwości usprawnienia procesu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_A05_K01Student nabywa wiedzę menedżerską, niezbędną do zarządzania nowoczesnymi organizacjami. Uzyskuje też specjalistyczne przygotowanie w zakresie doskonalenia procesów pracy grupowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_K05Ma kompetencje do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstawowych praw i zależności w gospodarce
Treści programoweT-W-2Przedsiębiorstwo, jego cele i funkcje. Rynki finansowe. Rynek pieniężny, kapitałowy. Podstawowe reguły funkcjonowania i zachowań na rynku.
T-W-1Ekonomia – przedmiot i podstawowe pojęcia. Czynniki produkcji, podstawowe prawa ekonomiczne.
T-A-2Pomiar kosztów w ekonomii. Koszty księgowe i ekonomiczne.
Metody nauczaniaM-2Prezentacja oraz dyskusja
M-1Ćwiczenia z oprogramowaniem specjalistycznym
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena zdolności rozumienia procesów gospodarczych i tworzenia własnych modeli intelektualnych w postaci zwartej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Wiedza poniżej minimum nawet przy niewielkiej pomocy oceniającego.
3,0Potrafi wymienić podstawowe pojęcia ekonomii i niektóre elementy prawne niezbędne w rozumieniu procesów zarządzania.
3,5Rozumie praktyczne problemy w zakresie uruchamiania, funkcjonowania i rozwoju firm
4,0Rozumie praktyczne kompetencje w zakresie uruchamiania, funkcjonowania i rozwoju firm oraz samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej
4,5Student potwierdza zdobyte kompetencje niezbędne do zarządzania nowoczesnymi organizacjami, ze szczególnym uwzglęnieniem pracy w organizacjach produkujących oprogramowanie i działających w przestrzeni wirtualnej.
5,0Student potwierdza zdobyte kompetencje niezbędne do zarządzania nowoczesnymi organizacjami, ze szczególnym uwzglęnieniem pracy w oraganizacjach produkujących oprogramowanie i działających w przestrzeni wirtualnej. Potwierdza także specjalistyczne kompetencje w zakresie doskonalenia organizacji procesów pracy produkcyjnej, projektowania systemów.