Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Metody monitorowania przebiegu procesów rozrodczych zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody monitorowania przebiegu procesów rozrodczych zwierząt
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biotechnologi w rzorodzie zawierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
C-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).2
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).1
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).1
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.1
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
7
wykłady
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.2
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).2
T-W-3Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.2
T-W-4Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.16
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.14
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnienim poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
BT_2A_W15C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-3, S-2, S-1
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W02
Student zna współczesne metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
BT_2A_W06, BT_2A_W15C-2, C-1T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U01
Student powinien umieć zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi też interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych.
BT_2A_U06, BT_2A_U01C-2T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-3, S-2
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U02
Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
BT_2A_U06, BT_2A_U01C-2, C-1T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
BT_2A_K02, BT_2A_K01C-2T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W01
Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnienim poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
2,0
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O4.2_W02
Student zna współczesne metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
2,0
3,0Student wymienia metody stosowane w ocenie nasienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U01
Student powinien umieć zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi też interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych.
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-S-O4.2_U02
Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
2,0
3,0Student potrafi interpretować tylko pojedyncze parametry oceny klinicznej rozrodu samca.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.2_K01
Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  2. Krzymowski T. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 1: Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, WUWM, Olsztyn, 2007
  3. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
  4. Strzeżek J. (red.), Biologia rozrodu zwierząt T. 2: Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, WUWM, Olsztyn, 2007
  5. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
  6. Jackson P.G.G., Położnictwo weterynaryjne, Urban & Partner, Wrocław, 2009, Niżański W. (red.)
  7. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.
  8. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban and Partner, Wrocław, 2011, wyd. I polskie, red. Twardoń J.

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Elsheikh Mohgah, Murphy Caroline, Zespół policystycznych jajników, PZWL, Warszawa, 2010
  3. Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
  4. Max A., Janowski T. (red.nauk), Koty - Położnictwo i rozród, Galaktyka, Łódź, 2010
  5. Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  6. Dubiel A. (red.), Rozród psów, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).2
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).1
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).1
T-A-4Monitorowanie sezonowych procesów rozrodczych.1
T-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.2
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).2
T-W-3Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.2
T-W-4Współczesna diagnostyka andrologiczna.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-A-2Przygotowanie prezentacji.22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-W-2Studiowanie fachowej literatury.14
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.2_W01Student zna metody monitorowania cyklu jajnikowego z uwzględnienim poszczególnym faz tego cyklu oraz ewentualnych jego zaburzeń. Zna podstawy metod hormonalnych w wykrywaniu ciąży.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-3Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów).
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia metody monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży, ale nie potrafi ich opisać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.2_W02Student zna współczesne metody stosowane w diagnostyce andrologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-4Współczesna diagnostyka andrologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia metody stosowane w ocenie nasienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.2_U01Student powinien umieć zastosować właściwą metodę dla monitorowania cyklu jajnikowego i ciąży. Potrafi też interpretować parametry sygnazlizujące o zaburzeniach procesów rozrodczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
BT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-A-5Ocena makroskopowa cyst jajnikowych i anomalii narządów rozrodczych.
T-A-2Metody bezpośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (laparoskopia, USG).
T-A-1Metody pośrednie w monitorowaniu cyklu jajnikowego (objawy rujowe, badania hormonalne, ocena śluzu szyjkowego oraz stopnia jego krystalizacji, ocena wymazów cytologicznych, pomiar temperatury ciała).
T-A-3Metody diagnozowania ciąży (wykrywanie ciąży, monitorowanie przebiegu ciąży).
T-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-3Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać niektóre metody dla monitorowania cyklu jajnikowego i diagnozy ciąży.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.2_U02Student potrafi właściwie interpretować parametry klinicznej oceny rozrodu samca.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
BT_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
C-1Zapoznanie studentów z możliwościami kontrolowania procesów rozrodczych samic i samców z uwzględnieniem skuteczności rozpoznawania różnych dolegliwości i zaburzeń.
Treści programoweT-W-4Współczesna diagnostyka andrologiczna.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi interpretować tylko pojedyncze parametry oceny klinicznej rozrodu samca.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-S-O4.2_K01Student będzie mógł zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do właściwego doboru i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych. Ukończenie zajęć będzie pomoce w pracy w jednostkach i laboratoriach weterynaryjnych i medycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności właściwego doboru metod i interpretacji wyników w ocenie przebiegu procesów rozrodczych.
Treści programoweT-W-1Monitorowanie cyklu jajnikowego.
T-W-3Hormonalne podstawy wykrywania ciąży. Osiągnięcia w zakresie obrazowania przebiegu ciąży.
T-W-4Współczesna diagnostyka andrologiczna.
T-W-2Metody diagnostyczne zaburzeń funkcji jajnika (cysty jajnikowe, nowotwory jajnika).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w poruszanej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność samodzielną; przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0