Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Herosimczyk <Agnieszka.Herosimczyk@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-4Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.4
T-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).4
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.4
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział studenta w wykładach15
A-K-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów38
A-K-3Konsultacje7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
BT_2A_W01, BT_2A_W14C-1T-K-2, T-K-4, T-K-1M-2, M-3, M-1S-4, S-5
BT_2A_BTZ-N-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
BT_2A_W06C-2T-K-3M-2, M-3, M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
BT_2A_U04C-2, C-1, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4M-2, M-3, M-1S-4, S-5
BT_2A_BTZ-N-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
BT_2A_U08C-2, C-1T-K-2, T-K-3, T-K-4M-2, M-3, M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
BT_2A_K02C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-1M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2
BT_2A_BTZ-N-D7_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BT_2A_K07, BT_2A_K01C-2, C-1, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2
BT_2A_BTZ-N-D7_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BT_2A_K05C-2, C-1, C-3T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-1M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BTZ-N-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_BTZ-N-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
2,0
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-N-D7_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-N-D7_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Pod red. Marka Świtońskiego, Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Pod red. Olivera Kaysera i Rainera H. Mullera, Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  4. Pod red. Lecha Zwierzchowskiego, Kazimierza Jaszczaka, Jacka A. Modlińskiego, Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.4
T-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).4
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.4
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.3
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział studenta w wykładach15
A-K-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów38
A-K-3Konsultacje7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_W01Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człowieka i środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_W02Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Treści programoweT-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_U01Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_U02Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_K01Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_K02Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej; ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-N-D7_K03Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-K-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-K-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-K-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-K-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0